2014
Temppelin siunauksia
Helmikuu 2014


Temppelin siunauksia

Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuudessa 15. marraskuuta 2005 pidetystä puheesta ”Temple Blessings”. Koko puheen teksti englanniksi on osoitteessa speeches.byu.edu.

Kuva
Vanhin Robert D. Hales

Temppelin pelastavat toimitukset ovat välttämättömiä iankaikkiselle onnensuunnitelmalle – ja jopa sen keskipiste.

Kuva
A child's hand touching the Salt Lake Temple.

Valokuvakuvitus Craig Dimond

Temppeliendaumentin siunaukset ovat yhtä välttämättömiä meille jokaiselle kuin oli kasteemme. Tästä syystä meidän täytyy valmistautua, niin että voimme olla puhtaita astumaan Jumalan temppeliin. Temppelityö on mahdollisuus toimittaa omat henkilökohtaiset endaumenttimme ja liittomme eläville ja myös toimittaa nämä samat toimitukset kuolleiden lunastukseksi. Tästä syystä meitä käsketään pyhissä kirjoituksissa rakentamaan temppeleitä ja valmistautumaan elämässämme niin, että olemme kelvollisia osallistumaan pyhiin temppelitoimituksiin ja liittoihin.

Meille on opetettu pyhissä kirjoituksissa, että se, että Herra vaatii meiltä henkilökohtaista kelvollisuutta päästäksemme temppeliin ja että otamme siellä päällemme pyhiä liittoja, on yksi suurimmista siunauksista, mitä voimme kuolevaisuudessa saada. Kun sitten olemme ottaneet päällemme liitot temppelissä, kuuliaisuutemme elää noiden liittojen mukaan päivittäin on osoitus uskostamme, rakkaudestamme, omistautumisestamme ja hengellisestä sitoutumisestamme kunnioittaa taivaallista Isäämme ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta, ja se valmistaa meitä elämään Heidän kanssaan iankaikkisuuksissa. Temppelin pelastavat toimitukset ovat välttämättömiä iankaikkiselle onnensuunnitelmalle – ja jopa sen keskipiste.

Pyhä temppeli

Meidän on hankittava todistus ja kunnioittava tunne siitä, että temppeli on Herran huone. Temppeli on todellakin paikka, jossa ihminen on ”maailmassa mutta ei maailmasta”. Kun sinulla on huolia ja sinun on tehtävä ratkaisevia päätöksiä, jotka painavat raskaana mieltäsi ja sieluasi, voit viedä huolesi temppeliin ja saada hengellistä johdatusta.

Meille opetetaan, ettei minkään epäpuhtaan pidä päästä temppeliin, jotta säilyttäisimme temppelin pyhyyden, niin että temppeli säilyisi puhtaana, ja kutsuisimme Hengen siunaamaan niitä, jotka tulevat pyhään temppeliin saamaan toimituksensa ja solmimaan liittonsa. Kunnioituksen tunne temppelissä on keskeinen tekijä sellaisen ilmapiirin luomiseksi, että Henki voi vallita siellä jokaisen päivän jokaisena tuntina.

Kun olin poika, isäni toi minut Long Islandista New Yorkista Yhdysvalloissa kävelemään Suolajärven temppelin alueella Salt Lake Cityssä, koskettamaan temppeliä ja keskustelemaan temppelin tärkeydestä elämässäni. Siinä tilanteessa tein päätöksen, että jonakin päivänä palaisin ja menisin temppeliin ottamaan vastaan temppelitoimitukset.

Temppeli on pyhitetty rakennus, pyhä paikka, jossa suoritetaan välttämättömiä pelastavia seremonioita ja toimituksia meidän valmistamiseksemme korotukseen. On tärkeää, että me hankimme varman tiedon siitä, että valmistautumisemme pyhään huoneeseen menemiseen ja osallistumisemme näihin seremonioihin ja liittoihin ovat merkittävimpiä tapahtumia, mitä koemme kuolevaisessa elämässämme.

