2012
Seminars velsignelser
April 2012


Seminars velsignelser

Over hele verden bringer Seminar ungdom som deg nærmere Jesus Kristus.

Du er ikke alene om å bestemme deg for å ta Seminar. Over hele verden gjør hundretusener unge Seminar til en del av livet og kommer seg til sine klasserom med buss, kano, sykkel og mer. Noen unge står tidlig opp og reiser lange strekninger for å komme tidsnok, andre tar turen om kvelden, og atter andre studerer hjemme flere dager i uken.

Å delta i Seminar krever offer, men unge over hele verden oppdager at å delta i Seminar er verd alle anstrengelser. Og de som deltar har noe felles: Deres erfaring i Seminar bringer dem nærmere Frelseren og vår himmelske Fader.

Lovede velsignelser

Hvorfor er Seminar så viktig for deg? Noen av grunnene innbefatter disse løftene fra profeter og apostler i de siste dager:

  • Det «blir en Guds velsignelse til frelse for dagens Israel i en svært vanskelig tid».1

  • Det «vil forberede dere til å presentere det gjengitte evangeliums budskap for dem dere får anledning til å møte».2

  • Det hjelper deg «å få en viktig forståelse av sannheten».3

  • Seminar «gir fantastiske muligheter til å lære de læresetninger som vil gjøre dere lykkelige. Det gir dere strålende muligheter til omgang med likesinnede».4

  • «Din kunnskap om evangeliet vil øke, din tro vil bli styrket, og du vil knytte nære vennskapsbånd til andre.»5

  • «Det gir … åndelig berikelse, moralsk styrke til å motstå det onde som finnes rundt oss på alle kanter, så vel som en enorm økning i kunnskap om evangeliet.»6

  • Det er «en av de beste forberedelser til misjon»7

Finn en måte å delta på

Å delta i Seminar betyr ofte at du må gi opp noe annet som du liker å gjøre, for å finne tid til Seminar. Men det er et offer som er verdt å gi. Elijah Bugayong fra Filippene valgte å ta denne avgjørelsen i løpet av sitt siste år på videregående skole. På videregående skole hadde hun alltid vært den nestbeste eleven i klassen. Hun hadde bestemt seg for å bli den beste i klassen det siste året og hadde til og med overveid å droppe Seminar, som hun hadde deltatt i i årene før, for å nå sitt mål.

Så en dag kom hun på andre tanker. «Jeg [så på] skrivepulten min,» sier hun. «Jeg så en haug bøker i nærheten, Skriftene mine sammen med Seminar-notatboken og leksjonsboken. Jeg spurte meg selv: “Hva er viktigst?”»

Elijah fant svaret i Matteus 6:33: «Søk da først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg!» Hun bestemte seg for å delta trofast i Seminar og finne andre måter å få tiden til å strekke til på også til skolearbeidet. På slutten av skoleåret viste det seg at hun var den beste eleven, og hun fikk også et studiestipend.

Spencer Douglas fra Alabama, USA, bestemte seg for å gi avkall på noen sosiale begivenheter for å få mest mulig ut av Seminar. De første to årene med Seminar sto han opp klokken fire om morgenen for å være tilstede, og de to siste årene klokken fem. Han sier: «Jeg kunne ikke delta mye om kveldene sammen med mine venner, for jeg måtte legge meg tidlig. Hvis jeg ikke gjorde det, ville jeg ikke klare å delta ordentlig og lære neste morgen.» For Spencer dreide det seg ikke bare om å vise seg i klassen, men det dreide seg om å være våken og forberedt til å lære.

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum har sagt: «Bare fordi noe er bra, er ikke det tilstrekkelig grunn til å gjøre det. Antallet bra ting vi kan gjøre går langt utover den tid vi har tilgjengelig til å gjøre dem. Noen ting er bedre enn gode, og det er disse tingene som skulle få førsteprioritet i vårt liv.»8 Dette er viktig å huske når du avgjør hvordan du skal prioritere Semiar på timeplanen din.

