2009
Återvänd i säkerhet till vår himmelske Fader
April 2009


Kom lyssna till en profets röst

Återvänd i säkerhet till vår himmelske Fader

Från ett tal under generalkonferensen i april 2007.

President Uchtdorf lär att tack vare försoningen kan vi omvända oss och alltid vara hoppfulla.

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Återvänd med säkerhet

Under min utbildning till flygkapten behövde jag lära mig att navigera mitt plan över stora avstånd. Flygturer över väldiga oceaner och vidsträckta öknar och att sammanlänka kontinenter kräver noggrann planering för att man ska komma säkert fram till sin planerade destination. Vissa av dessa non-stop-flygningar kan vara i 14 timmar och sträcka sig över nära 1500 mil.

Det finns en viktig punkt under dessa långflygningar som brukar kallas punkten utan återvändo. Fram till den punkten har flygplanet nog med bränsle för att vända och återvända säkert till utgångspunkten. När man passerat den punkten har kaptenen inte längre den möjligheten utan måste fortsätta. Det är därför denna punkt ofta kallas för punkten utan återvändo.

Det är aldrig för sent

Satan vill att vi ska tro att när vi syndar så passerar vi en ”punkt utan återvändo” — att det är för sent att ändra kurs. Jesu Kristi försoning är Guds gåva till sina barn för att rätta till och övervinna syndens följder. Kristus kom för att rädda oss. Om vi valt fel kurs kan Jesu Kristi försoning ge oss förvissningen att synden inte är utan återvändo. Det är möjligt att återvända i säkerhet om vi följer Guds plan för vår frälsning.

Det finns alltid hopp

Var ni än befinner er på denna resa genom livet, vilka prövningar ni än ställs inför, så finns det aldrig någon punkt utan återvändo. Det finns alltid hopp. Det är ni som är kaptenen för ert liv, och Gud har förberett en plan som för er tryggt tillbaka till honom, till er gudomliga destination.

Försoningens gåva som Jesus Kristus skänkt oss ger oss alltid och överallt tillgång till omvändelsens och förlåtelsens välsignelser. Tack vare denna gåva är möjligheten att återvända i säkerhet från syndens katastrofala väg alltid öppen för oss alla. Lycka i det här livet och evig glädje i det kommande livet blir vår belöning om vi väljer att ta emot och använda den här gåvan som vi fått av vår himmelske Fader.

Illustration Scott Greer