2010–2019
Van onschatbare waarde
Oktober 2017


Van onschatbare waarde

We kunnen vaak genieten van de zoete influisteringen van de Heilige Geest die de waarheid van onze geestelijke waarde bevestigt.

Toen ik op bezoek was in Sierra Leone (West-Afrika), nam ik deel aan een bijeenkomst die door een jeugdwerkleidster van de ring werd geleid. Mariama leidde met zoveel liefde, elegantie en zelfvertrouwen dat het leek alsof ze al lang lid van de kerk was. Maar Mariama was een nieuwe bekeerling.

Afbeelding
Mariama en haar dochter

Haar zusje was lid van de kerk geworden en had Mariama uitgenodigd om een les bij te wonen. Mariama was diep onder de indruk van de boodschap. De les ging over de wet van kuisheid. Ze vroeg of de zendelingen haar meer konden leren en al gauw kreeg ze een getuigenis van de profeet Joseph Smith. Ze liet zich in 2014 dopen, en haar dochter is de afgelopen maand gedoopt. Merk op dat de twee fundamentele leringen die tot de bekering van Mariama hadden geleid, de wet van kuisheid en de profeet Joseph Smith waren, twee elementen die de wereld vaak als onbelangrijk, ouderwets of te moeilijk beschouwt. Maar Mariama getuigde dat ze zich als een mot tot het licht voelde aangetrokken. Ze zei: ‘Toen ik het evangelie vond, vond ik mezelf.’ Ze ontdekte dankzij goddelijke beginselen wat ze waard was. Haar waarde als een dochter van God werd haar door de Heilige Geest geopenbaard.

Dit zijn de zusjes Singh uit India. Helemaal rechts staat Renu, die als eerste van vijf zussen lid van de kerk werd. Ze vertelde:

Afbeelding
De gezusters Singh

‘Voordat ik de kerk begon te onderzoeken, vond ik mezelf niets speciaals. Ik was gewoon een deel van de massa, en mijn omgeving en cultuur hadden me niet geleerd dat ik een waardevol individu was. Toen ik het evangelie leerde kennen en te weten kwam dat ik een dochter van mijn hemelse Vader was, veranderde dat mijn leven. Ik voelde mij plotseling zo bijzonder. God had mij en mijn ziel en mijn leven echt geschapen met een belangrijk doel.

‘Voordat ik het evangelie kende, probeerde ik anderen altijd te bewijzen dat ik bijzonder was. Maar toen ik achter de waarheid kwam, dat ik een dochter van God ben, hoefde ik niets meer te bewijzen. Ik wist dat ik bijzonder was. […] Denk nooit dat je niets waard bent.’

President Thomas S. Monson heeft deze rake woorden gesproken: ‘De waarde van de ziel is haar vermogen om aan God gelijk te worden.’1

Afbeelding
Taiana

Onlangs had ik het genoegen om een andere jongevrouw te ontmoeten die dat ook begrijpt. Ze heet Taiana. Ik ontmoette haar in het Primary Children’s Hospital in Salt Lake City. Toen Taiana in de middelbare school zat, werd bij haar kanker vastgesteld. Anderhalf jaar lang leverde ze een dappere strijd. Enkele weken geleden is ze overleden. Taiana was zo levenslustig en liefdevol. Ze had een aanstekelijke glimlach en stak vaak beide duimen omhoog. Toen anderen haar vroegen: ‘Waarom jij, Taiana?’, antwoordde ze: ‘Waarom ik niet?’ Taiana wilde meer lijken op haar Heiland die ze zo liefhad. Tijdens onze bezoekjes was het mij duidelijk dat Taiana haar goddelijke waarde begreep. Weten dat ze een dochter van God was, bracht haar gemoedsrust en de moed om haar overweldigende beproeving op een positieve manier het hoofd te bieden.

Mariama, Renu en Taiana leren ons dat de Geest voor ieder van ons onze goddelijke waarde zal bevestigen. Als u echt weet dat u een dochter van God bent, zal dat elk onderdeel van uw leven beïnvloeden en u elke dag inspireren om mensen te helpen. President Spencer W. Kimball heeft deze prachtige woorden gesproken:

‘God is uw Vader. Hij houdt van u. Voor Hem en voor uw hemelse Moeder bent u van onschatbare waarde. […] U bent uniek. Enig in uw soort, gemaakt van eeuwige intelligentie die u recht op het eeuwige leven geeft.

‘Twijfel nooit aan uw waarde als individu. De hele bedoeling van het evangelieplan is ons een kans te bieden om ons hoogste potentieel te verwezenlijken, namelijk eeuwige vooruitgang en de kans op godschap.’2

Weet wel dat er een verschil is tussen twee belangrijke woorden: waarde en waardigheid. Ze betekenen niet hetzelfde. Geestelijke waarde betekent dat we onszelf waarderen zoals onze hemelse Vader ons waardeert, niet zoals de wereld ons waardeert. Onze waarde werd bepaald voordat we naar deze aarde kwamen. ‘Gods liefde is eindeloos en voor eeuwig.’3

Waardigheid wordt echter door gehoorzaamheid verworven. Als we zondigen, vermindert onze waardigheid, maar niet onze waarde! Wij blijven ons bekeren en ernaar streven om meer op Jezus te gaan lijken terwijl onze waarde onaangetast blijft. President Brigham Young heeft gezegd: ‘Zelfs de minste, de geringste geest die nu op aarde leeft […], is hele werelden waard.’4 Wat er ook gebeurt, we zijn altijd van waarde in de ogen van onze hemelse Vader.

