2011
Drik inderligt af livets vand
Juli 2011


Vi taler om Kristus

Drik inderligt af livets vand

»Den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste« (Joh 4:14).

Mit job fører mig rundt til samfund over hele verden, hvor folk ikke har adgang til rent drikkevand. Vores firma samarbejder med de lokale embedsmænd og indbyggere om at fremskaffe bæredygtige kilder med rent, livgivende drikkevand, såsom brønde, kilder eller regnvandsbeholdere.

Disse drikkevandsprojekter er i høj grad med til at forbedre livskvaliteten. Sundheden forbedres også, fordi rent drikkevand sætter en stopper for smitte i form af tyfus, kolera og andre vandbårne sygdomme. Økonomien forbedres også, fordi forældre og børn, der tidligere skulle bruge deres tid på at hente vand, nu kan søge arbejde og uddannelse. Selv i samfund med adskillige, omfattende problemer siger folk altid, at rent drikkevand er det, de allerhelst ville have.

Frelseren tilbragte sin jordiske tjenestegerning på en tid og et sted, hvor folk fik deres vand fra brønde. Da han underviste kvinden ved brønden med ordene: »Den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste« (Joh 4:14), lærte han os da også, at hans evangelium – bestandigt – sørger for vores mest grundlæggende behov? Det tror jeg.

Jeg vil altid være taknemlig for den kvinde i Kenya i Afrika, som lærte mig en lektie i villighed til at arbejde for at få vand. Jeg mødte hende ved en indvielsesfest, da vi havde installeret en brønd i hendes lokalsamfund. Med taknemlighed i stemmen fortalte hun mig, at den nye brønd ville mindske hendes daglige 14 km vandring efter vand til blot 1,6 km. Hun glædede sig over de muligheder, som hun nu fik.

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, hvordan jeg ville have det, hvis jeg skulle gå 1,6 km efter vand. Det gjorde indtryk på mig, at hun satte alt – fra huslige pligter til havearbejde – i bero, mens hun foretog sin vandring efter vand. Hun vidste, at hun ikke kunne udføre de andre opgaver uden vand. Jeg tænkte på, hvor tung hendes byrde måtte være. Det kræver styrke og udholdenhed at bære vand. Men for sin families skyld var hun villig til at vandre 14 km hver dag for at hente det.

Jeg spekulerer på, om vi, der får vand fra en hane i vores hjem, til tider regner med at komme til Kristus med samme lethed, som vi drejer på hanen for at få et glas vand. Eller er vi villige til at stille alle andre opgaver, selv vigtige opgaver, i bero for at lære Jesus Kristus og hans Fader at kende?

Jeg ved, at den brønd med levende vand, som Frelseren tilbyder os, aldrig løber tør, og vandet er rent og livgivende. Når vi kommer til ham med en tom kop, fylder han den, og ofte i overflod. Han er virkelig livets vand, en manifestation af Guds kærlighed.

Hvad er det levende vand?

  • »Det levende vand er Jesu Kristi evangelium.«

  • »… kilden til de levende vande … er et billede på Guds kærlighed« (1 Ne 11:25).

  • Levende vand kan skænke os »evigt liv« (Joh 4:14; L&P 63:23).

Frelseren sagde: »Men den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste. Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv« (Joh 4:14).

Livets brønd, af Robert T. Barrett, må ikke kopieres