Generalkonferenser
Bygg ett liv som är motståndskraftigt mot den onde
Generalkonferensen i oktober 2022


Bygg ett liv som är motståndskraftigt mot den onde

Jag ber att vi må fortsätta att bygga våra liv enligt ritningarna och de tekniska specifikationer som finns i den gudomliga konstruktion som utarbetats av vår himmelske Fader.

Under årens gång har vi från den här vackra talarstolen i konferenscentret fått strålande råd, inspiration, undervisning och uppenbarelse. Ibland har talarna använt liknelser från sina egna kunskapsområden och erfarenheter för att på ett tydligt och kraftfullt sätt illustrera en princip i Jesu Kristi evangelium.

På det här sättet har vi till exempel fått lära oss om flygplan och flygresor, där en mycket liten avvikelse kan leda oss till en plats långt ifrån vår ursprungliga destination.1 På det här sättet har vi också lärt oss av en jämförelse mellan vårt fysiska hjärtas funktion och den kraftfulla hjärtats förändring som krävs för att svara på Herrens inbjudan att följa honom.2

Den här gången vill jag i ödmjukhet lägga till en jämförelse som inspirerats av ett område inom min yrkesförberedelse. Jag talar om civilingenjörens värld. Ända från början av mina universitetsstudier hade jag drömt om dagen då jag skulle vara behörig att gå den kurs där jag skulle få lära mig hur man konstruerar byggnader och andra strukturer som sedan kunde anses vara ”anti-seismiska” (jordbävningssäkra).

Dagen för min första föreläsning i ämnet kom. Föreläsarens första ord var: ”Ni är säkert angelägna om att få påbörja den här kursen och lära er hur man konstruerar anti-seismiska byggnader”, och många av oss nickade entusiastiskt. Sedan sa föreläsaren: ”Jag är ledsen att behöva meddela att det inte är möjligt, för jag kan inte lära er hur man konstruerar en byggnad som är emot, det vill säga ’anti-’ eller som hindrar, en jordbävning. Det är ologiskt”, sa han, ”för jordbävningar sker ändå, vare sig vi tycker om det eller ej.”

Sedan tillade han: ”Det jag kan lära er är hur man konstruerar byggnader som är motståndskraftiga mot jordbävningar, som kan stå emot krafterna i en jordbävning, så att byggnaden står kvar utan allvarliga skador och sedan kan fortsätta att fylla den funktion den skapats för.”

Ingenjören utför de beräkningar som anger dimensionerna, egenskaperna och kännetecknen för grunden, pelarna, bjälkarna, betongplattorna och andra beståndsdelar som konstrueras. Dessa resultat omformas till ritningar och tekniska specifikationer som måste följas noggrant av byggherren för att arbetet ska ta form och kunna uppfylla det syfte det ritades och byggs för.

Även om över 40 år har gått sedan den där första föreläsningen om jordbävningstålig ingenjörskonst minns jag tydligt det ögonblick då jag började förvärva en djupare, mer fullständig kunskap om den absoluta nödvändigheten av att detta koncept skulle finnas i de byggnader jag skulle rita i mitt framtida yrkesliv. Inte bara det, utan vad viktigare är – att det skulle vara bestående i uppbyggandet av mitt eget liv och hos dem jag skulle få tillfälle att utöva ett positivt inflytande över.

Hur välsignade är vi inte som kan räkna med kunskap om frälsningsplanen utformad av vår himmelske Fader, som har Jesu Kristi återställda evangelium och som kan lita på inspirerad vägledning från levande profeter! Alla dessa utgör de gudomligt skapade ”ritningar” och ”tekniska specifikationer” som tydligt lär oss hur man bygger upp ett lyckligt liv – ett liv som är motståndskraftigt mot synden, motståndskraftigt mot frestelser, motståndskraftigt mot Satans anfall, han som desperat försöker omintetgöra vår eviga bestämmelse: att vara tillsammans med vår himmelske Fader och med våra älskade familjer.

Frälsaren själv blev, i början av sin verksamhet, ”lämnad att bli frestad av djävulen”3. Men Jesus utgick framgångsrik ur den stora prövningen. Hur var en inställning som var anti-Satan eller anti-frestelse till nytta för honom? Det som gjorde att Jesus triumferande kunde utgå ur dessa ytterst svåra stunder var hans andliga förberedelse, som gjorde det möjligt för honom att vara i stånd att motstå den ondes frestelser.

Vilka faktorer hjälpte Frälsaren att vara förberedd för denna viktiga stund?