Ondanks deze fantastische waarheid hebben velen onder ons af en toe met negatieve gedachten of gevoelens over onszelf te kampen. Ik bijvoorbeeld. We laten ons makkelijk vangen. Satan is de vader van alle leugen, vooral als hij ons beeld van onze goddelijke aard en ons goddelijk doel kan verdraaien. Onszelf kleineren helpt ons niet vooruit. Het houdt ons eerder tegen. We horen vaak: ‘Niemand kan je een slecht gevoel geven als je dat niet wilt.’5 We mogen onze eigen zwakheden niet met de talenten van een ander vergelijken. ‘Vergelijken berooft je van vreugde.’6

De Heer belooft ons daarentegen dat Hij ons met zelfvertrouwen zal zegenen als wij deugdzame gedachten koesteren, zodat wij met zekerheid kunnen weten wie we werkelijk zijn. Meer dan ooit moeten we nu gehoor geven aan zijn woorden. ‘Laat deugd onophoudelijk uw gedachten sieren’, zei Hij. ‘Dan zal uw vertrouwen in de tegenwoordigheid van God sterk worden; en […] de Heilige Geest zal uw constante metgezel zijn.’7

Joseph Smith heeft deze bijkomende openbaring van de Heer ontvangen: ‘Hij die van God ontvangt, laat hem het beschouwen als van God; en laat hem zich verheugen dat hij door God waardig geacht wordt om te ontvangen.’8 Dat vers legt uit dat we, als we de Geest voelen, herkennen dat wat we voelen van onze hemelse Vader komt. We erkennen Hem en prijzen Hem voor de zegeningen die Hij ons geeft. Dan verheugen we ons dat wij waardig geacht worden om te ontvangen.

Stel u voor dat u ’s ochtends in de Schriften leest en dat de Geest u zachtjes toefluistert dat u de waarheid aan het lezen bent. Herkent u de Geest en bent u blij dat u zijn liefde hebt gevoeld en dat u waardig bent om te ontvangen?

Moeders, stel u voor dat u naast uw 4-jarig zoontje neerknielt om te bidden voor het slapengaan. Terwijl u luistert, krijgt u een gevoel. Een gevoel van warmte en vrede. Het duurt niet lang, maar u beseft dat u op dat moment waardig bent bevonden om te ontvangen. We maken grote geestelijke manifestaties zelden of nooit mee, maar we kunnen vaak genieten van de zoete influisteringen van de Heilige Geest die de waarheid van onze geestelijke waarde bevestigt.

De Heer sprak over het verband tussen onze waarde en zijn grote zoenoffer. Hij zei:

‘Bedenkt dat de waarde van zielen groot is in de ogen van God;

want zie, de Heer, uw Verlosser, heeft de dood in het vlees ondergaan; aldus heeft Hij de pijn van alle mensen geleden, opdat alle mensen zich zouden kunnen bekeren en tot Hem komen.’9

Zusters, wat Hij voor ons heeft gedaan, creëerde ‘een band die blijft in eeuwigheid’.10 Hij zei: ‘En mijn Vader heeft Mij gezonden opdat Ik aan het kruis zou worden verhoogd; en opdat Ik, na aan het kruis te zijn verhoogd, alle mensen tot Mij zou kunnen trekken.’11

Ook koning Benjamin sprak over deze band met onze Heiland: ‘En zie, Hij zal verzoekingen ondergaan, en lichamelijke pijn, honger, dorst en vermoeidheid, ja, meer dan de mens verdragen kan zonder eraan te sterven; want zie, er komt bloed uit iedere porie, zo groot zal zijn smart zijn wegens de goddeloosheid en gruwelen van zijn volk.’12 Dat lijden en de gevolgen van dat lijden vervullen ons hart met liefde en dankbaarheid. Ouderling Paul E. Koelliker heeft gezegd: ‘Als we ons ontdoen van de afleidingen die ons omlaag naar de wereld trekken en Hem op basis van onze keuzevrijheid bewust zoeken, stellen we ons open voor een celestiale invloed die ons tot Hem doet naderen.’13 Als onze liefde voor de Heiland en voor alles wat Hij voor ons heeft gedaan, groter is dan de energie die we besteden aan zwakheden, twijfel en slechte gewoonten, zal Hij ons bijstaan zodat we onze problemen kunnen overwinnen. Hij redt ons van onszelf.

Ik wil dit nog eens extra benadrukken: als de invloed van de wereld sterker is dan ons geloof en vertrouwen in de Heiland, dan heeft de wereld altijd de overhand. Als wij ervoor kiezen om negatieve gedachten te koesteren en onze waarde in twijfel te trekken in plaats van ons aan de Heiland vast te klampen, wordt het moeilijker om de ingevingen van de Heilige Geest te voelen.

Zusters, laat er geen verwarring bestaan over wie wij zijn! Geestelijke passiviteit is wellicht makkelijker dan ons geestelijk inspannen om onze goddelijke identiteit in gedachten te houden en te omarmen. Maar die luxe kunnen we ons in deze laatste dagen niet permitteren. Mogen wij als zusters ‘getrouw in Christus [zijn]; en […] moge Christus [ons] verheffen, en mogen zijn lijden en dood, […] en zijn barmhartigheid en lankmoedigheid, en de hoop op zijn heerlijkheid en op het eeuwige leven, [ons] voor eeuwig bijblijven’.14 Als de Heiland ons naar hoger gelegen gebied leidt, zien we niet alleen duidelijker wie wij zijn, maar zijn we ook dichter bij Hem dan we ooit hadden gedacht. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.