2013
Fokusér på værdier
Februar 2013


Fokusér på værdier

Fra en tale holdt for de unge i Nairobi i Kenya i november 2011.

Billede
Ældste Russell M. Nelson

At udvikle evige værdier vil hjælpe os til at blive alt det, som vor himmelske Fader ønsker, at vi skal blive.

Jeg vil tale om nogle af de værdier, som I bør fokusere på i jeres daglige tilværelse. Unge piger I vil genkende dem. Og I, unge mænd, de er ikke kun for de unge piger. Disse værdier er lige så vigtige for jer, som for de unge piger.

Billede
youth in colored shirts

Til højre: Fotoillustration: Derek Israelsen

Tro

Den første af Unge Pigers værdinormer er tro. Faktisk er tro på Jesus Kristus evangeliets første princip. Jeres tro bør være fokuseret på vor kærlige himmelske Fader og hans elskede Søn, Herren Jesus Kristus. I bør også konstant styrke jeres tro på Guds frelsesplan.

Det er vigtigt at udvikle tro for at holde Guds befalinger og vide, at de er givet for at velsigne jer og bringe jer glæde. I vil møde mennesker, der udvælger sig befalinger, som de vil holde og befalinger, som de vil ignorere. Denne måde at vælge og vrage på virker ikke. Det fører til elendighed. Som forberedelse til at møde Gud, må I holde alle hans befalinger. Det kræver tro at adlyde dem, og at holde hans befalinger styrker den tro.

Guddommelighed

Den anden af Unge Pigers værdinormer er guddommelighed. Det er den voksne måde at sige: »Jeg er et Guds barn« på. I har guddommelighed i jer. Vores himmelske Fader har skabt jer.

Har I nogen sinde tænkt på at være taknemlige for jeres hjerte? Se på det arbejde, det udfører. Det pumper nok væske rundt hver dag, som ville kunne fylde en jernbanetankvogn på omkring 7.500 liter. Inde i hjertet er der fire sæt klapper, der åbner og lukker 100.000 gange om dagen, mere end 36 millioner gange om året, og de går ikke i stykker. Intet menneskeskabt materiale – papir, plastik, metal eller stål – kan åbne og lukke så mange gange med den hyppighed, uden at gå i stykker. Hvert organ i kroppen er så godt designet og så fantastisk i dens funktion.

I ved, at hvis I svømmer under vand uden at trække vejret, når I kun så langt. Hvad er det, der tvinger jer komme op for at trække vejret? Kuldioxid måles af to små målere i nakken, og de sender et signal op til jeres hjerne for at sige: »Der er for meget kuldioxid. Slip af med det.« Så svømmer I op til overfladen og tager en indånding, og slipper dermed af med kuldioxiden.

Jeres legemer er fantastiske! Pas godt på jeres legeme. Gør ikke noget, der kan vanhellige denne vidunderlige, gudgivne skabelses naturlige skønhed.

Personlig værdi

Den næste af Unge Pigers værdinormer er personlig værdi. En trofast Jesu Kristi discipel er en hengiven søn eller datter af Gud – mere optaget af at være retfærdig end med at være selvisk, mere optaget af at udvise medfølelse end at udøve magt, mere forpligtet til at være retskaffen end til at være populær.

I kender til jeres uendelige værd. Hver trofast unge pige i Kirken erklærer, at personlig værdi er en af hendes mest skattede værdier. Hun erklærer: »Jeg er af uendelig værdi med min egen guddommelige mission, som jeg bestræber mig på at udføre« (Unge Pigers Personlige fremgang hæfte, 2009, s. 29). Det samme gælder de unge mænd. Hver søn eller datter af Gud er af stor værdi på grund af hans eller hendes guddommelige mission.

Personlig værdi indebærer også udvikling af jeres individuelle tro. Ingen andre kan udvikle tro for jer. I kan have et ønske om at have tro som præsident Thomas S. Monson eller en anden helt, men I må selv udvikle den. Når man begår en fejl, så må man omvende sig individuelt fra disse tidligere problemer. Da I blev døbt og modtog Helligåndsgaven, skete det individuelt. Så man indgår pagter individuelt. Frelsens ordinancer er alle en individuel sag.

De største ordinancer og velsignelser ved medlemskab af Kirken findes i templet. Der udfører vi begavelsesordinancer og beseglinger til forældre, ægtefælle og forfædre. Alle ophøjelsens ordinancer er en familiesag. Kan I se forskellen? Frelsens ordinancer er individuelle; ophøjelsens ordinancer omfatter flere end en person.

Kundskab

Den næste af Unge Pigers værdinormer er kundskab. I Kirken er det et religiøst ansvar at få en uddannelse og opnå kundskab. Vi uddanner os, så vi en dag kan give værdifuld tjeneste til andre. At være uddannet er forskellen på at ønske, at man kunne gøre godt og være i stand til at gøre godt.

