2014
Mannen en vrouwen in het werk van de Heer
April 2014


Mannen en vrouwen in het werk van de Heer

Naar een toespraak gehouden in een devotional aan de Brigham Young University op 20 augustus 2013. Zie speeches.byu.edu voor de volledige Engelstalige tekst.

Afbeelding
Ouderling M. Russell Ballard

In het grootse, door het priesterschap geautoriseerde, plan van onze hemelse Vader, hebben mannen en vrouwen verschillende maar even belangrijke taken.

Afbeelding
Woman talking to a group of Church members sitting around a table.

Ik geloof dat er aspecten zijn aan de essentiële rol die vrouwen in het sterken en opbouwen van het koninkrijk van God op aarde spelen, die zowel vrouwen als mannen dienen te begrijpen. Vrouwen vormen op zoveel manieren het hart van de kerk. Daarom wil ik, met de hulp van de Heer, een ode aan de getrouwe vrouwen en jongevrouwen van de kerk brengen. Lieve zusters, waar u ook op aarde woont, besef alstublieft dat het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen u liefhebben en vertrouwen in u stellen.

Laat ik beginnen met een opfriscursus over de reden waarvoor we op aarde zijn.

Wij zijn geliefde geestzoons en -dochters van onze hemelse Vader. Wij woonden bij Hem in het voorsterfelijke rijk. Teneinde zijn zending — ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’ (Mozes 1:39) — te vervullen, werkte onze hemelse Vader een plan uit dat tot doel had zijn kinderen hun hoogste potentieel te laten bereiken. Het plan van onze Vader maakte het wenselijk dat de mens viel en een tijdje van Hem werd gescheiden. Daarom wordt de mens in dit sterfelijke leven geboren, krijgt op die wijze een lichaam, en begint aan een proeftijd. Zijn plan voorzag in een Heiland, die de mens van de val zou verlossen. De verzoening van onze Heer Jezus Christus maakt, door de verordeningen en heilige verbonden van het evangelie, de weg vrij, zodat we naar God kunnen terugkeren. Onze hemelse Vader en zijn Zoon wisten dat we in een sterfelijke wereld vol gevaren en verlokkingen zouden belanden, en dat we toegang zouden moeten hebben tot een kracht die groter is dan onze eigen kracht. Ze wisten dat we toegang tot hun kracht zouden moeten hebben. De leer en het evangelie van Christus verschaft ieder die het accepteert de kracht om het eeuwige leven te verwerven en de kracht om vreugde uit de levensreis te putten.

Er zijn mensen die vraagtekens plaatsen bij de plek die vrouwen in Gods plan en in de kerk innemen. Ik ben vaak genoeg door de nationale en internationale pers geïnterviewd om te weten dat de meeste journalisten met wie ik te maken kreeg, een vooropgezette mening over dit onderwerp hadden. Door de jaren heen zijn veel journalisten met vragen gekomen die impliceerden dat vrouwen tweederangsburgers in de kerk zijn. Niets is minder waar.

Ik zal vijf kernpunten ten aanzien van dit belangrijke onderwerp opnoemen, waar u uw gedachten over kunt laten gaan.

1. God heeft een plan uitgewerkt dat het eeuwige leven binnen ons bereik brengt

Onze hemelse Vader heeft zowel vrouwen als mannen geschapen. Zij zijn geestdochters en -zoons. Dat houdt in dat het geslacht eeuwig is. Hij heeft een plan uitgewerkt, zodat allen die ervoor kiezen Hem en zijn Zoon, Jezus Christus, te volgen, hun bestemming als erfgenaam van het eeuwige leven kunnen verwezenlijken.

Als het zo is dat onze uiteindelijke verhoging hún belangrijkste doel en oogmerk is, en als het zo is dat Zij, zoals wij weten, alwetend en volmaakt zijn, dan is het ook zo dat Zij het beste begrijpen hoe Zij ons moeten voorbereiden, onderwijzen en leiden, zodat we de grootst mogelijke kans op de verhoging hebben.