Forberedelse til misjon

Seminar er også en storartet forberedelse til det misjonærarbeidet du kommer til å utføre – som medlemsmisjonær i dag og også om du skal reise ut som heltidsmisjonær i fremtiden. Franco Huamán Curinuqui fra Peru vet at hans skriftstudium i Seminar har hjulpet ham å forberede seg til misjon.

Han sier at denne forberedelsen er verdt at han må stå opp klokken fire om morgenen for å komme til Seminar. Han må bruke kano i måneder når området står under vann, og deretter vasse gjennom gjørme for å komme til klassen. Han sier: «Jeg ønsker å fullføre Seminar og ta fatt på Institutt-kursene for å være forberedt til misjon. Jeg vil fortsette å utvikle meg i Kirken.» Seminar er viktig for ham fordi han lærer om Skriftene og lærer utenat viktige vers, noe som vil hjelpe ham å bli en bedre misjonær.

Velsignet i alle livets faser

Når unge rundt om i verden gjør en innsats for å delta i Seminar, mottar de styrke i mye mer enn skriftstudium. Cameron Lisney fra England oppdaget at han ble velsignet på alle områder i livet. «Seminar hjelper meg ikke bare med det åndelige, men også med skole og utdannelse,» sier Cameron.

Han sier at «en tidlig start på dagen får hjernen til å fungere. Noen av vennene mine sa at de var for opptatt til å delta – tja, er det slik at man skal repetere matematikk klokken seks om morgenen, eller hva?» Når du studerer, «vil Herren hjelpe deg med dine eksamener, og hvis du deltar i Seminar, vil han hjelpe deg enda mer,» sier Cameron.

Naturligvis bidro Seminar til at Camerons vitnesbyrd også ble styrket. Han sier: «Begynnelsen til mitt vitnesbyrd kom av Seminar-programmet. Allerede som 14-åring strevde jeg med evangeliet. Jeg likte ikke Kirken, og jeg rotet meg bort i ting som jeg ikke skulle ha deltatt i. Det var bare noen måneder før jeg ville ha gitt fullstendig opp.» Men da en venn inviterte Cameron til Seminar, bestemte han seg for å gå dit sammen med henne. Da begynte velsignelsene virkelig å komme.

«Jeg begynte å føle Ånden igjen,» sier Cameron. «Jeg begynte å være mer oppmerksom i kirken og var tilstede i Søndagsskolen og under prestedømsleksjonene. Det ble lettere, og jeg begynte å føle meg gladere. Til slutt mottok jeg selv et vitnesbyrd om evangeliet.» Etter to måneder med Seminar snakket Cameron med biskopen og ble ordinert til lærer i Det aronske prestedømme.

Cameron vet at Seminar hjelper ham å ta sterk avstand fra verdens fristelser. «Etter hvert som Seminar fortsatte,» sier han, « fant jeg det lettere å takle utfordringene som verden gir oss. Det er ganske tøft å være ung i den verden vi lever i – synd omgir oss på alle kanter. Jeg vitner for dere at hvis dere deltar i Seminar, vil dere finne styrke til å forsvare dere mot den. Seminar skaper et åndelig skjold som beskytter dere. Jeg har opplevd mange prøvelser og fristelser, og Seminar har vært en stor hjelp til å holde meg på den snevre og smale sti.» 

Styrk hverandre

Seminar lar deg også være sammen med andre tenåringer som deler din tro. Vika Chelyshkova fra Russland sier: «Jeg blir inspirert av likesinnede personer som har samme moralnormer som jeg har, og som tror på Gud, slik jeg gjør.» Hun tilføyer: «Hvis jeg har noen spørsmål, kan jeg drøfte dem med min Seminar-lærer og andre elever. Jeg kan dele mine tanker og mitt vitnesbyrd med andre for å styrke min egen og andres tro. Ved å lese Skriftene sammen og grunne over deres åndelige innhold kommer vi nærmere Gud og hverandre.»

Ksenia Goncharova fra Ukraina har sett lignende resultater. Hun sier: «Når vi deler våre erfaringer med andre, blir vi sterkere, og vi forstår Skriftene bedre. Når vi deler eksempler fra vårt eget liv med andre under leksjonene, ser jeg hvordan evangeliet virker i mitt og andres liv.»

