2013
Auttakaa nuoria tulemaan voimallisiksi oppijoiksi ja opettajiksi
Tammikuu 2013


Auttakaa nuoria tulemaan voimallisiksi oppijoiksi ja opettajiksi

Uusi nuorten opetusohjelma, Tule ja seuraa minua – oppiaineistoa nuorille, tähdentää neljää tapaa, joilla vanhemmat, opettajat ja johtohenkilöt voivat auttaa tehokkaasti nuoria kokemaan kääntymyksen evankeliumiin.

Pyhien kirjoitusten kertomuksessa Jeesuksen Kristuksen nuoruudesta opimme, että 12-vuotias Vapahtaja löydettiin ”temppelistä istumassa opettajien keskellä, ja he kuuntelivat häntä ja kysyivät häneltä kysymyksiä.

Kaikki, jotka kuulivat mitä hän puhui, ihmettelivät hänen ymmärrystään ja hänen antamiaan vastauksia.” (Joseph Smith Translation, Luke 2:46–47; ks. myös JSR Luuk. 2:46 ja Luuk. 2:47.)

Vapahtaja osallistui ’lapsuudestaan lähtien’ aktiivisesti evankeliumin oppimiseen ja opettamiseen. Temppelissä Vapahtaja opetti evankeliumin periaatteita niille, joita pidettiin paljon Häntä oppineempina ja kokeneempina. Silti Hän ymmärsi, että evankeliumin oppiminen ja opettaminen kuuluivat Hänen Isänsä työhön (ks. Luuk. 2:49, englanninkielinen kuningas Jaakon raamatunkäännös) ja olivat keskeisellä sijalla Hänen jumalallisessa palvelutyössään maan päällä.

Jeesus Kristus oli epäilemättä poikkeuksellinen evankeliumin oppija ja opettaja jo nuorella iällä. Silti Hänen kykynsä ymmärtää ja opettaa oppia lisääntyi. Pyhissä kirjoituksissa meille kerrotaan, että Hän ”jatkoi armosta armoon, kunnes hän sai täyteyden” (OL 93:13). Kun nykynuoret johdonmukaisesti järjestävät elämänsä sen mukaan, minkä he tietävät olevan totta, hekin voivat kokea todellisen kääntymyksen Vapahtajaan ja Hänen evankeliumiinsa ja saada lisää viisautta ”rivin rivin päälle, opetuksen opetuksen päälle” (2. Nefi 28:30).

Uudessa nuorten opetusohjelman aineiston oppaassa ensimmäinen presidenttikunta sanoo: ”Herra on kutsunut teidät auttamaan nuoria kokemaan kääntymyksen evankeliumiin.”1 Kun tutkimme Vapahtajan palvelutyötä ja noudatamme Hänen esimerkkiään, me kykenemme tukemaan nuoriamme tehokkaasti heidän matkallaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin oppimisessa ja opettamisessa ja sen mukaan elämisessä. Vapahtajan tavoin me voimme valmistautua hengellisesti, vastata nuortemme tarpeisiin, kannustaa heitä löytämään evankeliumin totuuksia ja haastaa heidät kokemaan kääntymyksen, kun he toimivat uskossa.

Valmistautukaa hengellisesti

Ennen kuin Vapahtaja aloitti palvelutyönsä kuolevaisuudessa, Hän valmistautui hengellisesti opiskelemalla uutterasti, rukoilemalla ja paastoamalla. ”Henki johdatti Jeesuksen autiomaahan olemaan Jumalan kanssa” (JSR Matt. 4:1) ja Hän paastosi ”neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä” (Matt. 4:2). Paastonsa päätteeksi Vapahtaja koki sarjan vastustajan kiusauksia. Pyhien kirjoitusten aiempi tutkiminen auttoi Jeesusta kohtaamaan kunkin kiusauksen pyhien kirjoitusten jakeiden avulla (ks. Matt. 4:3–10). Hengellisen valmistautumisen ansiosta Hän pystyi paitsi taistelemaan kiusauksia vastaan menestyksellisesti läpi elämänsä myös opettamaan evankeliumia voimallisesti koko palvelutyönsä ajan.