Haast iedereen heeft familie of vrienden die met verschillende ongemakkelijke sociale kwesties zijn geconfronteerd. Redetwisten over die kwesties leidt over het algemeen niet tot een oplossing en zal veelal conflicten in de hand werken. Er zijn vragen over het standpunt van de kerk in dergelijke gevoelige kwesties gerezen die moeilijk tot ieders tevredenheid kunnen worden beantwoord. Als we de Heer echter in gebed vragen wat ons standpunt en onze handelswijze in dergelijke situaties moet zijn, dan is de impressie: ‘Gelooft u in Jezus Christus en volgt u Hem en de Vader?’ Ik geloof dat bijna iedereen in de kerk zich wel een keer zal afvragen of ze zullen kunnen voldoen wat er van hen wordt gevraagd. Maar als we echt in de Heer geloven, komt de geruststellende gedachte: ‘Ik geloof Jezus Christus, en ik ben bereid te doen wat Hij wil dat ik doe.’ Dus gaan we verder. Hoe krachtig zijn deze woorden niet: ‘Ik geloof in Jezus Christus’!

Ons getuigenis, onze gemoedsrust en ons welzijn begint met de bereidwilligheid om te geloven dat onze Vader in de hemel het inderdaad het beste weet.

2. De kerk wordt met priesterschapssleutels bestuurd

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is de kerk van de Heer, en zijn kerk wordt bestuurd door en met priesterschapsgezag en priesterschapssleutels. ‘Priesterschapssleutels zijn het gezag dat God aan priesterschapsleiders geeft om het gebruik van zijn priesterschap op aarde te regelen en te besturen.’1

Wie priesterschapssleutels hebben — of het nu om een diaken gaat die sleutels voor zijn quorum heeft, of een bisschop die sleutels voor zijn wijk heeft, of de president van de kerk, die alle priesterschapssleutels bezit — maken het voor allen die getrouw onder hun leiding dienen of werken letterlijk mogelijk om priesterschapsgezag uit te oefenen en toegang tot priesterschapsmacht te hebben.

Alle mannen en alle vrouwen dienen onder leiding van hen die sleutels bezitten. Op deze manier bestuurt de Heer zijn kerk.

Graag wil ik herhalen wat ik in de algemene aprilconferentie van 2013 heb gezegd: ‘In het grootse, door het priesterschap geautoriseerde, plan van onze hemelse Vader, hebben mannen de unieke taak om het priesterschap te bedienen, maar zij zijn niet het priesterschap. Mannen en vrouwen hebben verschillende maar even belangrijke taken. Zoals een vrouw geen kind kan krijgen zonder een man, kan een man zonder een vrouw niet volledig de macht van het priesterschap uitvoeren voor het stichten van een eeuwig gezin. […] In het eeuwig perspectief delen man en vrouw zowel in de scheppingsmacht als in de priesterschapsmacht.’2

Waarom worden mannen tot priesterschapsambten geordend en vrouwen niet? President Gordon B. Hinckley (1910–2008) heeft uitgelegd dat het de Heer was, niet de mens, ‘die de aanwijzing gaf dat de man in zijn kerk het priesterschap diende te dragen’ en dat het ook de Heer was die vrouwen ‘vermogens gaf om deze grote, geweldige organisatie volledig te maken — de organisatie die de kerk is, en het koninkrijk van God.’3 Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat de Heer niet heeft geopenbaard waarom Hij zijn kerk georganiseerd heeft zoals Hij het gedaan heeft.

Laten we niet over het hoofd zien dat ongeveer de helft van al het onderwijs in de kerk door vrouwen wordt gedaan. Veel leidinggevende functies worden door onze zusters vervuld. Veel dienstbetoonprojecten en activiteiten worden door vrouwen gepland en geleid. Uit de adviezen en andere vormen van deelname van vrouwen in wijk- en ringraden en in de algemene raden op de hoofdzetel van de kerk blijken hun inzicht, wijsheid en evenwicht.

Het vergt zowel mannen die vrouwen en hun kenmerkende geestelijke gaven respecteren als vrouwen die de priesterschapssleutels respecteren die mannen dragen om alle zegeningen van de hemel bij elke onderneming in de kerk uit te nodigen.

3. Man en vrouw zijn even belangrijk

Mannen en vrouwen zijn gelijk in Gods ogen en in de ogen van de kerk, maar gelijk wil niet zeggen dat ze hetzelfde zijn. De taken en goddelijke gaven van mannen en vrouwen verschillen van karakter, maar niet in belang of invloed. Onze kerkleer zegt dat vrouwen gelijk zijn aan en toch verschillen van mannen. God vindt niet een van beide seksen beter of belangrijker dan de andere. President Hinckley heeft tegen vrouwen gezegd dat ‘onze hemelse Vader […] u vanaf het begin […] als de kroon op zijn scheppingen [heeft gezien].’4

Mannen en vrouwen hebben verschillende gaven, verschillende kwaliteiten, en verschillende standpunten en voorkeuren. Dat is een van de belangrijkste redenen dat we elkaar nodig hebben. Er zijn een man en een vrouw voor nodig om een gezin te stichten, en er zijn mannen en vrouwen voor nodig om het werk van de Heer te doen. Een man en een vrouw werken rechtschapen samen om elkaar aan te vullen. Laten we ervoor waken dat we niet knoeien met het plan van onze hemelse Vader en de doelen van ons leven.

