2007
Vraag en antwoord
December 2007


Vraag en antwoord

‘Hoe kan ik mijn getuigenis zodanig versterken dat ik het evangelie trouw blijf?’

  • Wijd je aan studie en overpeinzing van de Schriften.

  • Leef zo dat je altijd de Geest bij je kunt hebben.

  • Bekeer je nederig van al je zonden, ook de kleine.

  • Ga eens na waar je getuigenis op gebaseerd is.

  • Geef vaak je getuigenis.

Liahona

Je getuigenis wordt gesterkt als de Heilige Geest tot je getuigt van geestelijke waarheden. Hier volgen enkele manieren om de Heilige Geest uit te nodigen tot je te getuigen:

Ten eerste: studeer dagelijks in de Schriften. In plaats van elke avond je ogen een kwartier langer open te houden om de Schriften te lezen, vergast je echt aan het woord van Christus. Naarmate je meer studeert en overpeinst, krijg je meer begrip en voel je de Heilige Geest, wat je getuigenis sterkt.

Leef zo dat je altijd de Geest bij je kunt hebben. Als je goed genoeg leeft om de Geest bij je te hebben, moedigt Hij je aan tot gedrag dat aangenaam is in de ogen van je hemelse Vader. Bovendien kun je dan de troost van de Geest voelen en de verzekering dat het evangelie waar is en dat je hemelse Vader en Jezus Christus je liefhebben. Als je elke week goed leeft en van het avondmaal neemt, kun je de Geest meer bij je hebben.

Zie geen enkele zonde door de vingers, zelfs geen kleine. Lieg bijvoorbeeld niet; probeer geen kritiek te leveren op andere mensen. Zeg tegen je broer of zus dat het je spijt als je tegen ze geschreeuwd hebt. Door zonde neem je afstand van de Geest van de Heer. Maak er een gewoonte van om na te denken over je daden en gedachten en bekeer je zo nodig.

Neem de tijd om je getuigenis te evalueren. Heb je zelf een vast getuigenis van de Heiland, Joseph Smith en het Boek van Mormon? Of ga je naar de kerk omdat je daar je vrienden ontmoet? Bedenk dat het de zending van de kerk van Christus is om mensen tot Jezus Christus te brengen. Bouw je getuigenis op de rots van Christus, ‘een vast fundament […], indien de mensen op dat fundament bouwen, kunnen zij niet vallen’ (Helaman 5:12).

Ten laatste: bevestig voor jezelf de waarheid van wat je weet door je getuigenis met iemand te delen. Getuig wat de Geest je ingeeft — in een getuigenisdienst, aan je vrienden, je familieleden of andere mensen die je tegenkomt. Doe je dat, dan wordt je getuigenis gesterkt en wil je het evangelie trouw blijven. Zelfs de sterkste getuigenissen verzwakken als ze niet gebruikt worden.

Maar bedenk dat een getuigenis hebben niet voldoende is om te voorkomen dat je afdwaalt. Pas toen de Lamanieten een getuigenis hadden gekregen en zich bekeerd hadden tot de Heer, bleven ze ‘immer getrouw’ (Alma 23:6). De Schriften herinneren ons eraan om altijd te bidden en ervoor te waken niet in verleiding te komen (LV 20:32–34). Raak niet ontmoedigd als het ontwikkelen van je getuigenis en uitvoeren van je bekering langzaam verloopt. Als je je verlaat op de kracht van de Heilige Geest, krijg je een vast getuigenis.

Lezers

Ik kreeg mijn getuigenis door schriftstudie en regelmatig gebed. Maar dat was niet alles. Ik bleef studeren en bidden en vasten. Daardoor kreeg ik een nieuw begrip van het evangelie en bleef ik op het enge en nauwe pad. Ik geloof dat je met een nieuw begrip ook een groter geloof ontwikkelt. Hoe beter je het evangelie begrijpt, hoe meer je Gods geboden naleeft en je het evangelie trouw blijft.