Nuorten opettaminen edellyttää parempaa valmistautumista kuin että nopeasti vilkuilemme oppikirjaa muutamia hetkiä ennen kuin alamme opettaa. Herra on antanut käskyn: ”Älä pyri julistamaan minun sanaani, vaan pyri ensiksi saamaan minun sanani” (OL 11:21). Me valmistaudumme hengellisesti tutkimalla rukoillen pyhiä kirjoituksia ja elävien profeettojen sanoja oppiaksemme tosi opin. Kun valmistaudumme tällä tavoin, Pyhä Henki vahvistaa opin olevan totta ja innoittaa meitä muistamaan sellaisia kokemuksia opin mukaan elämisestä, joista voimme kertoa.

Opettaessaan nuorille naisille henkilökohtaisen ilmoituksen tärkeyttä Estefani Melero, joka kuuluu Surcon vaarnaan Limassa Perussa, tunsi innoitusta kertoa kokemuksestaan, kun hän pyrki saamaan todistuksen 14-vuotiaana. Hän todisti nuorille naisille, että kun hän rukoili palavasti tietääkseen, onko evankeliumi totta, ääni tuntui kuiskaavan hänen sydämelleen sanat, joita hän ei ole koskaan unohtanut: ”Sinä tiedät, että se on totta, Estefani. Olet tiennyt sen aina.”

Kun me tutkimme opettamaamme oppia ja elämme sen mukaan, meistä tulee enemmän kuin opettajia – meistä tulee totuuden todistajia.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Mitkä muut pyhien kirjoitusten kohdat osoittavat, kuinka Vapahtaja valmistautui opettamaan? Kuinka pyrkimyksesi valmistautua opettamaan ovat vaikuttaneet sanomasi tehokkuuteen?

Keskittykää tarpeisiin

Keskustelussaan rikkaan nuorukaisen kanssa Vapahtaja osoitti ymmärtävänsä niiden tarpeet, joita Hän opetti. Nuorukainen aloitti kysymyksellä: ”Mitä minun pitää tehdä, – – että perisin iankaikkisen elämän?” Kun Vapahtaja oli opettanut, että on tärkeää olla kuuliainen käskyille, nuorukainen vastasi: ”[Kaikkia käskyjä] olen noudattanut nuoresta pitäen.” Tietäen, että nuorukaisen sydämestä yhä puuttui yksi asia, Jeesus haastoi nuorukaisen myymään kaiken, mitä tällä oli, antamaan sen köyhille ja seuraamaan Häntä. (Ks. Luuk. 18:18–23.) Kun me rukoilemme johdatusta ja tulemme tietoisiksi nuorten kiinnostuksen kohteista, toiveista ja haluista, me tulemme – Vapahtajan tavoin – tietämään, kuinka opettaa ja haastaa heitä elämään evankeliumin mukaan henkilökohtaisesti merkityksellisillä tavoilla.

Presidentti Boyd K. Packer, kahdentoista apostolin koorumin presidentti, on sanonut, että nuoremme varttuvat vihollisen alueella2. Meidän vanhempien ja opettajien täytyy ymmärtää, mitä vaikeuksia nuoremme kohtaavat. Kevin Toutai, nuorten pyhäkoulun opettaja Columbinen vaarnassa Coloradossa Yhdysvalloissa, on sanonut: ”Niitä haasteita, joita nuoret kohtaavat, ei voi opettaa oppikirjasta. Me opettajat saamme henkilökohtaista ilmoitusta työhön ryhtyessämme, jotta kykenisimme valmistamaan nuoriamme taistelemaan Saatanaa vastaan joka päivä. Olen nähnyt, ettei sitä voi vain ilmaantua sunnuntaina paikalle oppikirja kädessä ja pitää oppiaihetta.”