4. Iedereen wordt door priesterschapsmacht gezegend

Als mannen en vrouwen naar de tempel gaan, worden ze beiden met dezelfde macht begiftigd, namelijk priesterschapsmacht. Hoewel het gezag van het priesterschap door priesterschapssleutels wordt gekanaliseerd, en priesterschapssleutels alleen door waardige mannen worden gedragen, staan de macht en de zegeningen van het priesterschap alle kinderen van God ter beschikking.

Onze Vader in de hemel is royaal met zijn macht. Alle mannen en alle vrouwen hebben toegang tot die macht als ze hulp nodig hebben. Allen die heilige verbonden met de Heer hebben gesloten en die deze verbonden eren, hebben het recht om persoonlijke openbaring te ontvangen, om door de bediening van engelen gezegend te worden, om met God te communiceren, om de volheid van het evangelie te ontvangen, en samen met Jezus Christus erfgenaam te worden van alles wat de Vader heeft.

5. We dienen de leer te kennen en daarvan te getuigen

Afbeelding
A Sunday school class of teenagers. One of the youth is in front talking to the class while the teacher is standing to the side.

De vrouwen van de kerk dienen de leer van Christus te kennen en op alle mogelijke manieren van de herstelling te getuigen. Er is in de wereldgeschiedenis nooit een periode geweest die gecompliceerder dan onze tijd was. Satan en zijn trawanten hebben de wapens in hun arsenaal duizenden jaren lang kunnen perfectioneren, en zij zijn zeer bedreven in het vernietigen van geloof en vertrouwen in God en in de Heer Jezus Christus onder de mensen.

Wij allen — mannen, vrouwen, jongvolwassenen, jongeren, en jongens en meisjes — dienen de Heer en zijn kerk te verdedigen, te beschermen en over de aarde te verspreiden. We hebben in toenemende mate behoefte aan de kenmerkende, invloedrijke en gelovige stemmen van vrouwen. We willen dat u zich de leer eigen maakt en begrijpt wat we geloven, zodat u van de waarheid van alle dingen kunt getuigen — en het maakt niet uit of die getuigenissen nu worden gegeven rond het kampvuur op een jongevrouwenkamp, in een getuigenisdienst, in een blog of op Facebook. Alleen u kunt de wereld laten zien hoe verbondsvrouwen van God er uitzien en wat ze geloven.

Zusters, uw invloedssfeer is een unieke sfeer — een sfeer die niet door mannen kan worden overgenomen. Niemand kan onze Heiland met meer overtuiging of kracht verdedigen dan u, de dochters van God — u bezit die innerlijke kracht en overtuiging. De kracht van de stem van een bekeerde vrouw is onmetelijk, en de kerk heeft meer dan ooit behoefte aan uw stem.

Ik getuig tot u dat we in een tijd leven waarin we één moeten zijn. We moeten samen pal staan — mannen en vrouwen, jongemannen en jongevrouwen, jongens en meisjes. We moeten pal staan voor het plan van onze hemelse Vader. We moeten Hem verdedigen. Hij wordt aan de kant geschoven. We kunnen als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen niet lijdzaam toezien en dat laten gebeuren zonder moedig onze stem te laten horen.

Moge God u zegenen met de moed om de eenvoudige waarheden van het evangelie te bestuderen en te begrijpen, en elke kans aan te grijpen om ze uit te dragen.

Noten

  1. Handboek 2: de kerk besturen (2010), 2.1.1.

  2. M. Russell Ballard, ‘Dit is mijn werk en mijn heerlijkheid’, Liahona, mei 2013, p. 19.

  3. Gordon B. Hinckley, ‘Women of the Church’, Ensign, november 1996, p. 70.

  4. Zie Gordon B. Hinckley, ‘Stand Strong Against the Wiles of the World’, Ensign, november 1995, p. 98.