2006
Lykkens store plan
November 2006


Lykkens store plan

Akkurat som en fisk trenger vann, trenger dere evangeliet og Den hellige ånds veiledning for virkelig å være lykkelige.

Da jeg var diakon som mange av dere unge menn, gikk min far og jeg til en elv på fjellet for å fiske ørret. Mens far festet agnet til kroken i enden av fiskesnøret mitt, sa han at jeg måtte feste kroken i munnen på fisken idet den prøvde å ta agnet, ellers ville den unnslippe. Jeg skjønte ikke hva det ville si å feste kroken, så han forklarte at kroken måtte feste seg inni fiskens munn idet den tok agnet, slik at den ikke kunne riste den løs, og at kroken ville feste seg om jeg rykket i stangen idet fisken prøvde å ta agnet. Jeg hadde virkelig lyst til å få fisk, så jeg sto på bredden av denne fjellelven som en spent fjær og strammet hver eneste muskel mens jeg ventet på den avslørende bevegelsen i enden av stangen som betydde at fisken prøvde å ta agnet. Etter noen minutter kjente jeg en bevegelse i stangen, og i samme øyeblikk rykket jeg den bakover av alle krefter idet jeg forventet en stor kamp med fisken. Til min forbauselse så jeg den stakkars ørreten – med kroken godt festet i munnet – fly som en rakett opp av vannet, over hodet på meg og lande sprellende på bakken bak meg.

Jeg lærte to ting av den erfaringen: For det første: En fisk på land har det ikke særlig bra. Selv om gjellene, finnene og halen fungerer veldig bra i vannet, er de helt ubrukelige på land. For det andre: Den uheldige fisken jeg fanget den dagen døde fordi den ble lurt til å behandle noe svært farlig – til og med dødelig – som noe godt, eller i det minste tilstrekkelig spennende til at den ville se nærmere på det eller ta et lite jafs.

Mine kjære brødre i Det aronske prestedømme, det er et par lærdommer å hente her: For det første, et av livets grunnleggende formål er, ifølge Lehi, å «ha glede» (2. Nephi 2:25). For å kunne ha glede, må dere forstå at som barn av deres himmelske Fader, har dere arvet guddommelige egenskaper og åndelige behov – og akkurat som en fisk trenger vann, trenger dere evangeliet og Den hellige ånds veiledning for virkelig å være lykkelige. Fordi dere er Guds slekt (se Apostlenes gjerninger 17:28), er det uforenlig med deres evige natur å gjøre noe galt og føle at det er riktig. Det lar seg ikke gjøre. Det er nedfelt i deres åndelige DNA, for å si det slik, at fred, glede og lykke kun vil bli dere til del i den grad dere etterlever evangeliet.

På den annen side, i den grad dere velger ikke å etterleve evangeliet, vil dere få det like ille som en fisk på land (se Mosiah 4:30). Som Alma sa til sin sønn Corianton:

«Se, jeg sier deg at ugudelighet har aldri vært lykke.

Og nå, min sønn, alle mennesker som er … i en kjødelig tilstand, … er uten Gud i verden, og de har motsatt seg Guds natur. Derfor er de i en tilstand som er i strid med lykkens natur» (Alma 41:10-11).

Legg merke til at å være «uten Gud i verden» – med andre ord, å nekte å etterleve hans evangelium og derfor mangle Åndens veiledning – er å være i en tilstand som er i strid med lykkens natur. Jesu Kristi evangelium er faktisk den – legg merke til at dette er entall, altså den eneste – store planen for lykke (Alma 42:8). Hvis dere velger en hvilken som helst annen måte å leve på, eller bare å etterleve de deler av evangeliet som dere synes er beleilig, vil et slikt valg frata dere den fulle, strålende glede og lykke som vår kjærlige Fader i himmelen og hans Sønn ønsker å gi dere.

Så til den andre lærdommen av min fiskeerfaring: Akkurat som en fisk i en fjellelv må være på vakt overfor de lokkemidler den måtte møte, for å unngå å bli dratt opp av vannet, må også dere og jeg være kloke for å unngå å bli dradd bort fra et lykkelig liv med evangeliet i sentrum. Husk at djevelen, slik Lehi sa, vil «gjøre alle mennesker ulykkelige likesom han selv er» og han får «makt til å ta [oss] til fange» (2. Nephi 2:27, 29) når vi roter oss opp i urene og ugudelige ting. La dere derfor ikke lure til så mye som å smake på uverdige ting, for Satan står klar til å feste kroken. Det var den høyst reelle risikoen for at kroken skulle feste seg, umerkelig eller plutselig, som fikk oldtidsprofeten Moroni – som faktisk så vår tid (se Mormon 8:35) – til skarpt å advare dere og meg mot å «røre ved den onde gave eller ved det som er urent» (Moroni 10:30; uthevelse tilføyd).

