2010
Undervisa barnen ur skrifterna
Augusti 2010


Vårt hem, vår familj

Undervisa barnen ur skrifterna

Barn har en fantastisk förmåga att förstå evangeliets principer.

Bild
Cheryl C. Lant

Nyligen träffade jag en grupp människor av en annan tro som var mycket imponerade över kyrkans medlemmars villighet att dela med sig av sin tid och sina talanger för att hjälpa andra. De ville veta hur vi undervisar våra barn så att de blir sådana.

Jag förklarade att familjen är det centrala i vår himmelske Faders plan och att föräldrar har det huvudsakliga ansvaret för att undervisa sina barn. Ledare och lärare stöder helt enkelt föräldrarnas ansträngningar.

Målet med all vår undervisning, sade jag, är att göra det som profeten Joseph Smith sade att han gjorde när han blev tillfrågad hur han ledde kyrkan: ”Jag lär dem rätta principer, sedan styr de sig själva.”1

”Och vilka principer är det?” frågade gruppen. ”Var hittar man dem?”

”I Kristi ord”, svarade jag.

Mätta sig med Kristi ord

Nephi uppmanar oss: ”Mätta er med Kristi ord, ty se, Kristi ord skall tillkännage för er allt ni bör göra” (2 Nephi 32:3).

Guds ord finns i skrifterna. Om vi vill ge våra barn andlig styrka ska vi undervisa dem ur skrifterna och hjälpa dem lära sig att själva mätta sig med dessa heliga sidor.

Barn har en fantastisk förmåga att förstå evangeliets principer. De som läser skrifterna i unga år får vanligtvis en inre beslutsamhet att följa principerna som undervisas i dem. Det är därför barnen behöver ha sina egna skrifter. De behöver lära sig direkt ur skrifterna vad deras Fader i himlen vill att de ska veta och göra.

Undervisa barn ur skrifterna

Det finns flera bra sätt att undervisa barnen ur skrifterna. Jag har märkt att följande mönster är särskilt effektivt efter att ha läst ett skriftställe:

  1. Förklara läran tydligt.

  2. Hjälp barnen förstå läran.

  3. Hjälp dem tillämpa läran i sitt liv.

  4. Uppmuntra dem att be för att få ett vittnesbörd från Anden om att det de lär sig är sant.

Låt oss använda Moroni 10:4 som ett exempel. Låt oss säga att en mor håller en hemaftonslektion. Hon börjar med att be familjemedlemmarna slå upp sin Mormons bok och läsa versen: ”Och jag uppmanar er att ni, när ni får dessa uppteckningar, frågar Gud, den evige Fadern, i Kristi namn, om inte dessa uppteckningar är sanna. Och om ni frågar med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus, skall han uppenbara sanningen om dem för er genom den Helige Andens kraft.”

Sedan går hon igenom de fyra stegen som angavs ovan med familjen.

Förklara läran. Hon frågar: ”Vad ber vår himmelske Fader oss att göra i den här versen? Och vilken välsignelse lovar han oss om vi gör det han ber oss om?” Familjen samtalar om frågan och beslutar att vår himmelske Fader vill att vi ska läsa skrifterna och sedan be i tro, med ett verkligt uppsåt för att få veta att det vi har läst är sant. Vår himmelske Fader lovar att besvara vår bön genom att ge oss ett vittnesbörd om sanningen genom den Helige Anden.

Förstå läran. Därefter återger mamman berättelsen om Joseph Smith, som när han hade läst i Bibeln att han kunde ”be till Gud” (Jak 1:5), bad om vilken kyrka han skulle ansluta sig till. Han trodde på att hans bön skulle besvaras. Medan han bad uppenbarade sig Fadern och Sonen för honom. Hon påminner familjen om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus naturligtvis inte uppenbarar sig för alla som ber, men vår himmelske Fader besvarar uppriktiga böner på det sätt som han anser bäst.

Tillämpa läran. Ett barn frågar: ”Betyder det att vår himmelske Fader besvarar mina böner?” Mamman svarar: ”Ja. I Moroni 10:4 står det att vi kan få veta sanningen om allting genom att studera och be.” Familjen bestämmer sig sedan för att pröva Moronis löfte.

Be om ett vittnesbörd. Mamman bär sitt vittnesbörd och berättar hur hon vet att det här skriftstället är sant. Hon avslutar lektionen med att försäkra familjen om att när de gör det som Moroni säger — studerar en evangelieprincip med en önskan att få veta om den är sann — så får de en ljuvlig försäkran om sanningen genom ett vittnesbörd från Anden.

Barn undervisade om Herren

När vi lär våra barn att älska skrifterna och lära av dem så lägger vi i deras hjärta och händer en underbar källa till styrka och vägledning för resten av deras liv. Vi upptäcker att löftet som ges i 3 Nephi 22:13 har uppfyllts: ”Alla dina barn skall undervisas av Herren, och stor blir dina barns frid.”

Slutnot

  1. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 281.

Fotografi av syster Lant © Busath.com; fotoillustration John Luke; från vänster: Lehi och hans folk kommer till det förlovade landet, av Arnold Friberg, © 1951 IRI; Noa och arken med djuren, av Clark Kelley Price, med tillstånd av Church History Museum; Joseph Smith söker visdom i Bibeln, av Dale Kilbourn, © 1975 IRI; Den barmhärtige samariten, av Walter Rane, med tillstånd av Church History Museum; Och min själ hungrade — Enos, av Al R. Young; Elia uppenbarar sig i templet i Kirtland, av Daniel Lewis

Överst från vänster: Nephi kuvar sina upproriska bröder, av Arnold Friberg, © 1951 IRI; Alma döper i Mormons vatten, av Arnold Friberg, © 1951 IRI; Almas omvändelse, av Gary Kapp, © 1996 IRI; Två tusen unga krigare, av Arnold Friberg, © 1951 IRI; Moroni gräver ner plåtarna, av Tom Lovell, © IRI; Rebecka vid brunnen, av Michael Deas, © 1995 IRI; illustration Phyllis Luch, © 1987 IRI