2009
Jakobus 1:5–6
April 2009


Regel op regel

Jakobus 1:5–6

De apostel Jakobus heeft ons verteld hoe je wijsheid ontvangt van God.

5 Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt.

Vraag het aan God

Het lezen van dit vers bracht Joseph Smith ertoe te gaan bidden in het heilige bos, waar hij het eerste visioen ontving (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:11–17). Kun jij voorbeelden uit je familie of je eigen leven bedenken waarin iemand die naar kennis op zoek was antwoord kreeg door gebed? Schrijf het antwoord op in je dagboek.

Die aan allen geeft

‘Kinderen van God hebben het voorrecht om God te benaderen en openbaring te ontvangen. (…) God is geen aanziener des persoons; wij hebben allemaal hetzelfde recht.’

De profeet Joseph Smith, Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (leergang Melchizedekse priesterschap en Zustershulpvereniging, 2007), p. 142.

Eenvoudigweg

Eenvoudigweg — in andere bijbelvertalingen: mildelijk, zonder voorbehoud.

Zonder verwijt

Verwijt — kritiek, vermaning. Met andere woorden: God zal je antwoord geven en niet boos worden als je oprecht tot Hem bidt wanneer je antwoord nodig hebt op een vraag.

Zij zal hem gegeven worden

Onze hemelse Vader hoort en verhoort onze gebeden. Hij geeft zijn antwoorden op zijn eigen tijd en op verschillende manieren — bijvoorbeeld in je levensomstandigheden door de goede daden van andere mensen; of door de stille, zachte stem van de Heilige Geest. Hier volgen enkele manieren waarop je je kunt voorbereiden om leiding van de Geest te ontvangen (zie ‘Openbaring’, Trouw aan het geloof [2004], pp. 120–122):

  • Bid om leiding.

  • Wees eerbiedig.

  • Wees nederig.

  • Onderhoud de geboden.

  • Neem alleen deel aan het avondmaal als u dat waardig bent.

  • Bestudeer de Schriften dagelijks.

  • Neem de tijd voor overdenking.

  • Vors de kwestie uit in uw gedachten als u behoefte hebt aan specifieke leiding.

  • Zoek geduldig Gods wil te doen.

Bidden in geloof

‘De profeet [Joseph Smith] heeft gezegd dat hij na het lezen van dit vers zeker wist dat hij moest kiezen of hij de Heer op de proef zou stellen en Hem vragen, of dat hij voor altijd in duisternis zou blijven. (…) Hij had de tekst gelezen, hij begreep de tekst, hij had op God, zijn eeuwige Vader, vertrouwd, en nu was hij neergeknield en had gebeden, in de wetenschap dat God hem de verlichting zou geven waar hij zo oprecht naar op zoek was. De profeet Joseph Smith leerde ons door zijn voorbeeld geloof.’

President Thomas S. Monson, ‘The Prophet Joseph Smith: Teacher by Example’, Tambuli, juni 1994, p. 5; Ensign, juni 1994, p. 4.

David Lindsley, Broeder Joseph (detail); foto David Newman