Se, että nuoria autetaan oppimaan evankeliumia ja elämään sen mukaan, vaatii vanhempien, johtohenkilöiden, neuvojien ja opettajien yhteisiä ponnisteluja. Kun pyrimme saamaan Pyhän Hengen innoitusta, me voimme opettaa tehokkaasti sitä oppia, joka valmistaa nuoria heidän kohtaamiinsa kiusauksiin ja haasteisiin.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Kuinka maailma on nyt erilainen kuin silloin kun itse olit nuori? Mitä haasteita näet nuorten kohtaavan? Mitkä evankeliumin opit, kun ne ymmärretään, auttavat heitä selviytymään haasteista?

Kutsukaa nuoria löytämään evankeliumin totuuksia

Vapahtaja opetti opetuslapsiaan keinoin, jotka kannustivat heitä löytämään totuuden ja saamaan henkilökohtaisen todistuksen. Opettaessaan nefiläisiä Hän sanoi:

”Minä näen, että te olette heikkoja, että te ette voi ymmärtää kaikkia minun sanojani, jotka Isä on käskenyt minun puhua teille tällä hetkellä.

Menkää sen tähden koteihinne ja pohdiskelkaa sitä, mitä minä olen sanonut, ja pyytäkää Isältä minun nimessäni, että te voisitte ymmärtää, ja valmistakaa mieltänne huomispäivää varten.” (3. Nefi 17:2–3.)

Opettamiseen Kristuksen tavalla kuuluu enemmän kuin vain tiedon välittäminen. Siihen kuuluu, että ohjaamme nuoria ymmärtämään opin itse. Vaikka meillä saattaakin olla houkutus luennoida heille evankeliumia, olemme tehokkaampia, kun autamme heitä löytämään vastauksia itse, teemme heille mahdolliseksi oman todistuksen hankkimisen ja opetamme heille, kuinka he voivat löytää vastauksia, kun heillä on muita kysymyksiä. Kuten uudessa nuorten opetusohjelmassa Tule ja seuraa minua – oppiaineistoa nuorille tähdennetään, me voimme myös kutsua heitä kertomaan kokemuksiaan evankeliumin mukaan elämisestä ja todistamaan ikätovereilleen asioista, joiden he tietävät olevan totta.

Vanhin Kim B. Clark, vyöhykeseitsenkymmen ja BYU-Idahon rehtori, kertoi äskettäin eräästä diakonien koorumista, jonka neuvoja keskusteli koorumin jäsenten kanssa rukouksesta. Kesken kaiken diakonien koorumin johtaja kohotti kätensä ja sanoi: ”Minä haluaisin esittää koorumille kysymyksen. Kuinka moni teistä olisi halukas sitoutumaan siihen, että rukoilee tällä viikolla joka aamu ja ilta?” Kaikki koorumin jäsenet nostivat kätensä yhtä nuorta miestä lukuun ottamatta, joka ei ollut varma siitä, kykenisikö hän vastaamaan tähän haasteeseen. Neuvoja sai katsella sivusta, kun koorumin jäsenet opettivat ja todistivat ikätoverilleen rukouksesta auttaen häntä saamaan tarvittavan itseluottamuksen ottaakseen haasteen vastaan.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Millä tavoin olet havainnut opettajien kannustavan luokan jäseniä ottamaan aktiivisen roolin oppimisessa? Kuinka sinä voit auttaa nuoria, joiden kanssa työskentelet, ottamaan tavakseen tutkia evankeliumia? Mitä muita keinoja keskustelemisen lisäksi on saada nuoret mukaan evankeliumin oppimiseen?

Kannustakaa kääntymykseen

Kääntymys on elinikäinen prosessi, johon kuuluu sekä evankeliumin oppimista että sen mukaan elämistä päivittäin. Kääntymys on enemmän kuin vain tietoa evankeliumista. Se ”vaatii meitä tekemään jotakin ja tulemaan joksikin”3. Opetettuaan opetuslapsilleen laupiaan samarialaisen myötätuntoa Vapahtaja antoi heille haasteen: ”Mene ja tee sinä samoin” (Luuk. 10:37). Hän kannusti heitä tulemaan enemmän kuin vain sanan kuulijoiksi ja toimimaan uskossa Hänen opetustensa mukaan.

