2008
Flere ideer til samlingsstunden, februar 2008
Februar 2008


Flere ideer til samlingsstunden, februar 2008

Her er noen flere ideer Primærforeningens ledere kan bruke sammen med stoffet til samlingsstunden som står i februarnummeret av Liahona. Leksjonen, instruksjoner og aktivitet som korresponderer med disse ideene, finner du under «Styrken jeg får hver gang jeg leser» på side B4 og B5 i Barnas venn i dette nummeret.

1. Forklar at vi etterlever evangeliet både med det vi gjør og det vi sier. Skriv Etterleve evangeliet på tavlen. Lag to kolonner under Etterleve evangeliet. Øverst i den ene kolonnen skriver du ordet Gjøre. Øverst i den andre kolonnen skriver du ordet Si.

Fortell flere historier fra Bibelen (om Daniel, Moses, Noah, døperen Johannes osv.). Be barna lytte og prøve å få med seg hvordan menneskene i Skriftene etterlevde evangeliet ved det de gjorde og det de sa. Skriv svarene på tavlen.

Gjennomgå barnas svar. Lag flere situasjonsstudier slik at barna kan vise hvordan de kan etterleve evangeliet (se Undervisning, intet større kall [1999], s. 177). Del Primær i grupper, og gi hver gruppe en situasjonsstudie. Sett av nok tid til at hver gruppe kan snakke om situasjonsstudien og finne ut hva de ville ha gjort og sagt. Del så ideene deres med resten av Primær. Skriv forslagene deres på tavlen. Understrek at vi etterlever evangeliet med det vi gjør og det vi sier. Syng «Jeg prøver Herrens budskap» (Barnas sangbok, s. 72). Bær vitnesbyrd om at bibelfortellingene lærer oss hvordan vi kan etterleve evangeliet.

2. Ved hjelp av «Følg profeten» (Barnas sangbok, s. 58-59) eller de valgfrie versene av «Mormons bok forteller oss» (Barnas sangbok, s. 62-63), lager du en gjettelek med ledetråder for å hjelpe barna å finne frem til personene fra Skriftene og de prinsippene i evangeliet som de etterlevde og forkynte (se Undervisning, intet større kall, s. 178). (For yngre barn kan det være fint å ha bilder fra bildesamlingen Kunst inspirert av evangeliet som hjelp til å identifisere personen fra Skriftene.)

Lek gjetteleken. Etter hvert som barna avdekker identiteten til personene i Skriftene, forteller du kort historien og forklarer et prinsipp i evangeliet som hver av dem etterlevde. Syng verset om denne personen fra Skriftene, og snakk om hvordan barna kan etterleve dette prinsippet. Fortsett til alle personene fra Skriftene er identifisert og det tilhørende verset er sunget. Bær vitnesbyrd om at Skriftene lærer oss hvordan vi kan etterleve evangeliet.

3. Sangpresentasjon: «Å, la meg høre om Jesus» (Barnas sangbok, s. 36). Vis et bilde av et lite barn, og spør barna hva de tror et barn kan be sin mor eller far om å gjøre for seg. Syng siste linje av første vers for barna, og spør: «Hva spør barnet om?» Gi dem tid til å svare. La barna synge denne linjen sammen med deg. Si tittelen på sangen, og forklar at det er en anmodning om å få høre fortellingene om Jesus.

Vis sangteksten på en stor plansje. Syng første linje av første vers for barna, og be dem lytte etter ordene «høre hvert ord». Drøft hvorfor det er viktig å høre med ørene og med hjertet.

Syng den andre linjen for barna, og syng den deretter sammen. Spør barna hva de ville ha spurt Jesus om hvis han var på jorden.

Syng tredje linje for barna. Vis bilder fra Det nye testamente fra bildesamlingen Kunst inspirert av evangeliet for å hjelpe barna å visualisere den tredje linjen. Syng tredje linje sammen. Hjelp barna å forstå hva teksten betyr.

Syng første vers sammen. Minn barna på at fortellingene om Jesus finnes i Skriftene. Bær vitnesbyrd om hvordan fortellingene om Jesus har velsignet deg.