För det första hade han fastat i 40 dagar och 40 nätter, en fasta som måste ha åtföljts av ständig bön. Så trots att han var fysiskt svag, var hans ande mycket stark. Även om vi, som tur är, inte ombeds att fasta så länge – utan snarare bara i 24 timmar en gång i månaden – ger fastan oss andlig styrka och förbereder oss för att vara motståndskraftiga i livets prövningar.

För det andra ser vi i redogörelsen om de frestelser Frälsaren utsattes för att han alltid svarade Satan med skrifterna i åtanke och citerade dem, och han tillämpade dem i rätt ögonblick.

När Satan frestade honom att förvandla stenar till bröd så att han kunde tillfredsställa sin hunger efter den långa fastan, svarade Herren honom: ”Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.”4 Sedan, när Herren stod på tempelmurens krön, försökte djävulen fresta honom att visa sin makt, vilket Herren besvarade med myndighet: ”Det står också skrivet: Du ska inte fresta Herren din Gud.”5 Och på Satans tredje försök svarade Herren: ”Det står skrivet: Herren din Gud ska du tillbe, och endast honom ska du tjäna.”6

En jordbävning lämnar spår även på byggnader som ritats och byggts på rätt sätt – konsekvenser som exempelvis sprickor, omkullvälta möbler eller nedrasade tak och trasiga fönster. Men den välritade och välbyggda byggnaden fyller sitt syfte att skydda dem som vistas i den, och med lite reparationer återställs den till sitt ursprungliga skick.

På liknande sätt kan motståndarens påstötningar också orsaka ”sprickor”, eller delvisa skador, i våra liv trots våra ansträngningar att bygga våra liv enligt den fullkomliga gudomliga ritningen. Dessa ”sprickor” kan visa sig genom känslor av sorg eller ånger över att ha begått vissa fel och över att inte ha gjort allt på ett fullkomligt sätt, eller över att vi inte är så goda som vi vill vara.

Men det som verkligen är relevant är att vi, eftersom vi har följt de gudomliga ritningarna och specifikationerna, det vill säga Jesu Kristi evangelium, fortfarande står kvar. Vårt livs byggnad har inte demolerats på grund av motståndarens ansträngningar eller de svåra situationer vi tvingats att utstå; vi är i stället redo att gå framåt.

Den glädje som utlovas i skrifterna som syftet med vår existens7 bör inte förstås som att vi inte kommer att få svårigheter eller sorger, att vi inte får några ”sprickor” till följd av frestelser, motgångar eller de verkliga prövningarna i vårt jordeliv.

Den här glädjen har att göra med Nephis perspektiv på livet när han sa: ”Och fastän jag har erfarit många lidanden under min levnads lopp, har jag ändå storligen gynnats av Herren i alla mina dagar.”8 Alla sina dagar! Till och med de dagar då Nephi led på grund av sina bröders brist på förståelse och deras avvisande, till och med då de band honom på fartyget, till och med den dag då hans far Lehi gick bort, till och med när Laman och Lemuel blev hans folks dödsfiender. Till och med under dessa svåra dagar kände sig Nephi storligen gynnad av Herren.

Vi kan få uppleva lugnet av att veta att Herren aldrig låter oss frestas över vår förmåga att motstå frestelsen. Alma ber att vi ”ständigt vakar och ber så att [vi] inte blir frestade mer än [vi] kan uthärda, och därmed leds av den Helige Anden och blir ödmjuka, saktmodiga, undergivna, tåliga, fulla av kärlek och tålmodiga i allt”9.

Samma princip kan tillämpas på livets prövningar. Ammon påminner oss om Herrens ord: ”Gå … och uthärda tålmodigt era lidanden, och jag ska ge er framgång.”10

Herren ger oss alltid hjälp när vi står inför motgångar, frestelser, brist på förståelse, skröpligheter och till och med döden. Han har sagt: ”Och se, sannerligen säger jag er, och det jag säger till en säger jag till alla: Var vid gott mod, små barn, för jag är mitt ibland er och jag har inte övergett er.”11 Han kommer aldrig att överge oss!

Jag ber att vi må fortsätta att bygga våra liv enligt ritningarna och de tekniska specifikationer som finns i den gudomliga konstruktion som utarbetats av vår Fader och åstadkommits genom vår Frälsare Jesus Kristus. Således kommer vi, tack vare den nåd som når oss genom vår Frälsares försoning, att lyckas med att bygga ett liv som är motståndskraftigt mot synd, motståndskraftigt mot frestelse och förstärkt för att kunna uthärda de sorgliga och svåra stunderna i våra liv. Och vi kommer dessutom att vara i skick att få tillgång till alla de välsignelser som utlovats genom vår Faders och vår Frälsares kärlek. I Jesu Kristi namn, amen.