2018
Att hantera svåra frågor: Tre principer som kan vara till hjälp
Juli 2018


Att hantera svåra frågor: 3 principer som kan vara till hjälp

Så här kan du söka svar för att stärka din tro.

Bild
young man contemplating scriptures

Har du någon gång haft frågor om evangeliet eller kyrkan? Har du någon gång oroat dig för om din fråga innebär att du inte har tillräckligt med tro eller att ditt vittnesbörd inte är tillräckligt starkt?

Frågor är en normal och nödvändig del av din resa genom jordelivet. De kan leda dig till större insikt och tro. Men din attityd, ditt motiv och ditt tillvägagångssätt för att hitta svaren påverkar resultatet.

I seminariet får du lära dig de här tre principerna som kan vägleda dig till eviga sanningar.

  1. Handla i tro

    När du har en fråga kan du handla i tro genom att välja att lita på Gud och vända dig till honom först för att få svar. Gud ger svar ”rad på rad, bud på bud” (2 Ne. 28:30). Det är viktigt att du förlitar dig på det vittnesbörd som du redan har i stunder av tvivel.

    ”Tvivla på era tvivel innan ni tvivlar på er tro.”1 – äldste Dieter F. Uchtdorf

    ”Håll … fast vid det du redan vet och var stark tills du får ytterligare kunskap.”2 – äldste Jeffrey R. Holland

  2. Granska idéer och frågor ur ett evangelieperspektiv

    Om du tänker på frågorna i sammanhang med frälsningsplanen och Frälsarens lärdomar, kan du börja se saker så som Gud ser dem. Det kan hjälpa dig omvärdera dina frågor enligt Guds sanningsnorm, snarare än världens.

    ”Att vara förankrad vid evig sanning … ger oss den frid som kommer av tro på Jesus Kristus och vetskapen att vi befinner oss på vägen mot evigt liv.”3 – president Dallin H. Oaks

    ”Om du upptäcker något som verkar blockera evangeliets glädje och ljus i ditt liv uppmanar jag dig att se det ur evangeliets perspektiv. Titta genom evangeliets lins och låt inte obetydliga och ovidkommande saker skymma din eviga syn på den stora lycksalighetsplanen.”4 – äldste Gary E. Stevenson

  3. Sök ytterligare insikt i gudagivna källor

    Gud har gett dig många olika källor du kan använda när du söker efter sanningen. De är till exempel den Helige Anden, skrifterna, din familj, kyrkans ledare och även källor utanför kyrkan som stärker din tro på Jesus Kristus. Se till, när du letar efter svar, att skilja mellan opålitliga källor och pålitliga källor som stärker din tro och inbjuder den Helige Anden i ditt liv.

    ”Rikliga förmåner … kommer genom era ansträngningar att förstora, utvidga och öka er kunskap om sanningen. Använd skrifterna och profeternas uttalanden till att utvidga er kunskap.”5 – äldste Richard G. Scott (1928–2015)

    ”Vi [söker] ständigt efter sanning i alla bra böcker och andra sunda källor. ’Finns det något som är dygdigt, älskligt eller hedrande eller berömvärt, så söker vi efter detta’ [TA 1:13].”6 – äldste Dieter F. Uchtdorf

Pröva själv!

Följande exempel visar hur det kan gå till. Observera att de här inte är några fullständiga svar, utan bara exempel på hur en ung man eller ung kvinna kan försöka besvara de här frågorna för sig själv. Du bör fortsätta studera och be om de ämnen som du har frågor om för att kunna hitta svar och stärka din tro.

Varför låter en kärleksfull himmelsk Fader dåliga saker hända?

Handla i tro: Jag har känt Guds kärlek till mig och jag vet att han finns, även om jag inte förstår varför Gud låter dåliga saker hända.

Granska idéer och frågor ur ett evangelieperspektiv: Handlingsfriheten är en viktig del av frälsningsplanen. Gud sände oss ner till jorden för att vi skulle få uppleva prövningar, fatta beslut och få en fysisk kropp. Men att låta människorna fatta beslut innebär att de ibland fattar fel beslut och påverkar andras liv. Och prövningar som inte är ett resultat av dåliga val – såsom naturkatastrofer, funktionshinder och död – kan ge oss tillfällen att stärka våra vittnesbörd och vår tillit till Gud.

Sök ytterligare insikt i gudagivna källor: Vad säger skrifterna och nutida profeter om orsaken till att vi går igenom svåra saker? ”Dina motgångar och dina lidanden skall endast vara ett ögonblick, och därefter skall Gud, om du har uthärdat väl, upphöja dig i höjden” (L&F 121:7–8). Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Gud lämnar oss aldrig ensamma eller utan hjälp när vi står inför svårigheter.”7 Jag förstår inte orsaken till alla mina prövningar, men jag tror på att Jesus Kristus sonade mina och alla andras synder. Jag kan vända mig till honom och till min himmelske Fader för att få frid, styrka och stöd under mina prövningar (se Alma 7:11–12).

Hur vet jag att den Helige Anden talar till mig?

Bild
young woman reading scriptures

Handla i tro: Även om jag ibland tycker det är svårt att veta om jag får inspiration, vet jag genom att höra andras vittnesbörd och genom att läsa skrifterna, att Anden hjälper mig förstå om jag fortsätter försöka höra hans råd.

Granska idéer och frågor ur ett evangelieperspektiv: Gud ger oss den Helige Andens gåva så att vi kan få inspiration till att göra det som är rätt. Om jag får maningar att göra något bra kan jag veta att det är från Anden, även om det låter som mina egna tankar.

Sök ytterligare insikt i gudagivna källor: I skrifterna står det: ”Var ödmjuk så skall Herren din Gud leda dig vid handen och besvara dina böner” (L&F 112:10). Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att ”uppriktig önskan och värdighet inbjuder uppenbarelsens ande i vårt liv”.8 Om jag försöker vara ödmjuk och göra mitt bästa för att vara värdig Anden, vägleder Herren mig till svaren. Han lär mig hur Anden talar till just mig.

Sammanfattning

Frågor är inte ett tecken på bristande tro utan tyder ofta på ett växande vittnesbörd. När du handlar i tro, granskar idéer och frågor utifrån ett evangelieperspektiv och söker ytterligare insikt i gudagivna källor, kan du hitta användbara svar på dina frågor och få större tro på Jesus Kristus.

Slutnoter

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Kom och förena er med oss”, generalkonferensen i oktober 2013.

  2. Jeffrey R. Holland, ”Jag tror”, generalkonferensen i april 2013.

  3. Se Dallin H. Oaks, ”Som han tänker i sitt hjärta” (en kväll med äldste Dallin H. Oaks, 8 feb. 2013), lds.org/prophets-and-apostles.

  4. Gary E. Stevenson, ”Andlig förmörkelse”, generalkonferensen i oktober 2017.

  5. Se Richard G. Scott, ”Förvärvandet av andlig kunskap”, generalkonferensen i oktober 1993.

  6. Dieter F. Uchtdorf, ”Vad är sanning?” (KUV:s brasafton för unga vuxna, 13 jan. 2013), broadcasts.lds.org.

  7. Se Jeffrey R. Holland, ”Änglabetjäning”, generalkonferensen i oktober 2008.

  8. Se David A. Bednar, ”Uppenbarelsens ande”, generalkonferensen i april 2011.