2010–2019
Cruciale waarheden – wij moeten handelen
Oktober 2017


Cruciale waarheden – wij moeten handelen

Door het eerste visioen en de profeet Joseph Smith hebben we kennis en waarheid ontvangen die cruciaal zijn voor ons geluk in dit leven en voor onze verhoging.

Toen ik ongeveer 7 jaar was, vroeg ik mijn moeder: ‘Als wij dood zijn en naar de hemel gaan, ben je dan nog steeds mijn moeder?’ Zij had die vraag niet verwacht. Ze antwoordde echter naar haar beste vermogen en zei: ‘Nee, in de hemel zijn we allemaal broers en zussen. Ik zal je moeder niet zijn.’ Dat was niet het antwoord waarop ik had gehoopt.

Enige tijd na dat gesprekje kwamen er twee jonge mannen bij de poort van ons huis. Het mag een wonder heten dat mijn vader ze binnenliet. Ze zeiden dat ze zendelingen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen waren.

Deze elders, zoals we hen noemden, begonnen ons gezin te onderwijzen. Ik herinner me nog goed dat we altijd blij en opgewonden waren als ze op bezoek kwamen. Ze vertelden ons dat een jongeman naar een bos was gegaan om aan God te vragen welke kerk waar was, en dat hij God en Jezus Christus had gezien.1 De elders lieten ons een afbeelding van dat visioen zien, en toen ik ernaar keek, wist ik dat Joseph Smith werkelijk God de Vader en Jezus Christus had gezien. De zendelingen zeiden dat de ware kerk van Jezus Christus dankzij dat visioen weer op aarde te vinden was.2

Afbeelding
Het eerste visioen

De zendelingen vertelden ons ook over Gods plan van geluk en beantwoordden onze vragen over godsdienst. Ze leerden ons dat gezinnen na dit leven voor eeuwig samen kunnen zijn, met een vader, moeder, zonen en dochters.

Ons hele gezin liet zich dopen. Oude gewoonten veranderen, tradities opgeven en actief in de kerk worden, ging niet zonder slag of stoot. Maar dankzij Gods barmhartigheid en liefde, en met de hulp van talloze leiders en leden kwamen we zonder kleerscheuren door de eerste moeilijke jaren heen.

Miljoenen mensen die lid van de kerk zijn geworden en vele anderen die zich wekelijks bekeren en zich laten dopen, hebben een getuigenis van het eerste visioen ontvangen. De Heilige Geest kan hier vaak opnieuw tot ieder van ons van getuigen als wij ernaar streven volgens de eenvoudige waarheden van het evangelie van Jezus Christus te leven.

Door het eerste visioen en de profeet Joseph Smith hebben we bijkomende kennis en waarheid ontvangen die cruciaal zijn voor ons geluk in dit leven en onze verhoging in de tegenwoordigheid van God. Ik bespreek drie waarheden die we hebben ontvangen doordat een jongeman in oprecht gebed neerknielde; waarheden waarnaar wij moeten handelen.

God roept profeten om ons te leiden

Een belangrijke waarheid die we van het eerste visioen en de profeet Joseph Smith leren, is dat God profeten3, zieners en openbaarders roept om ons te onderrichten, leiden, waarschuwen en besturen.4 Deze mannen zijn Gods woordvoerders op aarde.5 Zij hebben het gezag om in de naam van de Heer te spreken en te handelen.6 Als wij hun raad nauwkeurig opvolgen, worden we beschermd en ontvangen we kostbare zegeningen op onze levensreis.

Toen ik als jonge, alleenstaande teruggekeerde zendeling aan de Brigham Young University studeerde, woonde ik de priesterschapsbijeenkomst van de algemene conferentie in de Tabernakel op Temple Square bij. President Ezra Taft Benson, die toen de president van de kerk was, spoorde iedere teruggekeerde zendeling aan het huwelijk serieus te nemen en de hoogste prioriteit te geven.7 Na de bijeenkomst wist ik dat ik mij moest bekeren en de raad van de profeet opvolgen.

