2015
Dankzij Joseph
April 2015


Dankzij Joseph

Ontdek zes aspecten waarin je leven door de profeet Joseph Smith anders is (of kan zijn).

Afbeelding
Painting of a young boy kneeling looking up at a grove of trees. At the center of the painting is a young boy (age 14) kneeling. His hands are resting on his thighs and he looks up at a light source above his head. The boy wears grey trousers (with suspenders) and grey vest and an off-white shirt. The shirt has a collar and two button placket at the front and the sleeves are rolled. The young boy had blond hair that is slightly rumpled. The background his a grove of trees, almost all with no leaves. There are some low saplings immediately behind the boy. The foreground has rocks, twings and small plants sprouting. "Walter Rane 04" appears in the lower right corner in red.

Joseph Smith is ruim 170 jaar geleden overleden. Hij heeft maar 38 jaar geleefd en bracht de meeste tijd door in plaatsen die zo onbekend zijn dat je ze waarschijnlijk alleen op zeer gedetailleerde kaarten aantreft. En je weet waarschijnlijk wel het een en ander van wat hij in zijn leven heeft gedaan. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan hoe al die dingen jou persoonlijk raken? Hoewel er talloze aspecten zijn, zou je met deze zes kunnen beginnen.

Dankzij Joseph Smith:

1. Weet je wie God en Jezus Christus werkelijk zijn.

Ook zonder Joseph Smith had je misschien in God de Vader en in Jezus Christus geloofd. Je zou de getuigenissen van de Bijbel hebben. Maar bedenk eens hoeveel dieper en vollediger je inzicht is door wat Joseph Smith hersteld heeft: de duidelijke, bevestigende getuigenissen van het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden en de Parel van grote waarde. Je weet bijvoorbeeld iets wat de meeste mensen niet weten: dat de herrezen Heiland in Amerika is verschenen — waarmee Hij aantoont dat Hij niet alleen ‘de God van Israël [maar ook] de God der gehele aarde’ is (3 Nephi 11:14).

Denk eens aan hoe je getuigenis van onze hemelse Vader en Jezus Christus door het krachtige getuigenis van profeten zoals Nephi, Alma en Moroni wordt versterkt — en niet te vergeten van Joseph Smith zelf, die verklaarde: ‘Hij leeft! Want wij zagen Hem, ja, ter rechterhand Gods’ (LV 76:22–23). Wat een zegen dat we deze aanvullende kennis hebben in een tijd waarin veel mensen geloof in God en Jezus Christus ter discussie stellen en vaak afzweren.

2. Weet je dat je een kind van God bent — net als iedereen.

Afbeelding
Youth in the Philippines are walking in a line and laughing and holding hands.

De belangrijkste waarheid die Joseph Smith herstelde, was wellicht onze ware band met God.1 Hij is letterlijk onze Vader. Heb je er ooit echt bij stilgestaan wat dat allemaal betekent? Je ziet jezelf erdoor in een heel ander licht: wat de wereld ook van je vindt, je weet dat je een geliefd kind van God bent dat goddelijke eigenschappen heeft meegekregen. Je ziet anderen erdoor in een heel ander licht: opeens is iedereen — iedereen — je broeder of zuster. Je ziet het leven zelf erdoor in een heel ander licht: alle mooie en moeilijke dingen maken deel uit van het plan van onze hemelse Vader zodat je meer op Hem kunt gaan lijken. Dat is heel wat voor iets waar je in het jeugdwerk over zingt!2

3. Kan je gezin eeuwig zijn.

Afbeelding
Family posing together on a street in Hong Kong.

Waarom onderkennen zoveel mensen het belang van het huwelijk en het gezin niet? Misschien omdat ze de door Joseph Smith herstelde leer niet kennen dat het huwelijk en het gezin door God zijn verordonneerd en een eeuwig karakter hebben (zie LV 49:15; 132:7). Het gaat hier niet om door mensen bedachte tradities die in onze samenleving hebben afgedaan — ze zijn onderdeel van de eeuwige hemelse orde. En dankzij de priesterschapssleutels en tempelverordeningen die door Joseph Smith zijn hersteld, kan je eeuwige gezin hier op aarde beginnen.

4. Maak je aanspraak op het priesterschap en de zegeningen ervan.

Afbeelding
Filipino church members during a sacrament meeting.

Omdat God zijn priesterschap door toedoen van Joseph Smith heeft hersteld, kun je je laten dopen en de gave van de Heilige Geest ontvangen. Je kunt om priesterschapzegens ter genezing, troost en leiding vragen. Je kunt heilige verbonden sluiten waardoor je je aan God bindt. En je kunt je verbonden elke week hernieuwen wanneer je aan het avondmaal deelneemt. De verordeningen van het priesterschap maken de macht van God in je leven werkzaam (zie LV 84:20–21). Dat alles zou onmogelijk zijn geweest zonder het werk dat door Joseph Smith tot stand is gebracht.

5. Ben je vrij van verslaving aan schadelijke middelen.

Afbeelding
Two young men in DR Congo playing basketball.

Of kan dat in elk geval zijn als je aan de openbaring gehoor geeft die Joseph in 1833 ontving — lang voordat klinisch was aangetoond dat tabak longkanker veroorzaakt en alcohol leveraandoeningen in de hand werkt. Als een profeet je de wijsheid van God openbaart, waarom zou je dan wachten tot de wijsheid van de wereld daar eindelijk achterkomt? Het woord van wijsheid toont aan dat God zich niet alleen om onze geest maar ook om ons lichaam bekommert (zie LV 89). Per slot van rekening blijkt uit de openbaringen aan Joseph Smith dat het hebben van een lichaam ons meer — niet minder — op onze Vader in de hemel doet lijken, die ook een lichaam van vlees en beenderen heeft (zie LV 130:22).

6. Kun je zelf de waarheid weten door de Heilige Geest.

Afbeelding
A young Polynesian woman kneeling in prayer beside her bed.

Toen de jonge Joseph in 1820 het heilige bos betrad, was de algemeen heersende opvatting in vele kerken dat openbaring niet meer voorkwam. Josephs eerste visioen toonde iets anders aan. De hemelen zijn open — en niet alleen voor profeten. Iedereen met een vraag kan antwoord krijgen door nederig en ijverig te zoeken (zie LV 42:61; 88:63). Je kunt er bijvoorbeeld op dezelfde manier achterkomen dat Joseph Smith Gods profeet was als Joseph te werk ging: door het aan God Zelf te vragen.

Deze opsomming is maar een begin. Wat zou jij eraan toevoegen? In welke opzichten is je leven anders dankzij Joseph Smith?

Noten

  1. Zie Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), pp. 39–47.

  2. Zie ‘Ik ben een kind van God’, Lofzangen, nr. 195.