2005
Spørgsmål & svar
Februar 2005


Spørgsmål & svar

Jeg elsker evangeliet, men at tale om det med andre skræmmer mig. Hvordan kan jeg overvinde min frygt?

LIAHONA

Selv de bedste medlemsmissionærer er af og til nervøse ved at dele evangeliet med andre. Men de overvinder deres frygt på samme måde, som man overvinder enhver frygt – ved at erstatte frygten med tro.

Skrifterne er fulde af opmuntring: »Frygt ikke, jeg hjælper dig« (Es 41:13). »Men er I beredt, behøver I ikke at frygte« (L&P 38:30). »For Gud har ikke givet os en fej ånd, men en ånd med kraft og kærlighed og besindighed. Skam dig derfor ikke ved vidnesbyrdet om vor Herre« (2 Tim 1:7-8).

At udvikle denne form for tro, som erstatter frygt med styrke og kærlighed kræver en indsats og øvelse. Man kan ikke bare vente på, at troen kommer til en. Man må udvikle den. Begynd ved at tænke på små måder, hvorpå I kan dele jeres vidnesbyrd med andre. I kan skrive jeres vidnesbyrd i et brev. Eller I kan skrive jeres vidnesbyrd i jeres dagbog hver dag i en uge. Når I føler jer sikre ved give udtryk for jeres vidnesbyrd skriftligt, så prøv at bære det ved nadvermødet, til en familieaften eller for en nær ven. Når I opbygger jeres færdighed i at bære jeres vidnesbyrd, så vil jeres tillid og tro vokse.

Hvis I er nervøse, fordi I tror, at I vil blive stillet spørgsmål, som I ikke kan besvare, så hjælper lidt forberedelse. Herren sagde til Hyrum Smith: »Søg ikke at forkynde mit ord, men søg først at få mit ord, så skal din tunge blive løst, og dersom du ønsker det, skal du få min Ånd og mit ord, ja, Guds kraft til at overbevise menneskene« (L&P 11:21).

Læs i skrifterne og i andre kirkematerialer, hvilket kan være med til at opbygge jeres kundskab om evangeliet. Del disse hjælpekilder – traktater, tidsskrifter osv. – med andre. Mormon.org er et andet godt sted at lære mere fra og henvise andre til at gøre det samme. Bed om yderligere mod. Husk, at hvis I ikke har alle svarene, kan I altid spørge andre eller selv søge efter svarene.

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Størrelsen af det ønske vi har om at fortælle om evangeliet er en indikator for, i hvor høj grad vi personligt har omvendt os« (»Fortæl om evangeliet«, Liahona , jan. 2002, s. 7). I har ønsket. Lad nu dette ønske vokse til gerning, efterhånden som I øver jer i at dele evangeliet med andre (se Alma 32).

LÆSERNE

Jeres frygt er naturlig. Spørg missionærerne om I kan gå ud sammen med dem. Lad dem undervise en lektion i jeres hjem og del jeres vidnesbyrd. Men vigtigst af alt, bed jeres himmelske Fader om muligheder for at dele evangeliet med andre. Han vil give jer de ord, som han ønsker I skal sige.

Vikki Hamme, 17, Mountain Home Ward, Springfield Missouri Sydlige Stav

Jeg var altid bange for at tale med andre om evangeliet. Men tænk på jeres vidnesbyrd og den vidunderlige følelse, som kommer til jer, fordi I ved, at evangeliet er sandt. Bed jeres himmelske Fader om en missionæroplevelse og bed om hans vejledning. Så er jeg sikker på, at I vil elske at tale om Kirken og vil ønske at gøre det igen og igen.

Dana Jill Barthel, 16, Bonn Ward, Düsseldorf Tyskland Stav

Den kærlighed, som jeg nærer for dette store værk, har gjort det muligt for mig at tale om evangeliet. Vi må bede meget, læse skrifterne, komme til seminar og søge Helligåndens vejledning. Så vil ordene komme til os.

Cesar A. Flores Barrios, 15, Cantaura Ward, El Tigre Venezuela Stav

I seminar lærte jeg, at Jesus Kristus har kaldt os til at deltage i hans værk. Jeg har forstået fra 3 Nephi 12:13-16, at jeg er et lys og jordens salt, og at jeg, hvis jeg elsker Herren, må leve efter hans ord. Det er sådan, at jeg overvandt min frygt. Jean Garry Gilot, 17, Carrefour Ward, Port-au-Prince Stav på Haiti

Hvis I forsøger at tale til en god ven, så vil I være mere afslappet. Hvis I begynder med at tale om en evangelisk standard, som er nem at forklare, vil det blive lettere at fortælle mere. Når I har talt med en ven, så vil I være i stand til at tale med enhver!

Gretchen Schillemat, 14, Keene Ward, Concord New Hampshire Stav

Det betyder ikke noget, hvad andre mener, men det betyder noget, hvad vor himmelske Fader mener. Hvis jeg nød et vidunderligt festmåltid og mine venner var sammen med mig, så ville jeg ikke ignorere dem. Jeg ville ikke kun invitere dem til at læse opskrifterne. Jeg ville bede dem om at spise sammen med mig.

Kristina M. Harrop, 16, Palmer Tredje Ward, Wasilla Alaska Stav

Jeg har lært at stole på Herren og lade Ånden vejlede mig. I skal bare huske på, at I ikke behøver at være bange, når Herren er på jeres side. Ånden vil hjælpe jer.

Amber Wilson, 14, Parkersburg Ward, Charleston West Virginia Stav

Man må have et vidnesbyrd om dette evangelium, før man frygtløst kan dele det med andre. Brug jeres vidnesbyrd som vejledning. Søg og bed om at overvinde jeres frygt.

Aaron Michaelson, 13, Southbury Ward, New Haven Connecticut Stav

Jeg tænker på, hvor meget jeg ønsker, at jeg havde kendt til evangeliet tidligere, når jeg skal overvinde denne frygt. Mine venner og familie har også et påtrængende behov for at modtage det. Vi må tale med iver om de aktiviteter, som vi deltager i, og om den glæde, som evangeliet bringer. Andre vil ønske at vide, hvor vores lykke og tro kommer fra. Évila Fernanda de Campos, 19, Bragança Paulista Ward, Itatiba Brasilien Stav

Vores frygt vil forsvinde, når vores kærlighed er fuldkommen (se 1 Joh 4:18). Bed indtrængende om denne gave i form af fuldkommen kærlighed, og behandl dine venner med kærlighed. Smil, giv en hjælpende hånd og giv udtryk for jeres taknemlighed. Ved at gøre det, kan I ikke alene overvinde frygt, men også udstråle evangeliets velsignelser.

Ældste Tomohiko Funai, 19, Idaho Pocatello Mission

Vi kan overvinde denne frygt ved med det samme at blive venner, og så vil vi føle os mere rolige ved at bære vores vidnesbyrd for mennesker, så Ånden kan røre dem.

Anne Diniz, 16, Valentina Ward, João Pessoa Brazil Rangel Stav

»Lad jer ikke kue af frygt … Frygt kommer ikke fra Gud, men fra den onde. Al sandheds fjende ønsker at få jer til at tøve med at gøre en indsats. Skub den frygt til side og vær tapre i sandhedens og retfærdighedens og troens sag. Hvis I nu beslutter at gøre det til jeres livsmønster, så behøver I aldrig at træffe den beslutning igen.«

Præsident Gordon B. Hinckley, »Den levende profets ord«, Stjernen, juni 1998, s. 26.

Liahonas og læsernes svar er ment som hjælp og vejledning og er ikke et officielt udtryk for Kirkens lære.