Julandakter
Fyra gåvor som Jesus Kristus erbjuder dig


Fyra gåvor som Jesus Kristus erbjuder dig

Mina älskade bröder och systrar, vilken underbar tid det här är! Vi älskar tonerna av ”Församlens I trogne”1 och kommer ivrigt för att tillbedja honom: Jesus Kristus – det enastående barnet i Bethlehem – ”Gamla testamentets store Jehovah [och] Nya testamentets Messias”2.

Låt oss i kväll tillsammans betänka de välsignelser som kommer till oss när vi fokuserar på Herren Jesus Kristus liv, mission, lära och försoning. Jag uppmanar er att som kung Benjamin uppmanade sin tids heliga att ”[betänka] deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud”. Den välsignelsen är till för oss här och nu, men därtill har vi det slutliga löftet om ”oändlig lycka”.3 Enkelt uttryckt får Jesu Kristi sanna efterföljare uppleva outsäglig glädje för evigt.

Jag påmindes om detta härom dagen när jag träffade en ängel som heter Lydia. Den här ängeln var inte klädd i vitt, och hon gjorde det lätt för oss att träffas genom att komma till mitt kontor. Lydia är 12 år. Jag fick veta att hon lider av en ovanlig, aggressiv hjärntumör.4 Hon har ett änglalikt ansikte och utstrålade en ovanlig värdighet för sin ålder. När vi pratade om hennes liv och vad som väntade var hon lugn och fridfull. När jag frågade om hon hade några frågor, svarade hon snabbt: ”Hur är det i himlen?” Det ledde till ett förtroligt samtal om livets mening och de välsignelser vår Himmelske Fader och hans älskade Son erbjuder dem som hedrar och följer dem.

Bild
Lydia och president Nelson

Jag blev djupt rörd av Lydias och hennes familjs tro! Fastän Lydia hade drabbats av en enorm utmaning vad gäller det här jordelivet, var hon fylld av tro. Hon har ett evigt perspektiv. Hon vet att Herren älskar henne och tar hand om henne. Hennes hängivna familj är fylld av samma frid och lugn som endast tro på Herren kan frambringa.

Lydias önskan var att träffa presidenten för Herrens kyrka, men hennes innersta önskningar går mycket djupare än en engångsföreteelse här under jordelivet. Hon vill vara med sin familj för evigt i det celestiala riket. Det innebär också att hon alltid vill vara med sin himmelske Fader och även Jesus Kristus.

Ja, våra önskningar påverkar var och en av oss på djupgående sätt, inte bara här och nu utan senare. Tänk på hur betydelsfulla Almas ord är: ”[Herren] beviljar människorna i enlighet med deras önskan”.5

Önskningar är viktiga under den här tiden när vi ger gåvor, när vi är särskilt uppmärksamma på önskningarna hos dem vi älskar. Under den här tiden vill jag också att ni tänker på era egna önskningar. Vilka är era innersta önskningar? Vad är det egentligen ni vill uppleva och åstadkomma i livet? Vill ni verkligen bli mer och mer som Jesus Kristus? Vill ni verkligen leva med er himmelske Fader och med era familjer för evigt, och leva som han gör?

Om ni vill det behöver ni ta emot många gåvor som Herren erbjuder för att hjälpa er och mig under jordelivets prövotid. Vi ska fokusera på fyra av de gåvor som Jesus Kristus har gett alla som är villiga att ta emot dem.6

För det första gav han er och mig en obegränsad förmåga att älska. Det inbegriper förmågan att älska personer som man har svårt för och personer som inte bara ogillar er utan också illvilligt utnyttjar er och förföljer er.7

Med Frälsarens hjälp kan vi lära oss att älska som han gjorde. Det kan kräva ett förändrat hjärta – absolut ett mjukare hjärta – medan Frälsaren lär oss hur vi egentligen ska ta hand om varandra. Mina kära bröder och systrar, vi kan definitivt tjäna på Herrens sätt när vi tar emot hans gåva av kärlek.

Be om Herrens hjälp att kunna älska dem som han vill att ni ska älska, bland annat dem som det inte alltid är lätt att känna tillgivenhet för. Ni kanske också vill be Gud att hans änglar är med er på de stigar som ni helst inte vill beträda.8

Den andra gåvan Frälsaren erbjuder är förmågan att förlåta. Genom hans oändliga försoning kan ni förlåta dem som har sårat er och som kanske aldrig kommer att ta ansvar för sin grymhet mot er.

Det är oftast lätt att förlåta någon som uppriktigt och ödmjukt ber om förlåtelse. Men Frälsaren ger dig förmågan att förlåta alla som har behandlat dig illa på något sätt. Då kan deras sårande handlingar inte längre plåga din själ.

