2011
Het Boek van Mormon bestuderen
oktober 2011


Het Boek van Mormon bestuderen

Afbeelding
Elder D. Todd Christofferson

Vijfentwintig jaar geleden noemde president Ezra Taft Benson (1899–1994) ‘drie voorname redenen waarom heiligen der laatste dagen van een studie van het Boek van Mormon een project voor het leven moeten maken’.1 Die redenen waren:

  • Ten eerste: het Boek van Mormon is de sluitsteen van onze godsdienst — de sluitsteen in ons getuigenis van Jezus Christus, van onze leer en van ons getuigenis.

  • Ten tweede: het Boek van Mormon is voor onze tijd geschreven.

  • Ten derde: het Boek van Mormon helpt ons om ‘dichter bij God’ te komen.

Deze redenen om het Boek van Mormon te bestuderen geven ook aan hoe we de studie van deze unieke Schriftuur kunnen aanpakken.

De sluitsteen van onze godsdienst

Aangezien het Boek van Mormon de sluitsteen in ons getuigenis van Christus en de volheid van zijn evangelie is, doen we er goed aan de vele leringen en getuigenissen van de Heiland die erin staan nader te bestuderen. Sommigen schaffen daarvoor een nieuw, goedkoop exemplaar van het Boek van Mormon aan en markeren alle verzen die met de Heiland, zijn bediening en zijn zending te maken hebben. Dat versterkt ons getuigenis van Jezus als de Zoon van God en hernieuwt onze waardering voor wat Hij voor ons heeft gedaan en nog steeds doet.

Geschreven voor onze tijd

Het Boek van Mormon is met het oog op toekomstige geslachten geschreven, vooral die in de laatste dagen. Mormon merkte bij het maken van zijn samenvatting van de Nephitische kronieken op dat hij ‘zelfs geen honderdste deel’ kon opnemen (zie 3 Nephi 5:8; zie ook Woorden van Mormon 1:5). Moroni schreef: ‘Zie, ik spreek tot u alsof gij aanwezig zijt, en toch zijt gij het niet. Maar zie, Jezus Christus heeft u aan mij getoond en ik ken uw werken’ (Mormon 8:35). Deze twee kroniekschrijvers en anderen schreven onder inspiratie datgene wat voor ons in deze laatste dagen de meeste waarde zou hebben.

We dienen ons bij onze studie dan ook steeds af te vragen: Waarom staat dit erin? Hoe is dit op deze tijd en op mij van toepassing? President Benson wees bijvoorbeeld op een patroon in het Boek van Mormon waarmee we ons op de wederkomst van de Heiland kunnen voorbereiden. We leren hoe discipelen van Christus in tijden van oorlog leven, met vervolging en afvalligheid omgaan, zendingswerk doen en op de gevaren van materialisme reageren.2 Wij moeten bij onze studie net als Nephi de Schriften ‘op onszelf’ toepassen — ofwel ontdekken hoe we kunnen toepassen wat we in het Boek van Mormon aantreffen (zie 1 Nephi 19:23).

Dichter bij God komen

Ik citeer president Benson nogmaals: ‘Het gaat er niet alleen om dat het Boek van Mormon ons de waarheid leert, hoewel het dat zeker doet. Het gaat er niet alleen om dat het Boek van Mormon van Christus getuigt, hoewel het dat ook zeker doet. Maar er is meer. Er gaat een macht van het boek uit die uw leven ten goede zal komen zodra u het ernstig begint te bestuderen.’3

Onze studie van het Boek van Mormon nodigt de Geest uit, die het medium van openbaring is. We doen er dan ook verstandig aan om op bedachtzame, mediterende wijze te studeren — door overpeinzing, gebed en misschien wel het maken van aantekeningen terwijl we lezen. Zo staan we open voor meer licht en begrip, zowel wat de leesstof aangaat als andere zaken. Soms helpt het om het Boek van Mormon in een betrekkelijk korte tijd helemaal door te lezen om grip te krijgen op het verhaal en de boodschap ervan. Maar doorgaans is het beter om dagelijks voldoende tijd te nemen om het boek te bestuderen en te overdenken in plaats van dagelijks een vast aantal verzen of pagina’s te lezen.

Studiewijzers

We beschikken tegenwoordig gelukkig over diverse hulpmiddelen die nuttig zijn bij onze studie van het Boek van Mormon. Sommige zijn bij de Schriften gevoegd — denk aan de Topical Guide, de Bible Dictionary en het register in de Engelstalige Schriften en de Gids bij de Schriften in andere talen. In de Schriften die de kerk uitgeeft, staan op iedere pagina talloze voetnoten en kruisverwijzingen.

Andere studiewijzers in drukvorm zijn bijvoorbeeld de gidsen voor de cursist voor de zondagsschool en het seminarie, en de cursistenboeken voor het instituut. In deze tijd beschikken we ook over steeds meer elektronische hulpmiddelen, waarvan u een beschrijving aantreft in het kader op pagina 31.

Instrument van bekering

Het Boek van Mormon is een unieke schat en het instrument van bekering waarin de Heer in onze bedeling heeft voorzien. Ik erken het als de basis van mijn eigen getuigenis van Jezus Christus, van de profetische roeping van Joseph Smith en van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen als ‘het koninkrijk van de Heer (…), wederom op aarde gevestigd’.4 Ik getuig graag met Jezus Christus: ‘Zowaar uw Heer en uw God leeft, het is waar’ (LV 17:6). Moge uw levenslange studie van het Boek van Mormon uw bekering vollediger maken en u de rechte weg naar het eeuwige leven wijzen.

Noten

  1. Ezra Taft Benson, ‘The Book of Mormon — Keystone of Our Religion’, Ensign, november 1986, pp. 5–7. Deze klassieke toespraak is in deze uitgave opgenomen op pp. 52–58.

  2. Zie Ezra Taft Benson, Ensign, november 1986, pp. 6–7.

  3. Ezra Taft Benson, Ensign, november 1986, p. 7.

  4. Inleiding van het Boek van Mormon.

Foto-illustratie Craig Dimond