Generalkonferenser
Ett ramverk för personlig uppenbarelse
Generalkonferensen i oktober 2022


Ett ramverk för personlig uppenbarelse

Vi behöver förstå ramverket som den Helige Anden håller sig inom. När vi håller oss inom ramverket kan den Helige Anden släppa lös förunderliga insikter.

Som många av er har jag inspirerats mycket av äldste Dieter F. Uchtdorf genom åren. Det förklarar, åtminstone delvis, vad jag nu ska säga.1 Så jag hoppas att han förlåter mig …

Välutbildade piloter stannar inom flygplanets kapacitet och följer anvisningarna från flygledare angående startbana, landningsbana och flygväg. Kort sagt håller piloter sig inom ett visst ramverk. Oavsett hur lysande eller begåvade de är, är det endast genom att flyga inom dessa ramar som piloter säkert kan släppa loss ett flygplans enorma potential och uppnå dess mirakulösa syfte.

På liknande sätt tar vi emot personlig uppenbarelse inom ett ramverk. Efter dopet får vi en majestätisk och samtidigt praktisk gåva, den Helige Andens gåva.2 När vi strävar efter att hålla oss kvar på förbundsstigen3 är det ”den Helige Anden … [som] visar [oss] allt vad [vi] bör göra”.4 När vi är osäkra eller oroliga kan vi be Gud om hjälp.5 Frälsarens löfte kan inte vara tydligare: ”Be, och ni ska få … För var och en som ber, han får.”6 Med den Helige Andens hjälp kan vi omvandla vår gudomliga natur till vår eviga bestämmelse.7

Löftet om personlig uppenbarelse genom den Helige Anden är lika häpnadsväckande som att ett plan kan flyga. Och liksom piloter behöver vi förstå ramverket som den Helige Anden håller sig inom för att ge personlig uppenbarelse. När vi håller oss inom ramverket kan den Helige Anden släppa lös förunderliga insikter, vägledning och tröst. Utanför det ramverket, oavsett hur lysande eller begåvade vi är, kan vi bli bedragna och krascha och brinna.

Skrifterna är den första beståndsdelen av ramverket för personlig uppenbarelse.8 Att mätta sig med Kristi ord, som finns i skrifterna, stimulerar personlig uppenbarelse. Äldste Robert D. Hales har sagt: ”När vi vill tala till Gud så ber vi. Och när vi vill att han ska tala till oss, rannsakar vi skrifterna.”9

Skrifterna lär oss också hur vi tar emot personlig uppenbarelse.10 Och vi ber om det som är rätt och gott11 och inte om det som strider mot Guds vilja12. Vi ”ber inte illa” utifrån opassande motiv som främjar vår egen agenda eller tillfredsställer våra egna begär.13 Framför allt ska vi be till vår himmelske Fader i Jesu Kristi namn14 med tro på att vi ska få15.

En annan beståndsdel av ramverket är att vi endast får personlig uppenbarelse inom vårt eget ansvarsområde, inte inom andras område. Med andra ord, vi lyfter och landar på vår tilldelade start- och landningsbana. Vikten av väl definierade start- och landningsbanor visade sig tidigt i återställelsens historia. Hiram Page, ett av de åtta vittnena till Mormons bok, hävdade att han fick uppenbarelse för hela kyrkan. Flera medlemmar blev bedragna och leddes fel.

Som svar uppenbarade Herren att ”ingen ska utses att ta emot befallningar och uppenbarelser i denna kyrka utom min tjänare Joseph Smith … tills jag utser … en annan i hans ställe”.16 Kyrkans lära, bud och uppenbarelser är den levande profetens område, som tar emot dem från Herren Jesus Kristus.17 Det är profetens start- och landningsbana.

För många år sedan ringde en person till mig som hade arresterats för olaga intrång. Han berättade att det hade uppenbarats för honom att ytterligare skrifter var gömda under bottenvåningen i byggnaden han försökt ta sig in i. Han hävdade att när han väl hade de ytterligare skrifterna så visste han att han skulle få översättningens gåva, föra fram nya skrifter och forma kyrkans lära och riktning. Jag sa att han misstog sig och han bad mig innerligt att be om det. Det sa jag att jag inte skulle göra. Han blev verbalt aggressiv och lade på.18

Jag behövde inte be om denna begäran av en enkel men viktig orsak: endast profeten får uppenbarelse för kyrkan. Det skulle vara ”stridande mot Guds plan”19 om andra tog emot sådan uppenbarelse, vilken hör hemma på profetens landningsbana.

Personlig uppenbarelse hör med rätta hemma hos den enskilde. Du kan till exempel få uppenbarelse om var du ska bo, vad du ska jobba med eller vem du bör gifta dig med.20 Kyrkans ledare undervisar om läran och delger inspirerade råd, men ansvaret för dessa beslut vilar på dig. Det är din uppenbarelse att få, det är din landningsbana.