Beatrice C. (21), Zimbabwe

Ik denk dat er geen betere manier is om je getuigenis te sterken dat eerst te beseffen dat je het evangelie nodig hebt. Het voorbeeld van andere leden die getuigen dat de kerk waar is, is ook erg nuttig. Daarnaast kun je met vrienden uit je wijk of gemeente bespreken wat het evangelie voor ze betekent. Als je ten minste deze dingen doet en in je dagelijkse gebeden je hemelse Vader met een oprecht verlangen vraagt om je geloof te vergroten, dan zal Hij dat gebed verhoren. Hij zal je het vertrouwen en de vreugde geven die je krijgt als je het evangelie aanvaardt als een eeuwige bron van wijsheid en geluk.

Maxim K. (22), Oekraïne

Plicht jegens God of Persoonlijke vooruitgang doen, is een manier om je getuigenis te sterken. Woon altijd de kerkbijeenkomsten en de wekelijkse activiteitenavond bij en geef altijd je getuigenis. Luister naar je ouders en je kerkleiders. Dan zul je de Geest voelen en weten dat je op de goede weg bent.

Earlson N. (20), Luzon (Filipijnen)

Bij het ontwikkelen van een getuigenis, en eenmaal als je er een hebt: houd een schriftuurlijk dagboek bij. Teken je geestelijke ervaringen op. Teken lessen op of ingevingen die je door toespraken in de kerk krijgt. Teken alles op dat geestelijke betekenis voor je heeft, zelfs als het op dat moment niet belangrijk lijkt. Als je dan ooit twijfelt of een geestelijke dip hebt, kan elke ervaring die je hebt opgeschreven je helpen om weer op te krabbelen en leiding van de Geest te krijgen.

Meagen J. (17), Virginia (V.S.)

Ik kan mijn getuigenis sterken en kracht krijgen om de tegenstander te weerstaan, door dagelijks te bidden, de Schriften te lezen, Gods geboden te onderhouden en Hem altijd dankbaar te zijn. Als ik de geboden onderhoud, voel ik me sterk om de tegenstander te weerstaan en denk ik aan alle fijne ervaringen die ik met dit evangelie heb gehad. Zo wordt mijn getuigenis versterkt en wordt het een onwankelbare verdediging tegen het kwaad. Bovendien wordt het onmogelijk dat ik dit ware evangelie van Christus verlaat. We moeten er altijd aan denken om ons geloof te voeden als een klein plantje, want met een goede verzorging groeit het en wordt het sterk.

Bárbara M. (16), São Paulo (Brazilië)

Je getuigenis wordt geleidelijk sterker met de ervaringen die je krijgt. Men krijgt zelden van de ene dag op de andere een getuigenis. Je getuigenis groeit met je bereidheid om je dienstbaar te maken in de kerk, de geboden te onderhouden, te bidden, te vasten, de Schriften te bestuderen, kerkdiensten bij te wonen en te luisteren naar het getuigenis van anderen. Als je dat doet, word je gezegend met inspiratie en wordt je eigen getuigenis gesterkt. En aarzel ook niet om andere mensen je getuigenis te geven.

Ouderling Alberto Aquino (21), zendingsgebied Guatemala-Stad-Zuid (Guatemala)

Ik heb wel eens getwijfeld, maar dankzij de kracht van het gebed en de kracht van de Heilige Geest heb ik mijn getuigenis gesterkt dat we werkelijk allemaal kinderen van God zijn. Satan zal er hard aan werken om je aan je getuigenis te laten twijfelen. Bid met heel je hart dat je die gedachten kunt overwinnen en dat je je mag herinneren wanneer Hij je eerder heeft geholpen. Hij is er altijd om te luisteren en te helpen.

Saryn S. (17), Utah (V.S.)

De antwoorden gelden als leidraad en niet als officiële uitspraak over de leerstellingen van de kerk.

Afbeelding

‘Alles waardoor we niet dichter tot God komen, schept meer afstand tot Hem. Er is geen tussenweg, geen grijs gebied waarin we een beetje kunnen zondigen zonder een geestelijke terugval te ervaren. Daarom moeten we ons bekeren en dagelijks op onze knieën in nederig gebed tot Christus komen om te voorkomen dat de vuren van ons getuigenis door zonde worden gedoofd.’

Ouderling Joseph B. Wirthlin van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Spiritual Bonfires of Testimony’, Ensign, november 1992, p. 34.