2011
Jesus velsigner barna
August 2011


Historier om Jesus

Jesus velsigner barna

Jairus og hans hustru satt ved siden av datterens seng og var bekymret. Datteren ble sykere for hver time som gikk, og de var redd for at hun skulle dø. De visste bare om én ting til de kunne gjøre for å hjelpe henne.

Jairus løp ut på gatene i Kapernaum for å prøve å finne Jesus fra Nasaret. Jairus visste at Jesus hadde helbredet folk. Kanskje Jesus ville komme og helbrede hans datter.

Nede ved stranden samlet folk seg der Jesus hadde gått ut av en båt. Jairus presset seg frem gjennom mengden til han sto ved siden av Herren. Jairus falt ned på sine knær og fortalte Jesus at hans datter var syk og holdt på å dø.

Jairus ba ham inntrengende: «Kom og legg hendene på henne, for at hun kan bli helbredet og leve!»

Jesus gikk med ham, og mange fulgte dem.

Et bud kom løpende mot dem og fortalte Jairus at hans datter allerede var død. Det var for sent for Jesus å komme for å hjelpe. Jesus sa til Jairus: «Frykt ikke, bare tro!»

Da de kom til Jairus’ hus, hørte de høy gråt og jammer. Det var mange folk i huset. De gråt av sorg.

Jesus gikk inn i huset og ba dem ikke gråte, for piken var ikke død, men sov bare. Noen lo av Jesus. De visste at piken var død.

Jesus sendte da alle de støyende menneskene ut. Han tok med seg Jairus og Jairus’ hustru, sammen med sine apostler Peter, Jakob og Johannes, inn i rommet der piken lå i sengen.

Jesus tok piken ved hånden og sa: «Pike, jeg sier deg: Stå opp!»

Piken sto opp. Foreldrene var forundret og jublet. Deres datter levde!

Jesus helbredet og velsignet barn også ved andre anledninger. En dag i Perea samlet mange seg rundt Frelseren og hørte ham undervise. Noen bragte sine barn til Jesus så han kunne velsigne dem.

Jesu disipler så barna og prøvde å sende dem bort. Jesus hadde det travelt med mange mennesker, og det virket som de ikke syntes barna var så viktige. Men Jesus sa til disiplene: «La de små barn komme til meg og hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til!»

Deretter tok Jesus hvert barn i sine armer. Han la sine hender på deres hode og velsignet dem. Jesus sa til de voksne at de trengte å være like ydmyke som de små barna.