2010
Frågor och svar
Augusti 2010


Frågor och svar

”Hur ska jag reagera när jag retas för att jag är medlem i kyrkan och för att jag försöker följa mina normer?”

Tack vare Kristi ljus vet Guds barn vad som är rätt och fel men tråkigt nog väljer några att strunta i den kunskapen och hånar i stället dem som försöker välja det rätta. Försök så ofta du kan att bära ditt vittnesbörd för sådana personer och berätta vilka välsignelser du har fått genom att följa evangeliets normer.

Ditt sätt att hantera hån inverkar på hur andra ser på dig och på kyrkan. Bråka aldrig och reagera aldrig med ilska eller ovänlighet. Ibland behöver du helt enkelt strunta i vad andra säger och i stället följa Frälsarens råd att älska och be för dem (se 3 Nephi 12:44). Kom ihåg att du ska vara ”ett föredöme för de troende i ord och gärning, i kärlek [och i] trohet” (1 Tim 4:12).

Slutligen, skäms inte för ditt vittnesbörd om evangeliet (se Rom 1:16). Ditt trofasta exempel är ett mäktigt vittnesbörd för personerna omkring dig om att evangeliet är sant. Genom att stå för din tro på ett kärleksfullt och tillitsfullt sätt kan du också stärka dem som saknar modet att göra det som är rätt.

Förklara vad du tror på

För en tid sedan var jag med i ett basketlag som brukade ha matcher på lördagar. Men när vi skulle spela på söndagar var jag inte med, och mina lagkamrater brukade reta mig för det. När de frågade varför jag inte spelar på söndagar svarade jag: ”Jag är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, och jag har fått lära mig att hålla sabbatsdagen helig och inte idrotta då. Jag följer evangeliets principer eftersom jag vet att Gud vill vårt bästa.” Efter det respekterade lagkamraterna min tro och slutade reta mig.

Nicolás B., 19 år, Córdoba, Argentina

Be för dem

Det kan kännas hemskt när andra förlöjligar ens tro. Men jag försöker tänka på att de som gör så går miste om evangeliets välsignelser. Därför ber jag att min himmelske Fader ska förändra deras hjärta och hjälpa dem förstå hur viktigt evangeliet är. Jag vet att om jag lever ett gott, föredömligt liv kan mitt exempel hjälpa dem att förändras.

Itaobong O., 20 år, Rivers, Nigeria

Skäms inte

Om någon retar dig för att du är medlem i kyrkan så säg bara att du har ett vittnesbörd om kyrkan och att du tycker om att gå till kyrkan. Säg att du känner att din himmelske Fader är nära. Skäms inte och var inte rädd för att säga det rätta!

Laura A., 12 år, Hesse, Tyskland

Prata kärleksfullt

Jag läste äldste Robert D. Hales artikel om kristligt mod och hur vi inte ska svara de som är emot kyrkan på ett ilsket sätt utan på ett kärleksfullt sätt.1 Om vi visar att vi bryr oss slutar de flesta att uppföra sig illa mot oss. Du ska alltid behandla andra med respekt och kärlek för då är det så du blir bemött till slut också. Om andra säger att du ska göra något som går emot dina normer tackar du bara lugnt nej och säger: ”Jag är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och tycker inte att det är okej att göra sådant.” Du kan till och med föreslå en annan aktivitet som inte går emot dina normer.

Lucas H., 15 år, Arizona, USA

Var en bra vän

Först och främst skulle jag tänka på Herrens exempel. När han gav sitt liv för mig hade han inga brister eller någon anledning att förtjäna det lidande han fick utstå. För det andra skulle jag tänka på Joseph Smith som visste hur han skulle vara stark och modig så att jag i dag kan vara stolt över att tillhöra Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För det tredje skulle jag fortsätta följa mina principer genom att vara vänlig och tjäna andra. Jag skulle visa min kärlek till dem genom att vara den bästa vän och det bästa exempel de kunde få. Jag skulle visa dem vilka välsignelser de kan få av att följa evangeliets principer. Trots allt är vi alla barn till en kärleksfull och nåderik Fader.

Auguste R., 15 år, Tahiti, Franska Polynesien

Låt ditt ljus lysa

Vi bör komma ihåg varför och för vems skull vi följer våra normer. Om vi alltid tänker på vår Frälsares exempel är vi redo att uthärda sådana situationer med ödmjukhet, utan en anda av oenighet och utan att skämmas för de normer vi har valt att följa. När vi gör det låter vi vårt ljus lysa för människorna, och de ser våra goda gärningar och prisar vår Fader som är i himlen (se Matt 5:16).

Lara M., 21 år, Paraíba, Brasilien

Bär ditt vittnesbörd

På universitetet där jag studerade fanns det en ung man som trakasserade mig för att jag var medlem i kyrkan. Han ville alltid bråka, så jag försökte undvika honom. Men en dag bar jag mitt vittnesbörd för honom och han slutade trakassera mig. Vi bör alltid vara starka och komma ihåg hur vi fick vårt vittnesbörd. Vi bör visa självkontroll så att den Helige Anden alltid kan vara med oss och stärka oss, oavsett vad andra säger eller tänker. Vi bör be för dem så att de kan ta emot Jesus Kristus en dag.

Brezka E., 21 år, Valparaíso, Chile

Prata med vänner i kyrkan

Jag har märkt att det verkligen hjälper att läsa min patriarkaliska välsignelse. Den hjälper mig att bättre förstå vem jag är och vilka svagheter och starka sidor jag har så att jag kan hantera sådana prövningar bättre. Jag har bara två nära vänner i kyrkan men jag pratar ofta med dem om hur man hanterar prövningar. Jag tror att det definitivt skulle hjälpa dig. Ett annat bra sätt att hantera det här problemet på är att bara vara vänlig och vara ett exempel i allt du gör. Du kan definitivt inte tvinga människor att ändra sig, men att vara vänlig och inte bli arg så lätt är förmodligen det bästa sättet att visa dem hur viktig kyrkan är för dig.

William L., 17 år, Nevada, USA

Slutnot

  1. Se Robert D. Hales, ”Kristligt mod: Lärjungeskapets pris”, Liahona, nov. 2008, s. 72; ”That Is Christian Courage”, New Era, juli 2009, s. 2.