Ik besloot terug naar mijn vaderland, Brazilië, te gaan om een vrouw te vinden. Voordat ik naar Brazilië vertrok voor een stage van twee maanden, belde ik mijn moeder en enkele vrienden op. Ik maakte een lijstje met de namen van ongeveer tien jonge vrouwen, allemaal potentiële echtgenotes.

Na veel overpeinzing en gebed maakte ik in Brazilië afspraakjes met een van de jongedames van de lijst. We verloofden ons en prikten een trouwdatum. Voor studenten uit Provo (Utah), is de snelheid waarmee we ons verloofden niet uitzonderlijk, maar naar Braziliaanse normen gingen we snel.

Een paar maanden later trouwde ik met Elaine. Zij is de liefde van mijn leven en een grote zegening.

Ik zeg niet dat iedereen zo’n lijstje moet maken, maar ik zeg wel, misschien zelfs met nadruk, dat we altijd in actie moeten komen als onze levende profeten spreken.

Afbeelding
Foto van president ThomasS. Monson

President Thomas S. Monson is nu de profeet van God, en we zullen worden gezegend als we zijn raad nauwgezet volgen.

Kennis van de ware aard van God

Dankzij het eerste visioen en de profeet Joseph Smith komen we ook meer over de ware aard van God te weten. Denk u eens in wat een zegen het is te weten dat God een lichaam van vlees en beenderen heeft dat even tastbaar is als het onze.8 Dat we een God kunnen aanbidden die echt bestaat, die we kunnen begrijpen en die Zichzelf en zijn Zoon heeft getoond en geopenbaard aan zijn profeten, zowel de profeten vanouds als de hedendaagse profeten.9 Hij is een God die onze gebeden hoort en verhoort;10 een God die vanuit de hemel naar ons kijkt11 en voortdurend met ons geestelijk en stoffelijk welzijn begaan is; een God die ons keuzevrijheid geeft zodat wij zelf zonder dwang kunnen beslissen of we Hem volgen en zijn geboden onderhouden;12 een God die ons zegeningen geeft en toelaat dat wij beproevingen doorstaan zodat we kunnen groeien en meer zoals Hij worden.

Hij is een liefhebbende God en Hij heeft in een plan voorzien waardoor we in dit leven en in de eeuwigheid gelukkig kunnen zijn.

Jezus Christus is onze Heiland

Door het eerste visioen en de profeet Joseph Smith komen we meer te weten over het werkelijke bestaan en de heilige zending van de Heer Jezus Christus, die de hoeksteen van onze godsdienst is.

Omdat de dood in de wereld is gekomen, zal ieder van ons ooit sterven. Dat staat vast. Als gevolg van onze dood zouden we ons lichaam voorgoed verliezen, we zouden niet in staat zijn het terug te krijgen. Bovendien zouden we niet in de tegenwoordigheid van onze hemelse Vader kunnen terugkeren, omdat ieder van ons tijdens zijn levensreis zondigt.

Kunt u zich voorstellen dat u nooit meer in de tegenwoordigheid van God zou kunnen komen en dat u nooit meer een lichaam zou kunnen hebben?

Er was behoefte aan een Heiland en Verlosser om ons van dood en zonde te bevrijden. Onder leiding van onze hemelse Vader is Jezus Christus naar de aarde gekomen, heeft Hij geleden en is Hij aan het kruis gestorven. Hij is herrezen zodat ook wij kunnen herrijzen en ooit naar de tegenwoordigheid van God kunnen terugkeren, als wij ons oprecht bekeren en heilige verbonden sluiten en nakomen.

Jakob zei: ‘O hoe groot is de goedheid van onze God, die een weg bereidt voor onze ontkoming aan de greep van dat verschrikkelijke monster; ja, dat monster, de dood en de hel, waarmee ik de dood van het lichaam, en ook de dood van de geest aanduid.’13

Afbeelding
Jezus en Maria bij het graf

Jezus is de beloofde Messias, de Wetgever, de Heilige Israëls, onze Heer, onze Heiland, onze Verlosser, onze Koning, ons Alles.

Mogen wij blijven handelen naar deze cruciale waarheden en kennis, in gehoorzaamheid aan God en zijn geliefde Zoon. In de naam van Jezus Christus. Amen.