En tredje gåva från Frälsaren är omvändelse. Den här gåvan är inte alltid lätt att förstå. Som ni vet skrevs Nya testamentet ursprungligen på grekiska. I verser där Frälsaren uppmanar folket att omvända sig, så är ordet som översätts till ”omvänd” det grekiska ordet metanoeo.9 Det är ett mycket mäktigt grekiskt verb. Prefixet meta betyder ”ändra”. Det här prefixet används också på engelska. Ordet metamorphosis, till exempel, betyder ”ändring av formen”. Suffixet noeo syftar på ett grekiskt ord som betyder ”sinne”.10 Det syftar också på andra grekiska ord som betyder ”kunskap”11, ”ande”12 och ”andning”13.

Kan vi börja se bredden och djupet av vad Herren ger oss när han erbjuder gåvan att omvända oss? Han uppmanar oss att ändra vårt sinne, vår kunskap, vår ande, och till och med vår andning. När vi omvänder oss, till exempel, andas vi med tacksamhet mot Gud, som hjälper oss att andas från dag till dag.14 Och vi har en önskan att andas medan vi tjänar honom och hans barn. Omvändelse är en enastående gåva. Det är en process som vi inte ska vara rädda för. Det är en gåva som vi ska ta emot med glädje och använda – ja, omfamna – dag efter dag medan vi strävar efter att bli mer som vår Frälsare.

Kung Lamonis far fångade en glimt av vad som väntade dem som tror på Kristus och följer honom. Han sa att han skulle överge alla sina synder för förmånen att lära känna Herren.15 Sann omvändelse är inte en engångsföreteelse. Den är en helig förmån som inte har något slut. Den är grundläggande för att vi ska utvecklas och känna frid, tröst och glädje.

En fjärde gåva från vår Frälsare är faktiskt ett löfte – ett löfte om evigt liv. Det betyder inte bara att man lever väldigt, väldigt, väldigt länge. Alla lever för evigt efter döden, oavsett vilket härlighetsrike vi kan ha kvalificerat oss för. Alla kommer att uppstå och uppleva odödlighet. Men evigt liv är så mycket mer än en tidsbenämning. Evigt liv är det slags liv och livskvalitet som vår himmelske Fader och hans älskade Son har. När Fadern erbjuder oss evigt liv säger han egentligen: ”Om du väljer att följa min Son – om din önskan verkligen är att bli mer som han – då får du så småningom leva som vi lever och presidera över världar och riken som vi gör.”

De här fyra unika gåvorna ger oss mer och mer glädje allteftersom vi tar emot dem. De möjliggjordes därför att Jehova nedsteg till jorden och blev ett litet barn. Han föddes av en odödlig Fader och en dödlig mor. Han föddes i Betlehem under de enklaste av omständigheter. Hans heliga födelse har förutsetts av profeter sedan Adams dagar. Jesus Kristus är Guds enastående gåva – Faderns gåva till alla sina barn.16 Den födelsen firar vi med glädje varje jul.

När våra tankar och känslor är så fokuserade på världens Frälsare, vad behöver då vi göra för att ta emot de här gåvorna som Jesus Kristus så villigt erbjudit oss? Vad är nyckeln till att kunna älska som han älskar, förlåta som han förlåter, omvända sig för att bli mer som han och slutligen få leva med honom och vår himmelske Fader?

Nyckeln är att ingå och hålla heliga förbund. Vi väljer att leva på Herrens förbundsstig och stanna kvar där. Det är ingen jättebra väg. Det är rätta vägen till sann glädje i det här livet och i det eviga livet.

Mina kära bröder och systrar, min innersta önskan är att alla vår himmelske Faders barn får möjlighet att höra Jesu Kristi evangelium och följa hans lärdomar, och att Israel ska insamlas så som det lovats i dessa sista dagar. Jag ber att vi ska tro och ta emot den kärlek som Frälsaren har till oss var och en. Hans oändliga och fullkomliga kärlek fick honom att sona era och mina synder. Den gåvan – hans försoning – gör att alla hans andra gåvor blir våra.

En dag i framtiden – under det tusenårsrike som vi förbereder oss för – ska ”varje knä böjas och varje tunga bekänna”17 att Jesus är Kristus. Och det blir inte bara den magnifika Tabernacle Choir at Temple Square som sjunger ”Halleluja”.18 Alla som har valt att följa Jesus Kristus ska sjunga och ropa: ”Halleluja! Herren vår Gud den Allsmäktige är nu kung.”19 ”Väldet över världen tillhör nu vår Herre och hans Smorde, och han ska vara kung i evigheters evighet”20, ”kungarnas Kung och herrarnas Herre”21.

Jag vittnar om att Gud lever! Jesus är Kristus – Messias. Detta är hans kyrka som han leder genom sina profeter. Ödmjukt nedkallar vi hans välsignelser över var och en av er, däribland en önskan och förmåga att ta emot de gåvor Frälsaren erbjuder er, i Jesu Kristi namn, amen.