Temppelin siunauksia kautta historian

Kautta historian, jokaisella ajan taloudenhoitokaudella, Herra on antanut profeetoille käskyn rakentaa temppeleitä, niin että Hänen kansansa voisi saada temppelitoimitukset.

Kirtlandin temppeli oli ensimmäinen temppeli näinä myöhempinä aikoina, ja sillä oli merkittävä osa pappeuden avainten palauttamisessa. Vapahtaja ilmestyi kirkkaudessa ja otti vastaan Kirtlandin temppelin huoneenaan. Tuossa tilaisuudessa Mooses, Elias ja Elia ilmestyivät kukin antamaan Joseph Smithille oman taloudenhoitokautensa avaimet. Elia palautti oman taloudenhoitokautensa avaimet, kuten Malakia oli luvannut, niin että me voisimme nauttia elämässämme temppelin siunauksista. (Ks. OL 110.)

Kuva
The Lord Appears in the Kirtland Temple

Del Parsonin teos Herra ilmestyy Kirtlandin temppelissä

Nauvoon temppeli oli ensimmäinen myöhempien aikojen temppeli, jossa toimitettiin endaumentteja ja sinetöimisiä. Ne osoittautuivat suureksi voimanlähteeksi pioneereille, kun he kärsivät vaikeuksista ylittäessään tasangot matkalla Suolajärven laakson Siioniin.

Kun Joseph Smith vietiin Carthageen, oli selvää, miksi temppelin saaminen valmiiksi oli merkinnyt hänelle niin paljon. Hän tiesi, mitä pyhiltä vaadittaisiin, ja jotta heillä olisi voima kestää se, mikä heitä odotti, heidän täytyi saada avukseen voimaa – pappeuden voimaa.

Pioneeriesivanhempamme sinetöitiin Nauvoossa yhteen perheiksi. Liitot, jotka he solmivat Herran kanssa Nauvoon temppelissä, olivat heille suoja heidän matkallaan länteen, kuten ne ovat kullekin meistä tänään ja kautta elämämme. Temppelin toimitukset ja liitot ovat meille suoja koettelemuksissamme ja ahdistuksissamme omana aikanamme ja sille, mikä meitä odottaa tulevaisuudessa. Se on meidän perintömme. Se on sitä, keitä me olemme.

Kuva
LDS pioneer Thomas E. Ricks depicted as a teenage boy leaving Nauvoo, Illinois with his family. The pioneers are depicted crossing the frozen Mississippi river. The Nauvoo Temple is depicted in the background.

Glen S. Hopkinsonin teos Lähtö Nauvoosta, kopiointi kielletty

Noille varhaisille pyhille heidän osallistumisensa temppelin toimituksiin oli välttämätöntä heidän todistukselleen, kun he kohtasivat vaikeuksia, vihaisia väkijoukkoja, karkotuksen mukavista kodeistaan Nauvoossa sekä edessä olevan pitkän ja vaikean matkan. Heille oli annettu voimaa pyhässä temppelissä. Aviomies ja vaimo oli sinetöity toisiinsa. Lapset oli sinetöity vanhempiinsa. Monet menettivät perheenjäseniä näiden kuollessa matkan varrella, mutta he tiesivät, ettei se merkinnyt heidän kohdallaan loppua. Heidät oli sinetöity temppelissä koko iankaikkisuudeksi.

Temppelin toimitukset – endaumentit ja sinetöimiset

Temppelit ovat suurenmoisin ihmisen tuntema oppimisen korkeakoulu, ja ne antavat meille tietoa ja viisautta maailman luomisesta. Pesut ja voitelut kertovat meille, keitä me olemme. Endaumenttiopetuksissa saamme ohjausta siihen, kuinka meidän tulee elää elämämme täällä kuolevaisuudessa (ks. OL 97:13–14).