Meidän täytyy kannustaa nuoria elämään uutterasti evankeliumin mukaan, koska kääntymys ei yleensä tapahdu yhden opetustuokion aikana. Kääntymys tapahtuu parhaiten silloin kun nuoret ymmärtävät tosi opin ja omaksuvat evankeliumin tutkimisen ja vanhurskaan elämän malleja, kuten me kannustamme heitä tekemään opetusohjelmassa Tule ja seuraa minua.

Krista Warnick, Nuorten Naisten johtaja Arapahoen vaarnassa Coloradossa Yhdysvalloissa, on sanonut: ”Nykynuoret kohtaavat sellaisen haasteiden vyöryn, josta en ollut edes kuullut ennen kuin olin itse paljon heitä vanhempi. Oma todistukseni kehittyi enimmäkseen sen jälkeen kun olin muuttanut omaan asuntoon ja sain tehdä työtä ja soveltaa niitä asioita, joita olin oppinut Nuorten Naisten luokissa. Se, että annamme nuorille haasteita ja tilaisuuksia harjoittaa uskoaan, auttaa heitä paljon nuoremmalla iällä luomaan perustan todistukselleen.”

Kääntymyksen haaste ei ole vain siinä, että opimme evankeliumia, vaan myös siinä, että muutumme sen johdosta, mitä opimme. Meidän pitää auttaa nuoriamme ymmärtämään, että heidän voimallinen sydämenmuutoksensa (ks. Alma 5:14) ei tapahdu välittömästi, vaan se tulee vähitellen, kun he omaksuvat johdonmukaisen tavan tutkia, rukoilevat aina ja pitävät käskyt. Kun he tekevät näitä asioita, niin he huomaavat, että heidän halunsa, asenteensa ja tekonsa muuttuvat kuvastamaan taivaallisen Isän tahtoa.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Mikä osuus omilla ponnisteluillasi oppia evankeliumia ja elää sen mukaan oli omassa kääntymyksessäsi? Kuinka vanhempasi, kirkon opettajat ja johtajat ovat vahvistaneet sinua?

Tukekaa nuoriamme

Tule ja seuraa minua -opetusohjelma edustaa vain osaa pyrkimyksestä tukea nuoria. Sen lisäksi että jokaisella nuorella on itsellään vastuu tulla täydemmin kääntyneeksi, ”vanhemmilla on ensisijainen vastuu auttaa lapsiaan tuntemaan taivaallinen Isä ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus”4. Me, jotka teemme työtä nuorten kanssa, pystymme tukemaan vanhempia ja noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä, kun valmistaudumme hengellisesti, keskitymme nuorten tarpeisiin, kehotamme heitä etsimään evankeliumin totuuksia ja annamme heille tilaisuuksia toimia uskossa ja kokea kääntymys. Kun pyrimme noudattamaan Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä, meistä tulee parempia oppijoita ja opettajia ja me autamme asuinyhteisöjemme ja kirkkomme tulevia johtajia tulemaan itse voimallisiksi oppijoiksi ja opettajiksi.

Viitteet

  1. Evankeliumin opettaminen Vapahtajan tavalla, (opas opetusohjelmaan Tule ja seuraa minua – oppiaineistoa nuorille, 2012), s. 2.

  2. Ks. ”Neuvoja nuorille”, Liahona, marraskuu 2011, s. 16.

  3. Dallin H. Oaks, ”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 41.

  4. Käsikirja 2: Johtaminen ja palveleminen kirkossa, 2010, 1.4.1.

Hengellinen valmistautuminen – tutkiminen, rukoileminen ja paastoaminen – auttaa sekä opettajaa että oppijaa tuntemaan Hengen vaikutuksen.

Walter Ranen teos Kristus Emmauksessa © IRI

Nuoret vahvistavat toisiaan kertoessaan toisilleen kokemuksiaan evankeliumin mukaan elämisestä.

Valokuvakuvitus Craig Dimond

Vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuussa siitä, että auttavat lapsiaan löytämään evankeliumin totuuksia, ja jokaisella nuorella naisella ja nuorella miehellä on henkilökohtainen vastuu tulla täydemmin kääntyneeksi. Nuorten johtohenkilöt ja opettajat tukevat näitä pyrkimyksiä.

Valokuvakuvitus Richard Romney