2013
Spørgsmål og svar
Februar 2013


Spørgsmål og svar

»En af mine venner har virkelig såret mig. Jeg ved, at jeg skal være tilgivende, men hvordan overvinder jeg smerten?«

At tilgive din ven og slippe dine sårede følelser kan være svært. At tilgive og overvinde sårede følelser vil kræve nåde – din og Herrens. Dit job er ikke at overvinde smerten, men at tilgive: At udvise nåde over for din ven (se L&P 64:8-10). Når du gør dette, vil Herren, hvis du søger hans hjælp, udvise dig nåde. Det vil sige, at han kan erstatte dine sårede følelser med kærlighed og fred.

Tal med din ven. Søg at forstå, hvad der skete. Du vil måske opdage, at det ikke var din vens hensigt at såre dig, hvilket gør det lettere at tilgive og overvinde smerten.

Selv hvis tilgivelse er svært eller tager lang tid, så bliv ved med at prøve. Med tiden vil du kunne lade din ven vide, at du tilgiver ham eller hende og stadig ønsker at være venner. At bære nag på bekostning af et venskab kan aldrig lede til den fred, der kommer af sand tilgivelse.

Husk, at vi er alle afhængige af Frelserens forsoning for at kunne blive tilgivet for vore synder. Bed om at blive i stand til at tilgive, og hav tro på, at Herren vil hjælpe dig. Han har kraften til at hele smerten i dit hjerte.

Lad Herren dømme

Lad Herren dømme andres sårende handlinger. Husk, hvad Herren har sagt: »Jeg, Herren, tilgiver, hvem jeg vil tilgive, men af jer kræves det, at I tilgiver alle mennesker« (L&P 64:10). Det er svært at glemme, at man er blevet såret, men hvis du beder om hjælp, vil du opdage, at tilgivelse kan hele forfærdelige sår og erstatte had med den fred og kærlighed, som kun Gud kan give.

Ashlee H., 16 år, Oklahoma, USA

Tilgiv alle

Herren Jesu Kristi lidelse, fik ham til at bløde fra hver pore, men han overvandt smerten og havde styrken til at tilgive, mens han hang på korset. Ikke fordi han ikke følte smerte, men fordi Faderens vilje var det eneste, der betød noget for ham. På samme måde må Guds vilje være det eneste, der betyder noget for os, og han kræver, at vi tilgiver alle. Selv om vore sår heler langsomt, kan vi overvinde vores smerte gennem bøn og oprigtig tilgivelse af dem, der har gjort os fortræd.

Ahou O., 17 år, Elfenbenskysten

Elsk dem

Jeg har fundet ud af, at den bedste måde at takle smerten på er ved at elske den person, der har såret dig. Når nogen har såret mig, prøver jeg at være høflig og viser større venlighed over for dem så ofte som muligt. Ved at gøre dette, gnaver vreden ikke inden i dig. I stedet forsvinder den fuldstændigt. Du vil få et styrket forhold til den, der har såret dig.

Katie A., 18 år, Utah, USA

Se på dem igennem Herrens øjne

Jesus Kristus har følt din smerte, så du kan blive tilgivet for dine synder, og således at du også kan tilgive andre. Når du beder om evnen til at se på en anden gennem hans øjne, vil du opdage, at du forstår dem bedre. Som ugerne går, vil du opdage, at dine hårde følelser forsvinder.

Kimberly B., 18 år, Nebraska, USA

Bed for at blive tilgivende

Bed til vor kærlige himmelske Fader om, at du og din ven vil have modet til at tilgive hinanden. Det er en kristuslignende handling at tilgive nogen, der har såret dig. Tilgivelse kan læge selv den mest sårede.

Lehi E., 16 år, Abu Dhabi, Forenede Arabiske Emirater

Husk næstekærligheden

Nefi belærte: »… Gud Herren har givet den befaling, at alle mennesker skal nære næstekærlighed, hvilken næstekærlighed er kærlighed« (2 Ne 26:30). For mig er næstekærlighed den bedste måde at komme over smerten på, når en af mine venner har såret mig. Næstekærlighed indebærer, at man accepterer en andens svagheder, at have tålmodighed med én, der har svigtet os og modstå impulsen til at blive fornærmet, når nogen ikke håndterer noget på den måde, som vi havde håbet på. Hvis vi nærer næstekærlighed over for vore venner, vil vi blive velsignet.

Liezel V., 21 år, Negros Occidental, Filippinerne

Bed for at lære at tilgive

Man må bede for at lære at elske og tilgive hinanden. Selv om tilgivelse til tider kan være meget svært, så er vores himmelske Fader altid villig til at hjælpe os. Husk på det eksempel, som Frelseren viste på at tilgive alle. Kol 3:13 lyder: »Bær over med hinanden og tilgiv hinanden, hvis den ene har noget at bebrejde den anden. Som Herren tilgav jer, skal I også gøre.« Sand tilgivelse er en proces, sommetider en lang proces. Men hvis vi oprigtigt tilgiver, vil vi føle stor lettelse og glæde. Jeg ved, at man ved at anstrenge sig, vil være i stand til at slippe af med smerten og finde ægte glæde.

Leonardo L., 20 år, Buenos Aires, Argentina

Hav tillid til forsoningen

Mit hjerte fyldes med glæde, når jeg husker på, at Jesu Kristi forsonende kraft kan fjerne vores smerte. Fra tid til anden får vi alle smertefulde oplevelser, men ved at klynge os til vor himmelske Faders ord, kan vi modtage den styrke, som vi har brug for, for at kunne holde ud. Selv da soldaterne naglede ham til korset, bad Jesus Kristus Faderen om at tilgive dem. Hans indre var fyldt med kærlighed og nåde til alle mennesker. Jeg ved, at hvis vi kommer til ham og beder om hans hjælp, vil vi blive favnet af hans uendelige kærlighed.

Virginia M., 20 år, Peru