2022
Overvældet? Hold fokus på Kristus
Oktober 2022


»Overvældet? Hold fokus på Kristus«, Liahona, okt. 2022.

Unge voksne

Overvældet? Hold fokus på Kristus

Da mit ansvar som medlem af Kirken virkede skræmmende, ændrede Kristus mit hjerte og hjalp mig til at forstå principperne i evangeliet.

Billede
en kvinde udfører flere opgaver på en gang

Hvis jeg skulle sammenfatte de sidste par år med et enkelt ord, ville det være udbrændthed. Alt føltes som for meget – også til tider mit ansvar som medlem af Kirken – hvilket gjorde det svært at vide, hvad jeg virkelig skulle tage mig af, eller hvordan jeg skulle bruge den energi, jeg havde til rådighed.

Præsident Russell M. Nelson har klogt rådet os »til i stigende grad at vende [vores] hjerte, sind og sjæl til vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus«,1 i disse udfordrende tider.

Da jeg prøvede at anvende dette råd i mit liv, følte jeg mig til at begynde med kun mere overvældet af tanken om, at jeg skulle følge alle retningslinjer perfekt for at gøre en forskel. Men Ånden mindede mig blidt om, at »det forlanges ikke, at et menneske skal løbe hurtigere, end det har styrke til« (Mosi 4:27). Jeg indså, at jeg først var nødt til at fokusere på det første – Kristus.

Profeten Joseph Smith har lært os: »De fundamentale principper og grundsætninger i vores religion er apostlenes og profeternes vidnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, blev begravet og igen opstod den tredje dag og fór til himlen; og alt andet, som falder ind under vores religion, er kun tillæg dertil.«2

At styrke min forståelse af Kristus har hjulpet mig til at opbygge mit vidnesbyrd om hans centrale evangeliske lærdomme, hvilket har hjulpet mig til at forstå meningen bag alt, hvad vi bliver befalet og rådet til at gøre: Alt peger mod Kristus.

Forstå Kristus

I lignelsen om talenterne (se Matt 25:14-30) gav en herre tre tjenere hver nogle ejendele, før han tog af sted på en lang rejse. Da han vendte tilbage, havde to af tjenerne investeret deres talenter og blev velsignet, mens den tredje havde gemt sit talent og blev fordrevet.

Vi undrer os måske over, hvordan tjenerne vidste, hvad de skulle gøre med de talenter, de fik. Alle tre havde »evner« (Matt 25:15) og vidste, hvordan de skulle investere, men den tredje valgte ikke at bruge sin viden. Han forstod sin opgave, men måske forstod han ikke sin herre.

Med en stærk forståelse af Kristus behøver vi ikke at blive »befalet i alt«, men vi vil kende Kristus og hans lærdomme godt nok til at »gøre meget af egen fri vilje og udvirke megen retfærdighed« (L&P 58:26-27). Jo mere vi kender ham, jo mere afspejler vores handlinger ofte hans vilje for os.

Herren håber, at vi vil bruge vores evner til at lære af ham og efterligne Kristi adfærd i vores eget liv – han forventer i bund og grund, at vi vil blive som ham.3

Lær af ham

At lære om Kristus er en evig bestræbelse, og han støtter os i hvert et skridt, vi tager. På det uddannelsesmæssige område er der et begreb, der er kendt som stilladsering. Lærere bruger dette begreb til at hjælpe deres elever til at få en større forståelse og større uafhængighed, når de lærer noget.4 På samme måde kan vi sige, at Kristus som mesterlæreren bruger stilladsering til at hjælpe os til at vokse i hans evangelium og »lære af ham« (Matt 11:29, se også v. 28; L&P 19:23).

Som Jesu Kristi disciple styrker vi bestandigt vores forståelse af det, vi ved, og føjer til den viden »linje på linje, forskrift på forskrift« (2 Ne 28:30). Når vi styrker vores forståelse af Kristus, kan han betro os med yderligere kundskab, for »til den, der modtager, vil jeg give mere« (2 Ne 28:30).

Tænk over, hvordan vi blev undervist som børn. Små børn har brug for konstante påmindelser for at styrke deres forståelse af det, deres forældre allerede har undervist om; på legepladsen er et lille barn måske nødt til at blive mindet om ikke at putte jord i munden mere end en halv snes gange. Men når de vokser og modnes, gør deres forståelse af disse principper det også, og deres forældre kan hjælpe dem til at lære noget nyt.

Der vil være tidspunkter, hvor vi går tilbage og måske har brug for at lære noget igen, men her kommer vi til det med stilladserne – vi er alle elever, der har brug for vores mesterlærers hjælp. Kristus udførte forsoningen, så vi med ydmyghed og tro kan vende os til ham gennem omvendelse og blive undervist igen.

