2014
Waar word ik verondersteld aan te denken als ik van het avondmaal neem?
juni 2014


Vraag & antwoord

‘Waar word ik verondersteld aan te denken als ik van het avondmaal neem?’

Hoewel we te allen tijde, in alle dingen en op alle plaatsen als getuige van Jezus Christus optreden (zie Mosiah 18:9), vechten wereldse invloeden om ons heen soms om onze aandacht. Het avondmaal geeft ons de kans om onze gedachten zonder afleiding op de Heiland te richten.

Tijdens het avondmaal kun je nadenken over de betekenis en schoonheid van de verordening. Wanneer je de symbolen van het lichaam en bloed van de Heiland tot je neemt, kan dat je helpen om over zijn oneindige zoenoffer na te denken. Als je deelneemt aan het avondmaal hernieuw je je doopverbond. Daardoor kun je jezelf opnieuw voornemen om Hem altijd indachtig te zijn en zijn geboden te onderhouden.

Je kunt je beleving van het avondmaal verbeteren door jezelf geestelijk voor te bereiden. Overweeg om in de loop van de week conferentietoespraken of Schriftteksten te lezen die je helpen om je op het offer van de Heiland en je eigen discipelschap te concentreren. Richt je aandacht tijdens de avondmaalslofzang en -gebeden op de woorden die je zingt en hoort, en denk na over hun betekenis.

Neem tijdens het avondmaal tijd om na te denken over veranderingen die je in je eigen leven aanbrengt om meer op Christus te lijken. Als je waardig aan het avondmaal deelneemt, kun je je weer rein en zuiver voelen, net als bij je doop.

Richt je gedachten op de verzoening

Tijdens het avondmaal richt ik mijn gedachten op Jezus Christus en zijn verzoening. Het is moeilijk voor me om te verwoorden hoe ik me tijdens het avondmaal voel als ik aan de verzoening van Jezus Christus denk. Ik weet dat Jezus Christus werd uitgekozen om onze Heiland te zijn. Ik weet dat Hij leeft.

Nephi B. (20), Brazzaville (Democratische Republiek Congo)

Denk aan Jezus Christus

Tijdens het avondmaal denk ik na over wat de Heiland doorstond, opdat wij ons kunnen bekeren van de fouten die we maken. Ik denk ook aan de zegeningen die Hij me gegeven heeft en de fantastische wonderen die Hij verricht heeft en nog zal verrichten. Het is zo’n zegen om aan het avondmaal deel te kunnen nemen, zodat we ons van onze zonden kunnen bekeren en kunnen beloven beter ons best te doen.

Andee B. (13), Utah (VS)

Denk na over de tekst van avondmaalslofzangen

De avondmaalslofzangen leren ons waarover we tijdens het avondmaal moeten nadenken. In mijn lievelingsavondmaalslofzang ‘Bij ’t gebed voor ’t brood en ’t water’ (Lofzang 115) staat bijvoorbeeld: ‘Laat ons niet vergeten, Heiland, dat Gij voor ons leedt en stierft, aan het smart’lijk kruis der schande ons de zaligheid verwierft.’ Als ik tijdens deze heilige verordening nadenk over de woorden van avondmaalslofzangen voel ik me rustig en ontwikkel ik meer dankbaarheid voor de verzoening van Jezus Christus.

Austin B. (15), Alberta (Canada)

Indachtig zijn en erkennen

Het doel van het avondmaal is ons verbond met onze hemelse Vader te hernieuwen en rein te worden van de zonden waar we ons van bekeerd hebben. Tijdens het avondmaal zijn we het zoenoffer van Christus voor ons indachtig en denken we na over hoe we het in ons leven toepassen. Ik tracht na te denken over wat ik de voorbije week gedaan heb en hoe goed ik mijn verbonden met mijn Vader nageleefd heb. Ik erken begane zonden en concentreer me op hoe ik de verzoening kan gebruiken om ze te overwinnen. Als ik dat doe, is het avondmaal een opbouwende en geestelijk versterkende ervaring.

Abagail P. (14), Arizona (VS)

Wees dankbaar voor zegeningen

Tijdens het avondmaal moeten we nadenken over hoe groot het offer van onze Heiland voor ons was en dankbaar zijn. Als ik deelneem aan het avondmaal bedank ik mijn hemelse Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, voor de zegeningen die ik gekregen heb.

Elen S. (16), Paraíba (Brazilië)

Hou je gedachten erbij

Ik heb een klein kaartje tussen mijn Schriften dat ik elke zondag tijdens het avondmaal tevoorschijn haal. Het dient als boekenlegger bij Mosiah 18, waarin Alma het doopverbond uitlegt. Op het kaartje staan wat notities, zoals ‘Wees dankbaar voor de verzoening’, om me aan het doel en de heiligheid van het avondmaal te herinneren. Als ik die notities herlees, houd ik mijn gedachten bij het doel en de heiligheid van het avondmaal.

Alisha M. (19), Texas (VS)

Denk aan het laatste avondmaal

We moeten nadenken over het zoenoffer van Jezus Christus en hoe belangrijk het is om de symbolen van zijn lichaam en bloed waardig te nuttigen. We kunnen ook denken aan die keer toen Hij met zijn twaalf apostelen het brood en de wijn zegende.

Jonás A. (18), Morelos (Mexico)

Denk na over je verbonden

Toen ik klein was, dacht ik enkel na over hoe ik stil kon zijn tijdens het avondmaal. Nu ik priesterschapsdrager ben, begrijp ik dat ik over het avondmaal moet nadenken als ik wil dat het betekenis heeft en als ik geestelijk wil groeien. Ik denk na over de verzoening van de Heiland en over zijn liefde voor ons. Ik vraag me ook af hoe deelnemen aan het avondmaal mijn geloof en mijn verlangen om mijn doopverbond na te leven, kan versterken.

Levi F. (19), Abia (Nigeria)