2007
Minä seuraan Häntä uskossa
Helmikuu 2007


Yhteinen tuokio

Minä seuraan Häntä uskossa

”Me uskomme ja tiedämme, että sinä olet Jumalan Pyhä” (Joh. 6:69).

Oletko koskaan leikkinyt leikkiä Seuraa johtajaa? Säännöt ovat yksinkertaiset: valitaan johtaja ja sitten seurataan häntä.

Elämämme tarkoitus maan päällä on seurata johtajaamme Jeesusta Kristusta. Kun Jeesus näki Pietarin ja Andreaksen kalastamassa, Hän sanoi heille: ”Lähtekää minun mukaani.” Pietari ja Andreas jättivät verkkonsa ja lähtivät seuraamaan Häntä. (Ks. Matt. 4:18–20.)

Aivan samoin kuin Jeesus kutsui Pietaria ja Andreasta, Hän kutsuu meitä jokaista seuraamaan Häntä (ks. OL 100:2). Me emme luultavasti kulje aivan siellä, missä Hän kulki, mutta me voimme tehdä sitä, mitä Hän teki. Voimme lukea pyhiä kirjoituksia. Voimme rukoilla taivaallista Isäämme. Voimme mennä kasteelle.

Kun Pietari oli seurannut Jeesusta, hän julisti: ”Me uskomme ja tiedämme, että sinä olet Jumalan Pyhä” (Joh. 6:69). Kun me seuraamme Jeesusta Kristusta uskossa, me voimme saada tämän saman todistuksen.

Uskomme Jeesukseen Kristukseen kasvaa, kun me ymmärrämme Häntä paremmin. Ja mitä enemmän tiedämme Hänestä, sitä helpompi meidän on seurata Häntä uskossa.

Toiminta

Jos haluat tehdä ristipistoliinan, väritä jokainen merkki sivulla Y4. Jotta voit ommella pistoja liinaan, jäljennä malli yksiväriselle kankaalle, kuten musliinikankaalle. Käytä jokaisen merkin ompelemiseen kolmea säiettä haluamasi värisestä kirjontalangasta. Pyydä jotakuta aikuista näyttämään sinulle, kuinka ommella ristipisto jokaisen merkin kohdalle. (Katso mallia.) Aseta liinasi sellaiseen paikkaan, josta näet sen usein.

Huom. Voit kopioida, piirtää tai tulostaa tämän sivun Internet-osoitteesta www.lds.org. Englanninkielisenä: napsauta kohtaa ”Gospel Library”. Muilla kielillä: napsauta maailmankarttaa.

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. 1. Aseta näkyviin lasten nimet samoin kuin useiden muinaisten profeettojen nimiä, jotka on kirjoitettu sanaliuskoille. Kysy, mitä yhteistä kaikilla näillä nimillä on. Lukekaa yhdessä kohta Abr. 3:22–24, ja selitä, että me kaikki elimme taivaallisen Isän luona kuolevaisuutta edeltävässä elämässä. Kerro lapsille, että pyhien kirjoitusten ansiosta me tiedämme vähän siitä, mitä siellä tapahtui. Pyydä lapsia ottamaan selvää, kuka kaikista Jumalan henkilapsista oli esikoinen, katsomalla kohdasta OL 93:21. Pyydä säestäjää soittamaan ensin yksi tahti, sitten kaksi tahtia laulusta, joka kertoo aikaisemmasta olemassaolosta. Jatkakaa lisäten aina yksi tahti lisää, kunnes lapset arvaavat laulun. Kun lapset ovat arvanneet, laulakaa koko laulu ja kiinnitä lasten huomio riveihin, joilla kerrotaan elämästämme taivaallisen Isän luona, ennen kuin tulimme maan päälle. Selitä, että me olimme kaikki henkiveljiä ja -sisaria kuolevaisuutta edeltävässä elämässä. Me kutsumme toisiamme ”veljeksi” tai ”sisareksi”, koska ne nimitykset kuvaavat hengellistä suhdettamme toisiimme. Laulakaa laulu ”Oon lapsi Jumalan”.

  2. 2. Näytä lapsille muutamia esimerkkejä suunnitelmista, kuten resepti, rakennuspiirustus tai lelun kokoamisohje. Selitä, että kun me teemme jotakin – esim. rakennamme talon, leivomme pikkuleipiä tai kokoamme lelun – on paras tietää, mitä lopussa tapahtuu. Me tarvitsemme suunnitelman. Ennen kuin tulimme maan päälle, taivaallinen Isä esitti suunnitelmansa. Sitä kutsutaan pelastussuunnitelmaksi. Kutsu kokoaikaiset lähetyssaarnaajat tai piispan tai seurakunnanjohtajan hyväksymä äskettäin kotiin palannut lähetyssaarnaaja opettamaan pelastussuunnitelma oppaasta Saarnatkaa minun evankeliumiani (s. 47–59).