Billede
kvinde med et billede af Jesus Kristus

Følg hans bud

Som en del af vor himmelske Faders og Kristi uddannelse af os modtager vi vejledning om at leve retskaffent. Nogle gange indeholder denne vejledning specifikke retningslinjer, som vi bør følge. Vi kan se disse retningslinjer som en del af Kristi stilladser – specifik instruktion, der hjælper os til at styrke vores forståelse af de evangeliske principper, de repræsenterer.

Tænk for eksempel på det evangeliske princip om sømmelighed. Hæftet Til styrke for de unge giver en meget specifik definition på usømmeligt tøj, der kan gøres til handling: »Ethvert stykke tøj, der er stramt, gennemsigtigt eller afslørende på nogen måde.«5 Når vi følger denne retningslinje, kan det hjælpe os til at styrke vores forståelse af alt, hvad ærbarhed virkelig er – en ydmyg, anstændig holdning og at »ær[e] Gud« (1 Kor 6:20)6 – indtil vores hjerte er forandret, og vores handlinger for at komme tættere på Kristus bliver helt naturlige.

Da jeg skiftede tankegang omkring alle de ting, som jeg følte, at jeg skulle udføre i evangeliet, begyndte min øgede følelse af udbrændthed at ændre sig til en følelse af tro. Mine byrder føltes lettere, når jeg tænkte på de centrale evangeliske principper, som hver opgave eller befaling repræsenterede. Tiende lærte mig om at anvende indvielsesloven i mit liv. At komme i kirke hver uge for at tage nadveren blev en lektion i Frelserens forsoning. Pludselig føltes det, som om der var en ånd, og ikke blot bogstaver i Guds love.

Tillad ham at ændre vores hjerte

Når vi fokuserer på Frelseren og lader ham forandre vores hjerte, vil Guds billede blive »aftegnet i [vores] ansigtsudtryk« (Alma 5:19). Han ønsker ikke blot, at vi følger ham, men bliver som ham, tænker og handler, som han ville, og lærer ham at kende.

Hvordan kan den sidste tjener i lignelsen om talenterne (se Matt 25:14-30) hævde at kende sin herre og alligevel gøre det præcis modsatte af hans vilje? Han har måske forstået sin herre overfladisk som en »hård mand« (Matt 25:24), mens den »gode og tro tjener« (Matt 25:21) inderligt forstod sin herre.

For virkeligt at kende vor himmelske Fader og Frelseren må vi styrke vores forståelse af deres grundlæggende evangeliske principper. Kristus underviste om flere af disse grundlæggende principper i Johannes 3:3-21, deriblandt hans forsoning og Guds kærlighed til os. Vi lærer mere i de to store bud: at elske Gud og at elske vores næste som os selv (se Matt 22:37-39).

Alle buddene og vores pagter og kaldelser i evangeliet kan lede os til disse grundlæggende principper, som til gengæld peger os mod Kristus. Overvej, hvordan andre lærdomme styrker vigtige sandheder i evangeliet. Hvad kan nadveren lære jer om Guds kærlighed til jer? Hvad lærer omsorg jer om jeres kærlighed til Gud?

Fokus på ham

Når vi ser buddene og vores ansvar som Kristi disciple som ubelejlige ting, der skal gøres, kan vores udbrændthed få os til at tvivle på, om det er umagen værd at følge dem. Med den tankegang kan vi begynde at blive bitre og at betragte buddene som begrænsende og uretfærdige. Men en forståelse af planen for lykke med Jesus Kristus som omdrejningspunktet i planen kan hjælpe os til at fokusere på årsagen bag alt, Herren beder os om at gøre, og kan ændre vores ansvar fra at være menig til meningsfuldt (se Alma 12:32).

Når det føles umuligt at vide, hvad der betyder noget, eller hvad der er vores beskedne energi værd, så lad os »udøve den mindste smule tro« (Alma 32:27) på, at Kristus er vejen, og at pagtsstien fører os til ham. Lad os lave et »forsøg med [hans] ord … selv om [vi] ikke kan gøre mere end at ønske at tro« (Alma 32:27). Når vi gør det, kan vi se, hvordan Frelseren er det grundlæggende i alt. Selv i de ting i evangeliet I synes er svært. Hvad nu hvis det hele peger mod Kristus, hans sonoffer og hans opstandelse? Hvad nu, hvis det hele peger på hans og vor himmelske Faders kærlighed til os?

Når jeg har fokuseret mit vidnesbyrds grundvold om Kristus, har min udbrændthed føltes lettere. Jeg bliver stadig til tider overvældet, men ved atter at fokusere mit hjerte på ham indser jeg, at det, der betyder mest, er min indsats, både stor og lille, for hver dag at komme ham nærmere.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »En ny normal«, Liahona, nov. 2020, s. 118.

  2. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 49.

  3. Se Robert D. Hales, »Handlefrihed: Afgørende for livets plan«, Liahona, nov. 2010, s. 24-27.

  4. Se The Glossary of Education Reform, »Scaffolding«, edglossary.org.

  5. Til styrke for de unge, (hæfte, 2011), s. 7.

  6. Se Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2004, s. 143.