Der er ofte nogen, der spørger mig, hvordan det er at være læge. De spørger: »Hvor lang tid tog din uddannelse?« Den tog lang tid. Fra mit første år som lægestuderende til jeg udstedte min første regning som læge, gik der 12½ år. Det var lang tid, men hvor gammel ville jeg have været 12 ½ år senere, hvis jeg ikke havde gjort det? Nøjagtig den samme alder. Så man kan lige så godt stræbe efter at blive alt det, man kan blive.

Min lægeuddannelse gav mig mulighed for at foretage en hjerteoperation på præsident Spencer W. Kimball (1895-1985) i 1972. Så se ikke bort fra kundskab. »Guds herlighed er intelligens« (se L&P 93:36).

Valg og ansvarlighed

Den næste af Unge Pigers værdinormer er valg og ansvarlighed. Det er en anden måde at sige »handlefrihed« på. Handlefrihed er en del af livet, fordi vor himmelske Fader ønskede, at vi hver især selv skulle handle og blive til det, vi ønskede at blive.

Valg og ansvarlighed er, at man er ansvarlig for konsekvenserne af hvert eneste valg, man har truffet. Så vi må træffe ansvarlige valg. Det har sikkert ikke så stor betydning, om man bærer et blåt slips eller et rødt slips eller en lilla kjole eller en grøn kjole. Men det, der betyder noget, er, hvorvidt jeres valg drager jer nærmere til eller fjerner jer fra Herren og hans levevis. Og hvorfor er det, at vi råder jer til og trygler jer om at følge Herrens vej? Fordi den helt enkelt er vejen til lykke.

Gode gerninger

Den næste af Unge Pigers værdinormer er gode gerninger. Denne værdi efterligner Jesu Kristi liv, ham, som elskede mennesker. Han viste sin kærlighed for mennesker ved at tjene dem. Når vi elsker nogen, viser vi det ved at gøre noget rart. Så lær at tjene: Find et behov og dæk det behov. Overrask mennesker med en god gerning, som de ikke havde regnet med. Den mulighed finder vi i hjemmet, på skolen og i Kirken.

Jeg husker den første gang, jeg som generalautoritet tog til Afrika. Jeg rejste sammen med ældste Russell C. Taylor. Hver morgen, når jeg stod op, opdagede jeg, at han havde pudset mine sko. Han behøvede ikke at pudse mine sko, men det var sådan han sagde: »Jeg elsker dig.«

Retskaffenhed

Den næste af Unge Pigers værdinormer er retskaffenhed (integritet). Ordet integritet kommer fra det latinske ord integer, der betyder »hel« eller »intakt«. Inden for medicin taler vi om hjertets strukturelle integritet. Så når noget går galt – fx en skade på hjertet – siger vi, at det har mistet sin integritet; det gør ikke længere det, som det burde gøre. Hvis man anvender det på mennesker, så betyder integritet (retskaffenhed), at man kan stole på dig – at man kan regne med dig.

I skriften kan vi læse, at profeten Joseph Smiths bror, Hyrum, var elsket af Herren på grund af »hans hjertes retskaffenhed« (L&P 124:15). Herren talte ikke om hjertets anatomi, han talte om den retskaffenhed, der var i Hyrums ånd.

Dyd

Den nyeste af Unge Pigers værdinormer er dyd. Dyd er et vidunderligt ord. Hvad betyder det for jer? Dyd betyder »renhed«. Men der er også en anden betydning af ordet. Kan I huske beretningen fra Det Nye Testamente, hvor kvinden med blødninger rørte ved Frelserens kappe? Frelseren sagde: »Der var en, som rørte ved mig, for jeg mærkede, at der udgik en kraft fra mig« (Luk 8:46). I den kontekst, har dyd en anden betydning. På græsk finder vi ordet dunamis, hvorfra ordene dynamo og dynamit har deres rod. Det betyder »kraft.« Vi ønsker begge former for dyd for jer værdifulde unge mænd og unge piger.

Bliv alt, hvad I kan blive.

Kundskab bringer kraft, renhed bringer kraft, kærlighed bringer kraft. Vi ønsker, at I skal have kraft til at blive alt det, som Herren ønsker, I skal blive. I vokser op, I forandrer jer, og I bestemmer, hvad I i sidste instans bliver.

Jeg tror ikke, at det gør nogen forskel, om I sælger møbler, er kirurg, jurist eller arkitekt. Enhver værdig beskæftigelse, som passer til jer, er vidunderlig. Men det, der virkelig betyder noget, er den person, som I bliver til.

Stil jer selv disse spørgsmål: Er jeg retskaffen? Er jeg ren? Er jeg kærlig? Er jeg medfølende? Alle disse egenskaber er uvurderlige. Og når I tænker over og lever efter Unge Pigers værdinormer, vil de hjælpe jer til at blive alt det, I kan blive.

Til højre: Fotoillustration: Andrea Choy