Det finnes mye ondt og urent i musikk, på Internett, i filmer, i blader og i alkohol, narkotika og tobakk. Som med enhver ond og uren ting, mine unge venner, rør ikke engang ved det! Skjult i slike ting er en krok som fester seg umerkelig og mye raskere enn dere våger å tro – og det kan være en ulidelig smertefull prosess å trekke ut kroken. Alma beskrev at for ham gikk omvendelsesprosessen «nesten til døde» (Mosiah 27:28). Han sa også at ingenting kunne være «så intenst og så bittert som mine smerter» (Alma 36:21).

Det er kanskje noen av dere som har rotet dere opp i noe som er ondt eller urent. Finn håp i det doktrinære og historiske faktum at Almas tro på Herren fikk ham til å omvende seg, og som et direkte resultat av hans omvendelse opplevde han lykke gjennom Kristi forsonings kraft, og med hans ord «… kan ikke noe være så intenst og sødmefylt som min glede var» (Alma 36:21). Dere vil erfare det samme hvis dere søker Herren gjennom omvendelse.

Vi må alle omvende oss i en eller annen grad. Å omvende seg betyr å gjøre de virkelige endringene i livet som Frelseren ønsker at dere skal gjøre for å bli lykkelige. Omvendelse er evangeliets store katalysator. Når deres tro på Herren fører til personlige forandringer, vil en slik handling fra deres side, slik Helaman sier det, «[bringe dere] til Forløserens kraft så deres sjeler kan bli frelst» (Helaman 5:11). Hvis dere ønsker å forandre dere, så husk at vår kjærlige Frelser, slik Alma sier det, har «all makt til å frelse enhver som tror på hans navn og bærer frukt som er omvendelsen verdig» (Alma 12:15). Dette er en mektig, befriende og oppmuntrende lære!

Profeten Joseph Smith lærte av egen erfaring at Herren forventer at vi unngår elendighet ved å etterleve hans evangelium, og han vil at vi skal forstå at vi kan omvende oss. Da han mistet de 116 manuskriptsidene av oversettelsen av Mormons bok ved å gi etter for menneskers overtalelse, ble Joseph ulykkelig. Herren fortalte ham: «[Du skulle] likevel ha vært trofast, og han ville ha utstrakt sin arm, og beskyttet deg mot alle motstanderens brennende piler og han ville ha vært med deg i enhver vanskelig stund» (L&p 3:8). Det samme gjelder enhver av dere unge menn. Vær trofaste, og dere vil bli støttet av Guds hånd. Profeten ble så minnet om at han – i likhet med enhver av oss – ville få tilgivelse hvis han omvendte seg. Forestill dere hvilken glede han følte da han hørte Herren si: «Men kom i hu, Gud er barmhjertig, omvend deg derfor fra det du har gjort som er i strid med det bud jeg ga deg, og du er fremdeles utvalgt og er igjen kalt» (L&p 3:10).

Min oppfordring til dere i kveld, er at dere må etterleve evangeliet for virkelig å være lykkelige, unngå ondskap og den elendighet den medfører, og hvis dere har rotet dere bort i noe ondt eller urent, så gjør de forandringene Herren ønsker av dere for deres egen lykke – så kan jeg vitne for dere at han vil hjelpe dere å lykkes ved sin makeløse kraft.

Hvis dere tar imot denne oppfordringen, vil dere høste varig lykke og bygge deres livs grunnvoll på deres «Forløsers klippe», slik at når den ondes piler og verdens stormer rammer dere, vil de, som Helaman sa, «ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn fordi klippen dere er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle» (Helaman 5:12; uthevelse tilføyd). Om Herren Jesus Kristus bærer jeg mitt brennende vitnesbyrd: Han er Klippen, den eneste sikre grunnvoll for lykke og helbredelse. Han lever, har all makt i himmelen og på jorden, kjenner dere ved navn og er glad i dere. I Jesu Kristi hellige navn, Amen.