2011
U zult het weten als u het echt wilt weten
oktober 2011


U zult het weten als u het echt wilt weten

Ik ben eeuwig dankbaar voor het Boek van Mormon. Het heeft mijn leven voorgoed veranderd, en ik weet dat het uw leven ook kan veranderen.

Afbeelding
Elder Walter F. González

Ik was achttien toen ik lid van de kerk werd. Het Boek van Mormon speelde een sleutelrol in mijn bekering. In die tijd was ik op zoek naar nieuwe ideeën die de wereld om me heen konden verklaren. Ik weet nog dat mijn docenten een zeer materialistische insteek hadden bij hun onderwijs. Ik begon agnostische ideeën over het bestaan van God aan te hangen.

Op een dag viel mijn oog op een hemelsblauw boek dat een paar zendelingen ongeveer zes jaar daarvoor bij ons thuis had achtergelaten. Het was het Boek van Mormon. Naast het boek hadden ze ook een brochure over de profeet Joseph Smith achtergelaten, en aanwijzingen over hoe men tot God kan bidden.

Ik begon in het Boek van Mormon te lezen. Ik had nog maar enkele verzen gelezen, in 1 Nephi, toen ik iets bijzonders voelde. Er begon een tweestrijd tussen mijn gevoel en mijn verstand. Daarom besloot ik in gebed tot God te gaan.

Voor de eerste keer in mijn leven bad ik op mijn knieën. Daarop volgde een van de heiligste ervaringen van mijn leven. Ik werd vervuld met een overweldigende vreugde, zo intens dat ik in mijn hart wist dat het Boek van Mormon meer dan een gewoon boek was. Het was een boek met een goddelijke oorsprong. Het kon niet anders dan het woord van God zijn. Later begreep ik dat die gevoelens van de Geest kwamen, die tot mij van de waarheid getuigde.

Sommigen hebben misschien ook dergelijke ervaringen, maar er zijn verschillende manieren om achter de waarheid van het Boek van Mormon te komen.

Hoe weet u dat het waar is?

1. Sommigen weten het door te luisteren. Misschien behoort u tot degenen die weten dat het waar is door gewoon naar de leringen van het boek te luisteren. In het Boek van Mormon staat dat duizenden die de zonen van Mosiah het evangelie van Jezus Christus hadden horen prediken ‘zich tot de Heer bekeerden’ (zie Alma 23:5–6). Ook nu onderwijzen zendelingen hetzelfde evangelie dat in het Boek van Mormon te vinden is. Sommigen weten gewoon dat het Boek van Mormon het woord van God is wanneer ze anderen de leringen erin horen verkondigen.

2. Sommigen weten het door te lezen. Misschien behoort u tot degenen die weten dat het Boek van Mormon waar is door er gewoon in te lezen met een oprecht verlangen naar de waarheid. Dat was ook het geval met mijn vrouw. Op twaalfjarige leeftijd besloot ze het boek helemaal uit te lezen. Ze wist toen dat het waar was. Dat gevoel was zo sterk dat ze onder het lezen besloot om de Heiland altijd te volgen. Zij is trouw gebleven aan wat ze toen gevoeld heeft.

3. Sommigen weten het door te doen. Misschien behoort u tot degenen die weten dat het waar is door gewoon te doen wat het boek ons leert. Sommige mensen verkrijgen hun getuigenis door te doen (zie Johannes 7:17). Nephi, een profeet in het Boek van Mormon, begreep dat beginsel goed. Hij schreef ‘opdat ik hen er meer terdege toe mocht bewegen te geloven in de Heer hun Verlosser (…) paste [ik] alle Schriften op onszelf toe, opdat zij ons tot nut en lering zouden strekken’ (1 Nephi 19:23; cursivering toegevoegd). Door de leringen van het Boek van Mormon in uw eigen leven toe te passen, kunt u ook overtuigd raken van de goddelijke oorsprong ervan.

4. Sommigen weten het door God te vragen. Misschien behoort u tot degenen die weten dat het waar is door in het Boek van Mormon te lezen en daarna onze hemelse Vader in gebed te vragen of het waar is. Dat heb ik zelf ervaren. Het gaat om de sublieme belofte door een andere profeet uit het Boek van Mormon, Moroni, aan alle oprechte waarheidszoekers: ‘Zie, ik wil u aansporen dat wanneer gij deze dingen leest (…) aan God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus te vragen of deze dingen niet waar zijn; en indien gij vraagt met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus, zal Hij de waarheid ervan aan u openbaren door de macht van de Heilige Geest’ (Moroni 10:3–4). Ik getuig dat als u het Boek van Mormon leest, erover bidt en de aansporing van Moroni opvolgt, u zult weten dat het waar is.

God heeft beloofd dat u het zult weten

Als u het echt wilt weten, zult u ook weten dat het Boek van Mormon waar is. God heeft beloofd dat Hij die kennis aan de oprechte waarheidszoekers zal geven, en Hij is ‘een God van waarheid en [kan] niet liegen’ (Ether 3:12).

Een andere profeet uit het Boek van Mormon, Alma, leerde zijn zoon aangaande Gods belofte ‘dat Hij [dit boek] met een wijs doel in zijn bestel zou bewaren, om zijn kracht aan toekomstige geslachten te kunnen tonen. En nu, zie, één doel heeft Hij bereikt, en wel het herstel van vele duizenden Lamanieten tot de kennis der waarheid; en Hij heeft zijn kracht in hen getoond, en Hij zal zijn kracht in hen ook nog tonen aan toekomstige geslachten; daarom [zal dit boek] bewaard blijven’ (Alma 37:18–19).

Diezelfde overtuigingskracht treffen we heden ten dage in dit unieke Schriftuurlijke boek aan, en de Heer zal de waarheid ervan tonen aan eenieder die oprecht wil weten of het waar is. Ik kan dat met zekerheid zeggen nu ik terugkijk op de tijd waarin ik met de kerk kennismaakte. Ik getuig door de overtuigingskracht die het Boek van Mormon heeft dat het Boek van Mormon het woord van God is, dat het ons leert dat Jezus de Christus is, de heilige Messias. Het boek is het tastbare bewijs dat de herstelling van zijn evangelie heeft plaatsgevonden en dat Joseph Smith een profeet van God is.

Als u behoort tot degenen die oprecht naar de waarheid zoeken, belooft de Heer u dat u het zult weten. U leert de waarheid kennen door de leringen van het boek te horen, door het boek te lezen, door te doen wat het boek ons leert, door te bidden om te weten dat het waar is, of door een combinatie van deze elementen. Maar u zult het weten.