2015
Hän on noussut
Huhtikuu 2015


Evankeliumin klassikoita

Hän on noussut

David O. McKay syntyi 8. syyskuuta 1873. Hänet asetettiin apostoliksi 9. huhtikuuta 1906 hänen ollessaan 32-vuotias, ja 9. huhtikuuta 1951 hänet hyväksyttiin kirkon yhdeksänneksi presidentiksi. Seuraavassa on otteita puheesta, jonka hän piti huhtikuun 1966 yleiskonferenssissa. Koko puhe on julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1966, s. 55–59.

Horjumaton usko Kristukseen on merkittävin tarve nykyajan maailmassa.

Jos ihme on yliluonnollinen tapahtuma, jonka aiheuttaja on ihmisen rajallisen viisauden ulottumattomissa, niin silloin Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on kaikkien aikojen suunnattomin ihme. Siinä ilmenee Jumalan kaikkivaltius ja ihmisen kuolemattomuus.

Ylösnousemus on ihme kuitenkin vain siinä mielessä, että se on ihmisen käsityskyvyn ja ymmärryksen ulottumattomissa. Kaikille, jotka hyväksyvät sen tosiasiaksi, se on vain elämän vakiolain ilmentymä. – –

Kun hyväksytte tosiasiana sen, että Kristus otti takaisin ruumiinsa ja ilmestyi kirkastettuna, ylösnousseena Olentona, niin saatte vastauksen kaikkien aikojen kysymykseen: ”Voiko ihminen herätä eloon, kun hän on kuollut?” (Job 14:14.)

Todistuksia ylösnousemuksesta

Kuva
Two Apostles looking at the wounds in Jesus' hand and wrist.

On varmaa, että Kristuksen kirjaimellinen ylösnousemus haudasta oli todellisuutta opetuslapsille, jotka tunsivat Hänet henkilökohtaisesti. Heidän mielessään ei siitä ollut kerta kaikkiaan mitään epäilystä. He olivat tapahtuneen silminnäkijöitä. He tiesivät, koska heidän silmänsä olivat nähneet, heidän korvansa kuulleet, heidän kätensä tunteneet läsnä olevan ylösnousseen Lunastajan ruumiin.

Pääapostoli Pietari sanoi silloin kun yksitoista opetuslasta kokoontuivat yhteen valitakseen jonkun Juudas Iskariotin paikalle: ”Siispä on nyt valittava yksi niistä miehistä – – yksi heistä olkoon hänen ylösnousemuksensa todistajana yhdessä meidän kanssamme” (Ap. t. 1:21–22). – –

Toisella kerralla Pietari julisti heidän vihollisilleen, samoille miehille, jotka olivat naulinneet Jeesuksen ristille kuolemaan: ”Israelilaiset, kuulkaa, mitä teille sanon! – – Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt kuolleista; me kaikki olemme sen todistajia.” (Ap. t. 2:22, 32). – –

Muita todistajia

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko seisoo Pietarin, Paavalin, Jaakobin ja kaikkien niiden muiden varhaisten apostolien rinnalla, jotka pitivät ylösnousemusta paitsi kirjaimellisena tosiasiana myös Kristuksen jumalallisen tehtävän maanpäällisen osan täyttymyksenä.

Noin 1 800 vuotta sen jälkeen kun Jeesus oli kuollut ristillä, profeetta Joseph Smith julisti ylösnousseen Herran ilmestyneen hänelle. Hän sanoi: ”Näin kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!” (JS–H 17.) – –

Jos meillä olisi ainoastaan Joseph Smithin todistus, se olisi hyödytön, kuten Kristus sanoi omasta todistuksestaan puhuessaan itsestään – mutta Jeesuksella oli myös Jumalan ja apostolien todistus. Ja Joseph Smithillä oli muita todistajia, jotka vahvistivat oikeaksi hänen todistuksensa, kun enkeli Moroni ilmestyi heille ja todisti totuudesta. – –

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko julistaa [myös] profeetta Joseph Smithin saamaa kirkkauden näkyä.

”Ja nyt, niiden monien todistusten jälkeen, jotka hänestä on annettu, tämän todistuksen, kaikista uusimman, me annamme hänestä, että hän elää!” (OL 76:22). – –

Kun ottaa huomioon muinaisten apostolien esittämät kiistattomat todistukset – jotka annettiin joitakin vuosia itse tapahtuman jälkeen – kun ottaa huomioon tuon kaikkein ihmeellisimmän ilmoituksen elävästä Kristuksesta tänä aikana, tuntuu todella vaikealta ymmärtää, kuinka ihmiset voivat silti torjua Hänet ja epäillä ihmisen kuolemattomuutta.

Mitä me tarvitsemme tänä päivänä

Horjumaton usko Kristukseen on merkittävin tarve nykyajan maailmassa. Se on enemmän kuin pelkkä tunne. Se on voima, joka saa toimimaan, ja sen tulisi olla kaikkein olennaisin liikkeellepaneva voima ihmiselämässä. – –

Jos vain ihmiset tekisivät Hänen tahtonsa, he eivät katsoisi toivottomina pimeää ja synkkää hautaa, vaan kääntäisivät katseensa kohti taivasta ja tietäisivät, että Kristus on noussut kuolleista! – –

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko julistaa koko maailmalle, että Kristus on Jumalan Poika, maailman Lunastaja! Kukaan todellinen seuraaja ei tyydy pitämään Häntä pelkkänä suurena uudistajana, ihanteellisena opettajana tai edes ainoana täydellisenä ihmisenä. Galilean Mies on – ei kuvaannollisesti vaan kirjaimellisesti – elävän Jumalan Poika. – –

Todella uudestisyntyneet

Kukaan ei voi vilpittömästi päättää noudattaa Jeesus Nasaretilaisen opetuksia jokapäiväisessä elämässään tuntematta muutosta koko olemuksessaan. Termillä ”uudestisyntyminen” on syvällisempi merkitys kuin mitä monet siihen yhdistävät. – – Onnellinen se ihminen, joka on todella tuntenut kohottavan, muuttavan voiman, joka tulee tästä läheisyydestä Vapahtajaan, tästä sukulaisuudesta elävään Kristukseen. Olen kiitollinen siitä, että tiedän Kristuksen olevan minun Lunastajani. – –

Ylösnousemuksen sanoma on – – lohdullisin, suurenmoisin, mitä ihmiselle on koskaan annettu, sillä kun kuolema vie meiltä rakkaan, surevaa sydäntämme tyynnyttää toivo ja jumalallinen vakuutus, joka on ilmaistu näissä sanoissa: ”Ei hän ole täällä; hän on noussut kuolleista” [ks. Matt. 28:6Mark. 16:6].

Tiedän koko sielustani, että Jeesus Kristus voitti kuoleman, ja koska Lunastajamme elää, niin mekin tulemme elämään.