Temppelin ensisijainen tarkoitus on suoda toimitukset, jotka ovat välttämättömiä saadaksemme korotuksemme selestisessä valtakunnassa. Temppelitoimitukset ohjaavat meitä Vapahtajamme luo ja suovat siunauksia, jotka tulevat osaksemme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta. Sana endaumentti tarkoittaa ”lahjaa”. Toimitus käsittää sarjan opetuksia siitä, kuinka meidän tulee elää, ja liittoja, joita teemme elääksemme vanhurskaasti seuraamalla Vapahtajaamme.

Kuva
Sealing room in the Kansas City Missouri Temple.

Valokuva Missourissa Yhdysvalloissa sijaitsevan Kansas Cityn temppelin sisältä Matthew Reier

Toinen tärkeä toimitus on sinetöiminen selestiseen avioliittoon iankaikkisuudeksi. Tämän liiton ansiosta lapset sinetöidään vanhempiinsa ja liiton alaisena syntyneistä lapsista tulee osa iankaikkista perhettä.

Opissa ja liitoissa meille opetetaan: ”Mitä sinä sinetöit maan päällä, se on sinetöity taivaassa; ja minkä sinä sidot maan päällä minun nimessäni ja minun sanani kautta, sanoo Herra, se on iankaikkisesti sidottu taivaissa; ja kenen synnit sinä annat anteeksi maan päällä, ne ovat anteeksiannetut iankaikkisesti taivaissa; ja kenen syntejä sinä et anna anteeksi maan päällä, niitä ei anneta anteeksi taivaassa” (OL 132:46).

Kun pari polvistuu alttarin ääreen, olen sinetöijänä tietoinen roolistani Herran edustajana. Tiedän, että se, mitä sinetöidään maan päällä, on kirjaimellisesti sinetöity taivaassa – eikä sitä koskaan rikota, jos sinetöidyt pysyvät uskollisina ja kestävät loppuun asti.

Temppelin sinetöimishuoneen vastakkaisilla seinillä olevat peilit on aseteltu niin, että ne luovat visuaalisen vaikutelman loputtomista peilikuvista. Näihin peileihin katsominen huoneen yhdeltä puolelta kuvaa ajan iankaikkisuuksia, joita olemme kulkeneet tullaksemme maan päälle. Kun käännymme huoneen vastakkaiselle puolelle, katsomme näennäisen loputtomia peilikuvia, jotka ovat vertauskuva iankaikkisuuksista jätettyämme tämän katoavaisen olemassaolon maan päällä. Sinetöimishuone itsessään edustaa koetusaikaamme kuolevaisuudessa täällä maan päällä. Opetus, joka meidän on tarkoitus saada tästä temppelikokemuksesta, on se, että olemme tehneet oikeita valintoja, koska olemme tulleet maan päälle ja koemme kuolevaisuuden, ja että se, kuinka elämme elämämme tässä lyhyessä vaiheessa, ratkaisee sen, kuinka elämme kaikissa tulevissa iankaikkisuuksissa.

Sinä valmistaudut parhaillaan kohtaamaan kuolevaisen elämän koetukset. Me tulimme vapaaehtoisesti Isämme Jumalan luota tähän kuolevaisuuden koetusaikaan. Meillä oli tahdonvapaus ja tieto, että kokisimme vastakohtaisuutta kaikessa (ks. 2. Nefi 2:11). Tavoitteenamme (ks. 1. Nefi 15:14) on ottaa päällemme Jumalan koko taisteluvarustus ja selviytyä pahan palavista nuolista (ks. OL 3:8) Hengen miekan ja uskon kilven turvin (ks. OL 27:15–18), kestää loppuun asti ja olla kelvolliset olemaan ja elämään Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen edessä koko iankaikkisuuden – saavuttaa se, mitä kutsutaan iankaikkiseksi elämäksi.

Jätän teille todistukseni, että Jumala elää, että Jeesus on Kristus ja että Joseph Smith, meidän taloudenhoitokautemme profeetta, palautti pappeuden siunaukset, joiden ansiosta me pääsemme osallisiksi temppelin siunauksista.