En tredje beståndsdel av ramverket är att personlig uppenbarelse är i harmoni med Guds bud och de förbund vi ingått med honom. Tänk dig en bön som denna: ”Käre himmelske Fader, kyrkans möten är tråkiga. Får jag dyrka dig på sabbaten i bergen eller på stranden? Kan jag låta bli att gå till kyrkan och ta del av sakramentet och ändå få de utlovade välsignelserna av att helga sabbatsdagen?”21 Vi kan gissa hur Gud skulle svara på en sådan bön: ”Mitt barn, jag har redan uppenbarat min vilja angående sabbatsdagen.”

När vi ber om uppenbarelse om sådant som Gud redan har gett tydlig vägledning om, riskerar vi att misstolka våra känslor och höra vad vi själva vill höra. En man berättade en gång för mig att han kämpade för att förbättra sin familjs ekonomiska situation. Han fick idén att förskingring var lösningen, så han bad om det och kände att han fick uppenbarelse som bekräftade att det var rätt väg att ta. Jag visste att han hade blivit bedragen eftersom han sökte uppenbarelse som stred mot ett av Guds bud. Profeten Joseph Smith varnade: ”Ingenting är till större skada för människobarnen än att vara under inflytande av en falsk ande, när de tror att de har Guds Ande.”22

Några skulle kanske påpeka att Nephi bröt mot ett bud när han dräpte Laban. Men detta undantag upphäver inte regeln – regeln att personlig uppenbarelse är i harmoni med Guds bud. Ingen enkel förklaring är helt tillfredsställande, men jag ska betona några aspekter. Den händelsen började inte med att Nephi frågade om han fick dräpa Laban. Det var inte något han ville göra. Att dräpa Laban var inget som gynnade Nephi personligen utan något som tillhandahöll skrifter för en framtida nation och ett förbundsfolk. Och Nephi var säker på att det var uppenbarelse – faktum är, i det här fallet var det en Guds befallning.23

Den fjärde beståndsdelen av ramverket är att inse vad Gud redan har uppenbarat för dig personligen, samtidigt som du är öppen för ytterligare uppenbarelse från honom. Om Gud har besvarat en fråga och omständigheterna inte har ändrats, varför skulle vi förvänta oss ett annat svar? Joseph Smith stötte på detta problematiska scenario 1828. Första delen av Mormons bok hade översatts när Martin Harris, en välgörare och en av de första skrivarna, bad Joseph om tillstånd att ta med sig de översatta sidorna och visa dem för sin fru. Osäker på vad han skulle göra bad Joseph om vägledning. Herren sa till honom att inte låta Martin ta med sig sidorna.

Martin bad Joseph fråga Gud igen. Joseph gjorde det och svaret var, inte oväntat, detsamma. Men Martin vädjade till Joseph att fråga en tredje gång och det gjorde Joseph. Den här gången sa Gud inte nej. I stället var det som om Gud sa: ”Joseph, du vet vad jag tycker om detta, men du har rätten att använda din handlingsfrihet.” Då han inte längre kände sig bunden bestämde Joseph sig för att låta Martin ta med sig 116 manuskriptsidor och visa dem för några familjemedlemmar. De översatta sidorna gick förlorade och återfanns aldrig. Herren tillrättavisade Joseph strängt.24

Joseph lärde sig det som profeten Jakob i Mormons bok undervisade om: ”Försök … inte ge Herren råd, utan ta emot råd ur hans hand. För … han råder med visdom.”25 Jakob varnade för att olyckliga saker händer när vi ber om sådant som vi inte borde be om. Han förutsade att folket i Jerusalem skulle söka ”efter sådant som de inte kunde förstå”, rikta ”sina blickar bortom målet” och helt förbise världens Frälsare.26 De snubblade eftersom de bad om sådant som de inte ville och inte kunde förstå.

Om vi har tagit emot personlig uppenbarelse som passar i vårt fall – och omständigheterna inte har ändrats – har Gud redan besvarat vår fråga.27 Till exempel, vi ber ibland upprepade gånger om försäkran om att vi har blivit förlåtna. Om vi har omvänt oss, fyllts av glädje och samvetsfrid och fått förlåtelse för våra synder, behöver vi inte fråga igen utan vi kan lita på det svar Gud redan har gett.28

Även när vi litar på Guds tidigare svar behöver vi vara öppna för ytterligare personlig uppenbarelse. Trots allt är det få av livets destinationer som nås via ett direktflyg. Vi bör inse att personlig uppenbarelse kan tas emot ”rad på rad, bud på bud”29, att uppenbarad vägledning kan ske och ofta sker stegvis.30

Beståndsdelarna av ramverket för personlig uppenbarelse överlappar och förstärker varandra. Men inom det ramverket kan och kommer den Helige Anden att uppenbara allt vi behöver för att svepa in på och bibehålla momentum på förbundsstigen. Så kan vi välsignas med Jesu Kristi kraft att bli det vår himmelske Fader vill att vi ska bli. Jag uppmanar dig att ha självförtroendet att påkalla personlig uppenbarelse för dig själv, förstå det Gud har uppenbarat, i harmoni med skrifterna och de bud han har gett genom sina tilldelade profeter, och inom ditt ansvarsområde och din handlingsfrihet. Jag vet att den Helige Anden kan och kommer att visa dig allt vad du bör göra.31 I Jesu Kristi namn, amen.