2014
Moroni 10:32
Januari 2014


Regel op regel

Moroni 10:32

Het thema voor de wekelijkse activiteitenavond van dit jaar is een uitnodiging van Moroni om de Heiland te volgen.

32 Ja, komt tot Christus en wordt vervolmaakt in Hem en onthoudt u van alle goddeloosheid; en indien gij u van alle goddeloosheid onthoudt en God liefhebt met al uw macht, verstand en kracht, dan is zijn genade u genoeg, opdat gij door zijn genade volmaakt kunt zijn in Christus; en indien gij door de genade Gods volmaakt zijt in Christus, kunt gij de macht Gods geenszins verloochenen.

Kom tot Christus

In de Schriften staan veel uitnodigingen om tot Christus te komen. Zoek de onderstaande voorbeelden op. Wat staat er in deze teksten over de zegeningen die we ontvangen bij het volgen van de Heiland? Kun je nog meer teksten met die uitnodiging vinden?

In Hem vervolmaakt worden

Afbeelding
Ouderling Russell M. Nelson

‘We hoeven niet onthutst te zijn als ons oprechte streven naar volmaking nu zo zwaar en eindeloos lijkt. We zijn op weg naar volmaking. We bereiken die pas na de opstanding en alleen door de Heer. Zij ligt in het verschiet voor allen die Hem liefhebben en zijn geboden onderhouden.’

Ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Perfection Pending’, Ensign, november 1995, p. 88.

Heb God lief

Hoe laat je je hemelse Vader zien dat je van Hem houdt? Denk eens na over de volgende ideeën en bedenk er zelf een paar. Noteer in je dagboek wat je gaat proberen.

  • De geboden onderhouden.

  • Anderen liefhebben en dienen.

  • Taken in de kerk vervullen.

  • Oprecht bidden.

Zijn genade is genoeg

Afbeelding
Ouderling Dallin H. Oaks

‘Sommige christenen beschuldigen heiligen der laatste dagen […] ervan dat zij de genade van God ontkennen omdat zij beweren dat zij hun eigen behoudenis kunnen verdienen. Wij beantwoorden die beschuldiging […]: “Want wij arbeiden ijverig […] teneinde onze kinderen […] ertoe te bewegen in Christus te geloven en met God te worden verzoend; want wij weten dat wij, na alles wat wij kunnen doen, door de genade worden gered” (2 Nephi 25:23 En wat is “alles wat wij kunnen doen”? Dat omvat beslist bekering (zie Alma 24:11) en de doop, de geboden onderhouden en volharden tot het einde.’

Ouderling Dallin H. Oaks van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Bent u gered?’ De Ster, juli 1998, p. 66.

Genade

‘Het woord genade, zoals het in de Schriften wordt gebruikt, verwijst voornamelijk naar de goddelijke hulp en kracht die we krijgen door de verzoening van de Heer Jezus Christus.’

Trouw aan het geloof: evangeliewijzer (2004), p. 59.

Volmaakt in Christus

Volmaakt, zoals het in de Schriften wordt gebruikt, betekent ‘voltooid, gaaf, volkomen ontwikkeld; volkomen rechtschapen. Volmaakt kan ook zonder zonde of kwaad betekenen. Alleen Christus was volkomen volmaakt. Ware volgelingen van Christus kunnen volmaakt worden door zijn genade en verzoening’ (Gids bij de Schriften, ‘Volmaakt’, scriptures.lds.org,).

Geenszins

Geenszins — volstrekt niet.

Afbeelding
Product Shot from January 2014 New Era

Illustratie The Design Farm