Vägledning för de unga
Vägledning för de unga: Frälsarens budskap till dig
Mars 2024


”Vägledning för de unga: Frälsarens budskap till dig”, Vägledning för de unga, mars 2024.

En vägledning till hans styrka

Vägledning för de unga: Frälsarens budskap till dig

Den här vägledningen hjälper dig koppla dina val till Jesus Kristus och hans lära.

Bild
Jesus Kristus

Jag står vid dörren och knackar, av J. Kirk Richards

Föreställ dig att du bor i forntida Galileen för 2 000 år sedan. Du och dina vänner har inbjudits till en andakt för ungdomar i den lokala synagogan med en speciell gästtalare: Jesus från Nasaret. Och vid en viss punkt i sitt tal ber Jesus de ungdomar som finns bland åhörarna att ställa frågor till honom.

Vilka slags frågor tror du att du får höra?

Jag antar att vissa frågor skulle återspegla tidens kultur och omständigheter. Men jag tror verkligen att många av dem skulle låta som frågor vi har i dag.

I Nya testamentet ställde till exempel människor frågor som de här till Frälsaren:

  • Vad behöver jag göra för att få evigt liv?1

  • Är jag accepterad? Hör jag hemma här?2

  • Om min bror syndar mot mig, hur många gånger behöver jag förlåta honom?3

  • Vad kommer att hända med den här världen i framtiden? Kommer jag att vara trygg?4

  • Kan du bota min närstående?5

  • Vad är sanning?6

  • Hur vet jag om jag går den rätta vägen?7

Undrar vi inte alla samma sak då och då? Under århundradenas lopp har frågorna inte förändrats så mycket. Och det har inte Frälsarens medlidande med dem som frågar heller gjort. Han vet hur svårt och förvirrande livet kan vara. Han vet hur lätt det är att gå vilse. Han vet att vi ibland oroar oss för framtiden. Och han säger till dig och mig, precis som han sa till sina efterföljare för länge sedan:

  • ”Låt inte era hjärtan oroas.”8

  • ”Jag är vägen [och] sanningen.”9

  • ”Följ mig.”10

När du har viktiga val att göra är Jesus Kristus och hans återställda evangelium det bästa valet. När du har frågor är Jesus Kristus och hans återställda evangelium det bästa svaret.

Det är därför jag älskar Vägledning för de unga: En guide för att göra val. Den leder oss till Jesus Kristus så att vi kan få hans styrka. Jag har alltid ett exemplar i fickan. När jag träffar människor över hela världen som vill veta varför vi som medlemmar i Jesu Kristi kyrka gör det vi gör, delar jag den här vägledningen med dem.

Vägledning för de unga lär ut eviga sanningar om Frälsaren och hans väg. Den uppmanar dig att göra val baserade på dessa sanningar. Och den beskriver utlovade välsignelser som Jesus ger dem som följer honom. Läs, begrunda och dela med dig av den här vägledningen!

Bjud in honom

Jesus Kristus vill vara en del av ditt liv – en ständig, daglig närvaro, i goda och dåliga tider. Han står inte bara vid slutet av stigen och väntar på att du ska hinna ikapp honom. Han går med dig varje steg på vägen. Han är vägen!

Men han tvingar sig inte in i ditt liv. Du inbjuder honom genom dina val. Det är därför som en guide för att göra val, som Vägledning för de unga, är så dyrbar. Varje gång du gör ett rättfärdigt val baserat på Frälsarens eviga sanningar visar du att du vill ha honom i ditt liv. De valen låser upp himlens portar, och hans styrka flödar in i ditt liv.11

Skapa en stark kontakt

Du kanske minns att Frälsaren jämförde dem som hör och gör hans ord med den vise mannen som ”byggde sitt hus på klippan”. Han förklarade:

”Regnet öste ner, floden kom och vindarna blåste och kastade sig mot huset, men det föll inte, för det var grundat på klippan.”12

Ett hus överlever inte i en storm eftersom huset är starkt. Det överlever inte heller bara för att klippan är stark. Huset överlever stormen eftersom det är fast förankrat vid den starka klippan. Det är styrkan i kontakten med klippan som har betydelse.

På liknande sätt är det viktigt att vi gör bra val när vi bygger våra liv. Och det är viktigt att förstå Frälsarens eviga sanning. Men styrkan vi behöver för att stå emot livets stormar kommer när vi kopplar ihop våra val med Jesus Kristus och hans lära. Det är det som Vägledning för de unga hjälper oss att göra.

Dina vänner kanske till exempel vet att du försöker låta bli att använda ett stötande eller sårande språk. De kanske ser att du sträcker dig ut mot den där kompisen i skolan som de flesta bara ignorerar eller till och med mobbar. Men vet de att du gör de här valen eftersom Jesus Kristus lärde att ”alla människor är dina bröder och systrar … även människor som skiljer sig åt från dig”?13

Dina vänner kanske vet att du går i kyrkan varje söndag. De kanske lägger märke till när du stänger av en viss sång eller tackar nej till en inbjudan att se en viss film. Men vet de att du gör de här valen eftersom du har ”en glädjefylld förbundsrelation med din himmelske Fader och Jesus Kristus”, och att du som en del av den beslutsamheten att följa Frälsaren är tacksam för att du har ”den Helige Anden som ständig följeslagare”?14

Människor kanske vet att du inte dricker eller röker eller använder andra skadliga droger. Men vet de att du gör de här valen eftersom Jesus Kristus lärde att ”din kropp är helig”, ”en fantastisk gåva från din himmelske Fader”, som gjorts till hans avbild?15

Dina vänner kanske vet att du inte fuskar eller ljuger och att du tar utbildning på allvar. Men vet de att det beror på att Jesus Kristus lärde att ”sanningen ska göra er fria”?16

Och framför allt: vet dina vänner att du gör de här ibland impopulära valen att hålla fast vid Kristi normer eftersom du vet att ”Jesus Kristus är din styrka”?17

Han är din styrka

Jag ger dig mitt fasta vittnesbörd om att Jesus Kristus är vägen till en ljus och härlig framtid – din framtid. Och han är också vägen till en strålande och härlig nutid. Vandra på hans väg, så vandrar han med dig. Du klarar det!

Mina kära unga vänner, Jesus Kristus är er styrka. Fortsätt vandra med honom, så hjälper han er att sväva ”med vingar som örnar”18 mot den eviga glädje han har förberett åt er.