Bli kjent med vår himmelske Fader og Jesus Kristus

En gruppe ungdommer ble nylig spurt hvordan Seminar hadde vært en velsignelse for dem. Deres svar avdekker et viktig tema – at Seminar hjelper dem å komme nærmere vår himmelske Fader og Frelseren. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: «Alle emnene dere studerer i Seminar, er viktige. Hvert år når dere studerer ett av standardverkene, er den Herre Jesus Kristus det sentrale.»9

Her følger det noen av tenåringene sa om hvordan Seminar har bragt dem nærmere Jesus Kristus.

  • «Ved å lese alle disse beretningene fra tallrike profeter og forstå hvor viktig jeg er for ham, har jeg lært hva Frelseren gjør for meg. Jeg forstår at han elsket meg høyt nok til å dø og lide for mine smerter.»

  • «Seminar er en storartet måte å starte dagen på. Uansett hvor trett jeg er, føler jeg Ånden og føler meg styrket, så når det skjer noe vanskelig gjennom dagen, vet jeg uten tvil at min Frelser elsker meg, og jeg har større selvtillit til å stå frem for det rette.»

  • «Jeg er konvertitt i Kirken. Jeg begynte å delta i Seminar før jeg ble døpt. Uten Seminar vet jeg ikke om jeg ville ha blitt døpt. Uten Seminar ville jeg ikke hatt Frelseren i mitt liv nå eller visst at jeg kan få tilgivelse for mine synder. Min himmelske Fader og Jesus Kristus var egentlig ikke en del av mitt liv tidligere. Seminar hjalp meg å finne dem og la dem for alltid være en del av mitt liv og mine fremtidige barns liv.»

  • «Å delta i Seminar hver dag hjalp meg å komme nærmere min Herre og Frelser, Jesus Kristus, ved å lære om hans læresetninger, hans store kjærlighet til meg og hvordan jeg kan vende tilbake for å leve sammen med ham.»

  • «Når jeg er i Seminar, finner jeg større mening i Skriftene. Det minner meg hver morgen på å være Kristus-lignende i mine daglige gjøremål.»

  • «Seminar lærte meg hvordan jeg skulle lese Skriftene og ikke bare like å gjøre det, men også finne anvendelse i teksten. Jeg lærte læresetninger og prinsipper som bidro til å styrke mitt vitnesbyrd om en kjærlig himmelsk Fader og Jesus Kristus, noe jeg vil ha med meg resten av livet.»

Med så mange velsignelser takket være Seminar er det lett å forstå hvorfor unge rundt om i verden gjør dette til en viktig post på timetabellen.

Noter

  1. Boyd K. Packer, Teach the Scriptures (tale for lærere i Kirkens skoleverk , 14. okt. 1977), 3.

  2. L. Tom Perry: «Vi må heve listen», Liahona, nov. 2007, 48.

  3. Richard G. Scott: «Realiser dine fulle muligheter», Liahona, nov. 2003, 42.

  4. Gordon B. Hinckley: «Stå sanne og trofaste», Lys over Norge, juli 1996, 97.

  5. Gordon B. Hinckley: «Miraklet muliggjort ved tro», Lys over Norge, okt. 1984, 90.

  6. Gordon B. Hinckley: «Kirkens tilstand», Lys over Norge, juli 1991, 55.

  7. Ezra Taft Benson: Se «Vårt ansvar for å dele evangeliet med andre», Lys over Norge, okt. 1985, 6.

  8. Dallin H. Oaks: «Bra, bedre, best», Liahona, nov. 2007, 104.

  9. David A. Bednar: «Conclusion and Testimony», Welcome to Seminary 2010-2011, seminary.lds.org/welcome.

Fotoillustrasjon gjengitt med tillatelse fra CES. Illustrasjoner: Scott Greer

Fotoillustrasjon: Christina Smith

T.h.: Foto av Provo, Utah, Seminar-avgangselever fra LDS Church Archives