2013
Omvendelse
December 2013


Undervis i Til styrke for de unge

Omvendelse

Frelseren Jesu Kristi forsoning gør omvendelse mulig, og enhver af os må omvende os.

Nogle gange kan vi blive ængstelige, når syndens alvorlige karakter kræver bekendelse til en biskop eller grenspræsident, forklarer ældste Bradley D. Foster fra De Halvfjerds i artiklen på s. 54-55 i denne måneds nummer: Dog vil »de, der har vandret på omvendelsens vej, kunne fortælle dig, at ikke blot er rejsen mulig, men når du er nået frem og kan se dig tilbage, er dette, hvad du vil kunne se:

Du kan gøre det. Og når du gør det, vil alt blive bedre …

Så snart du får begyndt på det, vil du føle en lettelse …

Din biskop vil hjælpe dig gennem det. Du vil holde af ham og aldrig glemme ham.«

Forslag til undervisning af de unge

Læs afsnittet om omvendelse i Til styrke for de unge sammen med jeres teenager. Tal om de velsignelser, vi kan modtage gennem forsoningen og om, hvordan omvendelse gør dem mulige.

I kan også dele jeres vidnesbyrd om omvendelse og forsoningen, og hvilken betydning de har i jeres liv. I kan måske også bede jeres teenagere om at dele deres vidnesbyrd om omvendelse med jer. Og hvor det er passende, kan I bede jeres teenagere hjælpe yngre søskende med aktiviteten beskrevet herunder.

Forslag til undervisning af børn

For at demonstrere, hvad det betyder at være på den sti, som Herren har befalet os at følge, kan I overveje at bruge en legetøjsbil (eller en flyvemaskine, båd eller vogn) i et eksempel. Brug et vejkort og bed børnene om at flytte bilen fra et punkt til et andet på kortet. Spørg: »Hvad må man gøre, hvis bilen begynder at køre væk fra kursen?«

Når det står klart, at bilen må hjælpes tilbage på rette kurs, hvis den afviger fra kursen, kan I spørge, hvordan dette minder om omvendelse. Forklar, at vi sommetider på vores rejse gennem livet må ændre kurs for at sikre os, at vi er på rette vej. Nogle gange kan vi gøre det selv. Men andre gange har vi brug for hjælp. Bed børnene om at fortælle om tidspunkter, hvor de har hjulpet sig selv, tidspunkter, hvor andre har hjulpet dem samt, hvordan vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe dem. Når I underviser i dette emne, husk da på, at børn under otte år ikke kan holdes ansvarlige og ikke behøver at omvende sig, men det er værdifuldt, at de lærer om omvendelsens princip.

Drøft deres svar med dem og tal sammen om, hvordan omvendelse er en gave fra vor himmelske Fader og Jesus Kristus, der gør det muligt for os at vende tilbage til dem igen.