2013
Hva betyr Jesus for oss i dag?
September 2013


Evangeliets klassikere

Hva betyr Jesus for oss i dag?

Eldste David B. Haight ble ordinert til apostel 8. januar 1976 og tjenestegjorde i dette quorum til sin død i 2004. Som assistent til De tolvs råd holdt han denne talen under generalkonferansen 6. april 1974. For den fulle teksten på engelsk, se mai 1974 EnsignLDS.org.

Bilde
Eldste David B. Haight

Den Jesus jeg kjenner og tror på, er Jesus Kristus, Guds Sønn. Dette vitnesbyrd har blitt åpenbart for meg ved Den hellige ånds velsignelse og innflytelse. Jeg vet at han er… verdens Skaper og alt som er i den, at han er vår Frelser, som elsker hver enkelt av oss og som døde på korset for oss, som lærer oss medfølelse og tilgivelse, som er alles venn, de sykes lege, fredsstifter for alle som vil lytte og tro.

Vår tids mennesker må ikke bli ledet på villspor fra fordums og de siste dagers sannheter – sannheter og åndelige opplevelser som fant sted da profetene gikk og snakket med Jesus. Hva betydde Jesus for oldtidens apostler? Hva betydde han for Peter?

Bilde
Jesus Kristus forretter nadverden for sine disipler ved det siste måltid

Vår tids mennesker må ikke bli ledet på villspor fra fordums og de siste dagers sannheter – sannheter og åndelige opplevelser som fant sted da profetene gikk og snakket med Jesus.

Til minne om meg, av Walter Rane

Markus, som skriver om det som hendte på oppstandelsens morgen, sier at Maria Magdalena og Maria, Jakobs mor, ble befalt av de [to engler] de møtte da de kom til graven: “Gå og si til hans disipler og til Peter” (Markus 16:7). De ble spesielt bedt om å informere Peter. Peter og Johannes skyndte seg til graven. Peter gikk inn, så de pent sammenbrettede linklærne og svetteduken som hadde vært på hodet hans. Peter var nå et personlig vitne om denne store begivenheten.

På pinsedagen forkynte Peter… om det strålende evangelium og vitnet om Jesus fra Nasaret. Det stakk menneskene i hjertet, og de spurte: “Hva skal vi gjøre, brødre?” (Apostlenes gjerninger 2:37). Og Peter, som hadde fått en ny og dypere overbevisning, svarte: “Omvend dere, og la dere døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave” (Apostlenes gjerninger 2:38). Tre tusen sjeler trodde og ble døpt. De følte Herrens seniorapostels ånd og kraft. Kan vi noen gang tvile på hva Jesus betydde for Peter?

Jeg blir alltid styrket av gløden og styrken i Johannes’ overbevisning. Det var aldri noen tvil. Han vitnet: “I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud… Alt er blitt til ved ham… I ham var liv, og livet var menneskenes lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket tok ikke imot det” (Johannes 1:1, 3-5

Det kan være utenfor vår egen fatteevne å forstå hva Jesus betydde for Nephi da den oppstandne Kristus viste seg på det vestlige kontinent og sa: “Se, jeg er Jesus Kristus som profetene vitnet om skulle komme til verden.” …

Nephi skriver: “Forsamlingen gikk frem og stakk sine hender i hans side og følte naglegapene i hans hender og i hans føtter” (3 Nephi 11:10, 15)… De hadde vært i hans nærhet, og de kunne vitne.

Hva mente Jesus for gutten Joseph Smith? At Gud Faderen og Jesus Kristus viste seg for den unge profeten i nyere tid beskrives med hans egne ord: “Jeg så en lysstøtte rett over mitt hode, klarere enn solen… Da lyset hvilte på meg, så jeg to personer hvis glans og herlighet overgår enhver beskrivelse, stående over meg i luften. En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa idet han pekte på den annen: Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” (Joseph Smith – Historie 1:16-17) …

Åndelig kunnskap og åndelige opplevelser må ikke og trenger ikke forsvinne fra dagens menneskers sinn, for oldtidens og nyere tiders profeters vitnesbyrd har blitt nedtegnet til menneskenes egen nytte, og i dag vitner troende om disse sannheter. Dagens mennesker må erstatte usikkerhet og tvil med et ønske om å vite mer om Jesus.

Det er vårt ansvar og vår store anledning å bære konstant vitnesbyrd om Jesus Kristus. Vi må vitne for verden om hans guddommelighet, at han faktisk ble født i kjødet av både guddommelige og jordiske foreldre. Han ble valgt til å utføre den avgjørende misjon, nemlig gjenopprettelsen og forløsningen. Dette gjorde han – han ble korsfestet og oppsto fra graven, og gjorde det dermed mulig for ethvert menneske å oppstå takket være denne fantastiske Jesu forsoning, både hellige og syndere.

Alle kan plasseres på veien til evig fremgang. Alle som aksepterer ham og som angrer, får tilgivelse for sine tidligere synder og muligheten til å oppnå opphøyelse. “Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg” (Johannes 14:6). Kunne dagens menneske klare å utvikle en edlere oppfatning av menneskets fremtid? Jesus Kristus er det sentrale.

Til spørsmålet “Hva betyr Jesus for mennesker i dag?” vitner jeg om at han betyr alt.