2013
Apostelen spreken over geloof in de Heer Jezus Christus tijdens bezoek aan de Filipijnen.
Februari 2013


Apostelen spreken over geloof in de Heer Jezus Christus tijdens bezoek aan de Filipijnen

Ouderling David A. Bednar en ouderling Quentin L. Cook van het Quorum der Twaalf Apostelen bezochten samen met andere kerkleiders het gebied Filipijnen van 24 augustus tot 2 september 2012.

Tijdens priesterschapsleidersbijeenkomsten, JOVO-devotionals, ringconferenties en zendingsbijeenkomsten, onderwezen de apostelen in de kerkelijke leer en moedigden ze de heiligen aan tot groter geloof in Jezus Christus.

In Laguna beantwoorde ouderling Bednar de vragen van jonge alleenstaande volwassenen tijdens een bijeenkomst. Hij zei: ‘De Heiland onderrichtte vaak aan de hand van vragen. Als we in onze gebeden de juiste, geïnspireerde vragen leren stellen, zullen u en ik geïnspireerde, persoonlijke antwoorden van de Heilige Geest ontvangen.’

Op zondag waren de kapel, de recreatiezaal en andere lokalen van het Legazpi ringgebouw tot de nok toe gevuld terwijl ouderling Cook onderwees: ‘Laat uw twijfels uw geloof niet verstoren.’

Hij benadrukte dat mannen en vrouwen gelijkwaardige partners in een huwelijk moeten zijn, zoals staat in ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ (Liahona, november 2010, p. 129).

Ouderling Cook groette de leden persoonlijk aan het slot van de bijeenkomst.

Leden en zendelingen in Iloilo op het eiland Panay reisden tot vijf uur per boot en bus om bijeenkomsten te kunnen bijwonen waarin ouderling Bednar onderwees hoe ze hun geloof in Jezus Christus kunnen versterken en anderen kunnen helpen om tot Christus te komen.

‘Wij zijn hier om in het evangelie van Jezus Christus te onderwijzen, maar we moeten altijd onthouden dat de Heilige Geest de ware leerkracht is’, was de samenvatting van zuster Manguil, een voltijdzendelinge uit het zendingsgebied Iloilo Filipijnen.

In Cagayan de Oro vertelde ouderling Cook de jongvolwassenen: ‘Jullie rechtschapenheid is hard nodig, en dit land moet geestelijk gesterkt worden. De stertke van de kerk in de Filipijnen zal mensen in heel Azië tot zegen strekken.’

Hij moedigde de leden aan zich te richten op datgene wat belangrijk is, hun twijfel te overwinnen en te trouwen in de tempel.

‘Dat zij juist nu deze beginselen en gedachten uit de Schriften met ons deelden is van groot belang’, zei president Carlo V. Crisanto van de ring Iligan (Filipijnen). ‘Dit zijn beginselen die we in deze tijd nodig hebben. […] Van alle roepingen die we hebben, is die in het gezin de belangrijkste.’

De apostelen sloten hun bezoek aan de Filipijnen af met een ontmoeting met twee Filipijnse senatoren en het bijwonen van een cultureel evenement gebracht door de lokale jeugd.

In augustus en september bezochten ouderling David A. Bednar en ouderling Quentin L. Cook van het Quorum der Twaalf Apostelen 10 dagen lang steden in de Filipijnen en spraken ze met leiders, leden en zendelingen.

Foto Kaye Bay