Vägledning för de unga
Finn din styrka i Jesus Kristus
Mars 2024


”Finn din styrka i Jesus Kristus”, Vägledning för de unga, mars 2024.

Finn hans styrka

Finn din styrka i Jesus Kristus

Jesus Kristus är styrka och vägledning för de unga – alla ungdomar på jorden – och det gäller definitivt dig!

Bild
Jesus Kristus

Hör honom, av Haley Miller

Jag är glad att kunna presentera det här specialnumret av tidskriften Vägledning för de unga. Artiklarna, aktiviteterna och berättelserna från ungdomar runt om i världen kommer att stärka ditt vittnesbörd om en djup och evigt betydelsefull sanning som första presidentskapet har gett uttryck för. Om Jesus Kristus förkunnar de med eftertryck: ”Han är ’[styrka och vägledning] för de unga.’”1 Det betyder att Jesus Kristus är din styrka. Jag ber att du ska ta till dig den här sanningen med glädje i denna avgörande tid i ditt liv, nu och för evigt.

Alla behöver styrka och vägledning i Kristus

Du är inte här av en slump eller av misstag. Du valde att komma till jorden för att lära, utvecklas, göra anmärkningsvärda saker och bli mer som din himmelske Fader. Under den här resan kommer du att ställas inför svårigheter, personliga prövningar, missmod och besvikelser som kan kännas överväldigande. Du kanske känner dig fast i en sådan situation just nu.

I sådana stunder vill jag att du kommer ihåg att din himmelske Fader älskar dig. Han har alltid gjort det och kommer alltid att göra det. Tack vare sin oändliga och fullkomliga kärlek sände han sin Son Jesus Kristus för att stärka dig och hjälpa dig gå framåt. Och Jesus kom för att han också älskar dig djupt.

Sorgligt nog förstår en del människor inte att de behöver en Frälsare. De förstår inte att de, liksom alla människor, gör misstag som de inte kan rätta till, upplever förluster som de inte kan återställa och drabbas av svårigheter och tragedier som de inte kan uthärda på egen hand. Inte heller kan de övervinna synd och död på egen hand. Det innebär att de – och alla människor– behöver Jesu Kristi försoning, med den styrka den kan ge.

”Det är jättebra, äldste Holland”, kanske du tänker, ”men hur kan jag göra Jesus Kristus till min styrka?” För att kunna besvara den här frågan vill jag berätta om några av de otaliga sätt som Jesus Kristus stärker dig på varje dag.

Bild
Jesus Kristus

Hans frälsning är nära, av David McClellan

Han har makten att stärka dig

Den sista kvällen under Jesu Kristi jordeliv gick han till Getsemane. Där knäböjde han bland olivträden och började ta på sig världens synder. Detta stora och oändliga lidande ”fick [honom] … den störste av alla, att skälva av smärta och blöda ur varje por” (Läran och förbunden 19:18).

Jesus fördes sedan till Golgata och korsfästes. Där genomförde han sitt försoningsoffer. Han gav villigt sitt liv, och sedan uppstod han triumferande från döden. Nu när det är påsk gläds jag åt att förkunna att Jesus Kristus lever! Jag förkunnar också att han inte bara lyfter syndens börda utan också ”[led] smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag” när han gjorde det (Alma 7:11, kursivering tillagd).

Frälsaren kände varje smärta och sorg och uthärdade personligen all den ångest och det lidande som ni, jag och varje själ som någonsin levt eller någonsin kommer att leva har gått igenom. På grund av det han gick igenom fysiskt, mentalt och andligt för dig vet han hur han ska stärka dig.

Kanske är det svårt för dig att tro att Jesus skulle vara intresserad av att hjälpa dig som bara är en av miljontals i samma ålder. Om du någonsin tror att han har bättre saker för sig än att stärka dig när du behöver det, tänk då på honom i den trädgården, tänk på honom på det korset. ”Han oskyldig bördan bar”2 för dig eftersom han visste att du var värd det. Det vet han fortfarande. Han är oerhört intresserad, villig och har förmågan att hjälpa dig – just nu och för evigt. Han gav sitt liv så att han kan stärka dig när du tar emot hans livsförändrande inbjudan: ”Kom till mig” (Matteus 11:28).

Välj att vandra med honom

Det är ditt val att följa Jesus Kristus och göra honom till din styrka. Han har ”markerat stigen och visat vägen”3 tillbaka till vår himmelske Fader. Han är faktiskt ”vägen, sanningen och livet” (Johannes 14:6).

Du finner vägen genom att ta till dig Jesu Kristi evangelium, utöva tro på honom och omvända dig från dina synder. Du fördjupar din relation till honom när du väljer att döpas i hans namn och ta emot den Helige Andens gåva. Du fortsätter sedan på hans evangeliestig genom att hålla buden, ta emot förrättningar, ära förbund och leva som hans lärjunge.

De här handlingarna skapar en mäktig förbindelse – en förbundsförbindelse – som varaktigt binder dig till Kristus – och honom till dig. När du går tillsammans med honom blir han och Fadern dina främsta källor till andlig vägledning och styrka. Sedan kan du sträva framåt tryggt och lyckligt varje dag, bli mer som dem och en dag återvända för att bo hos dem och få det slags liv de lever.

Bild
kvinna som tittar upp på Jesus Kristus

Vänd er till mig, av Eva Koleva Timothy

Gå framåt i hans styrka

Jag vittnar av hela mitt hjärta om att Jesus är Kristus. När du närmar dig honom, sträcker dig efter honom och inbjuder honom att vara din styrka, kommer han till dig och du finner honom.4 Det finns inget val du kan göra som på något sätt placerar dig utom räckhåll för honom. Jag tror helhjärtat på det jag har sagt tidigare: ”Det är omöjligt för dig [eller någon annan] att sjunka så lågt att Kristi försonings oändliga ljus inte kan nå dig.”5

Om du kommer till Kristus och främst och alltid håller hans bud med ”helhjärtat uppsåt” (3 Nephi 18:32), så kommer han att gå med dig på livets färd. Han kommer att fatta din hand och vara ditt hopp. Han kommer att vara din styrka. Och han ger dig varaktig lycka, sann frid och stor glädje.

Som ett av hans särskilda vittnen vittnar jag om och lovar att detta är sant.