2014
Kan Hij me zien?
Januari 2014


Tot we elkaar weerzien

Kan Hij me zien?

De auteur woont in Utah (VS).

Daniel liep de tuin in en vroeg aan mij: ‘Als ik naar de hemel kijk en glimlach, glimlacht God dan terug naar me?’

Het was de dag dat mijn zoon Daniel voor de eerste keer naar de kleuterschool zou gaan. Hij maakte zich zorgen om van huis te gaan en naar school te gaan. Ik wilde zeker zijn dat hij zich voorbereid voelde op de uitdagingen van de ‘echte wereld’. Ik zei hem dat ik hem erg zou missen als hij weg was. Ik verzekerde hem dat hoewel ik niet bij hem kon zijn, hij zich nooit alleen of bang hoefde voelen, omdat zijn Vader in de hemel over hem zou waken. Ik herinnerde hem eraan dat hij altijd en overal kon bidden en dat God hem altijd zou horen.

De vijfjarige Daniel luisterde aandachtig naar mij. Na even te hebben nagedacht, vroeg hij: ‘Kan Hij me zien als ik in mijn huis ben?’

‘Jazeker’, verzekerde ik hem.

‘Kan Hij me buiten zien?’ vroeg hij.

‘Ja, Hij kan je altijd zien’, antwoordde ik.

Met een enthousiaste blik rende Daniel meteen de tuin in. Ik volgde hem. Daniel keek omhoog naar de open, blauwe lucht en vroeg me: ‘Als ik naar de hemel kijk en glimlach, ziet Hij me dan en glimlacht Hij dan terug naar me?’

Sprakeloos door de brok in mijn keel en de emoties in mijn hart, knikte ik: ‘Ja!’

Hij bleef naar de hemel kijken, deze keer met half dichtgeknepen, zoekende ogen en een volmaakt, kinderlijk geloof en vroeg: ‘Kan ik Hem zien?’

‘Je kan Hem misschien niet zien’, antwoordde ik, ‘maar je zult weten dat Hij er is, omdat je zijn glimlach in je hart zal voelen.’

Daniel glimlachte en staarde naar de hemel. Aan de vredige uitdrukking op zijn gezicht kon ik merken dat hij die goddelijke glimlach diep in zijn ziel voelde.

Uit de mond van kinderen leren we veel over rein geloof — het geloof waarvan we hopen dat ze het voor eeuwig zullen hebben. Onvermijdelijk ontdekken ze dat het leven soms ook moeilijk is. We bidden dat hun geloof hen zal schragen.

Als ik een moeilijke tijd doormaak, denk ik aan Daniels voorbeeld en met al het kinderlijk geloof dat een volwassene in zich heeft, kijk ik dan ook zoekend naar de hemel en vraag: ‘Kan Hij me zien?’ Dan denk ik net als Daniel: ‘Kan ik Hem zien?’ Als ik dan nadenk over zijn vele tedere barmhartigheden in mijn leven, bevestigt de Heilige Geest me dat ik de liefde van hemelse Vader echt heb gevoeld. Versterkt in geloof en geïnspireerd door hoop, verzekert de Geest me dat ik dat altijd kan.

Foto-illustratie Welden C. Andersen; achtergrond Craig Dimond