2015
Het heilsplan: een heilige schat aan kennis en een richtsnoer
Oktober 2015


Het heilsplan: een heilige schat aan kennis en een richtsnoer

De sleutel tot succes in ons voorsterfelijk leven was onze steun aan het plan van de Vader. Dat is ook de sleutel tot succes in het aardse leven.

Ik heb vaak nagedacht over de hopeloosheid van Gods kinderen die in de donkere en sombere wereld ronddolen en niet weten wie ze zijn, waar ze vandaan komen, waarom ze hier zijn en waarheen ze na dit leven gaan.

We hoeven niet rond te dolen. God heeft eeuwige waarheden geopenbaard als antwoord op die vragen. We vinden die in zijn grote plan voor zijn kinderen. In de Schriften wordt dat plan het ‘verlossingsplan’1, het ‘plan van geluk’2 of het ‘heilsplan’3 genoemd.

Afbeelding
The Beeches, by Asher Brown Durand

DE BEUKEN, ASHER BROWN DURAND, © THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART, AFBEELDINGSBRON: ART RESOURCE (NY), KOPIËREN NIET TOEGESTAAN

Door Gods plan te begrijpen en gehoorzaam te volgen, voorkomen we dat we afdwalen van het pad dat ons terug bij onze hemelse Vader brengt.4 Alleen dan beërven we het leven dat Hij leidt, namelijk ‘het eeuwige leven […], welke gave de grootste van alle gaven Gods is’.5

De gave van het eeuwige leven is elke inspanning waard om het heilsplan te bestuderen, erover te leren en toe te passen. Alle mensen zullen opstaan en de onsterfelijkheid ontvangen. Maar het is de moeite waard om met heel ons hart, ons verstand, onze macht en kracht het heilsplan na te leven, zodat we het eeuwige leven — het leven dat God leidt6 — ontvangen.

Het heilsplan begrijpen

Kennis hebben van het plan maakt zoveel mogelijk! Het heilsplan is een van de grootste schatten aan kennis die de mens ooit heeft ontvangen omdat het de eeuwige doelen van het leven verklaart. Zonder dat plan dolen we werkelijk in het duister rond. Daarom is het patroon van God dat Hij geboden aan zijn kinderen geeft ‘na hun het verlossingsplan te hebben bekendgemaakt.’7

Ik wil u helpen om van die schat aan kennis gebruik te maken — om het heilsplan beter te begrijpen en die kennis in ons dagelijkse leven toe te passen.

Keuzevrijheid

Laten we met onze keuzevrijheid beginnen, aangezien die in het heilsplan van essentieel belang is. Onze Vader heeft ons de mogelijkheid gegeven om wel of niet volgens eeuwige waarheden te handelen8, namelijk de waarheden die van God en de hemel maken wat ze zijn.9 Als we onze keuzevrijheid gebruiken om die waarheden te aanvaarden en na te leven, ontvangen we eeuwigdurende vreugde. Als we daarentegen onze keuzevrijheid gebruiken om God ongehoorzaam te zijn en zijn wetten te verwerpen, worden we met pijn en verdriet geconfronteerd.10

Keuzevrijheid is op de drie hoofdstukken van het heilsplan van toepassing: het voorsterfelijk leven, het sterfelijk leven en het nasterfelijk leven.

Het voorsterfelijk leven

In ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ staat dat ieder van ons ‘een geliefde geestzoon of -dochter van hemelse Ouders’ is met ‘een goddelijke aard en bestemming’.11 Onze hemelse Vader legde ons in een voorsterfelijke raadsvergadering zijn verlossingsplan uit.12 Het plan was op leerstellingen, wetten en beginselen gebaseerd die altijd bestaan hebben.13 We vernamen dat we, als we het plan aanvaardden en volgden, bereidwillig de tegenwoordigheid van onze Vader zouden moeten verlaten en beproefd zouden worden om te zien of we ervoor zouden kiezen om volgens zijn wetten en geboden te leven.14 We juichten omdat we die kans kregen15 en steunden dankbaar het plan omdat het ons toestond om net als onze hemelse Vader te worden en het eeuwige leven te beërven.

Maar het hield ook een risico in: als we er in het sterfelijk leven niet voor kozen om Gods eeuwige wetten te gehoorzamen, zouden we minder dan het eeuwige leven ontvangen.16 Onze Vader wist dat we in het sterfelijk leven met vallen en opstaan zouden leren. Daarom zorgde Hij voor een Heiland die alle boetvaardigen zou redden en de geestelijke en emotionele wonden van de gehoorzamen zou genezen.17

Afbeelding
Cropped portion of Carl Bloch's painting depicting Christ sitting at a table with the two men with whom He walked on the road to Emmaus.

Jezus Christus was vanaf het begin de geliefde, uitverkoren en voorgeordende Zoon van de Vader.18 Hij steunde het plan van de Vader en bood Zich als onze Heiland aan met de woorden: ‘Hier ben Ik, zend Mij.’19 Zo werd Jezus door de Vader aangewezen om die Ene te zijn die op aarde zonder zonde zou leven, voor onze zonden en pijn verzoening zou brengen, en uit het graf zou herrijzen om de banden des doods te breken.

Lucifer, die bekend zou worden als Satan, was ook in het voorsterfelijk leven.20 Hij verwierp het plan om zelfzuchtige redenen, streefde ernaar de keuzevrijheid van de mens te vernietigen en kwam tegen de Vader in opstand.21 Met als gevolg dat Lucifer en allen die hem volgden nooit een lichaam zullen hebben. Zij verspeelden hun kans om aan Vaders plan deel te nemen en verloren hun goddelijke bestemming.22 Ze strijden nu nog steeds tegen God en proberen om het verstand en het hart van de mens tegen Hem te keren.23

Deze aarde is ontworpen en geschapen voor wie het plan van de Vader aanvaardden.24 Hier krijgen we een lichaam dat naar Gods beeld en gelijkenis geschapen is. Hier worden we beproefd. Hier doen we de ervaring op die nodig is om het eeuwige leven te beërven.25

Het sterfelijk leven

Afbeelding
Adam and Eve

God schiep Adam en Eva, verbond hen als man en vrouw, plaatste hen in de hof van Eden en gebood hen om kinderen te krijgen.26 Adam en Eva gebruikten hun keuzevrijheid, vielen samen uit de tegenwoordigheid van God en werden sterfelijk.27 Dat vervulde het plan van de Vader, doordat ze nu in staat waren kinderen te krijgen, wat in de hof van Eden onmogelijk was.28 Volgens de eeuwige wet mag het goddelijke voortplantingsvermogen alleen gebruikt worden binnen de grenzen die onze hemelse Vader aangegeven heeft. Als we dat doen, kunnen we eeuwige vreugde ervaren. Als we dat heilige vermogen buiten Gods grenzen gebruiken, zullen we uiteindelijk ongelukkig zijn.29

Satan, die wil ‘dat alle mensen ongelukkig zullen zijn, net als hijzelf’30, probeert ons weg te houden bij de mogelijkheden die door het plan van de Vader beschikbaar zijn. Waarom staat onze hemelse Vader toe dat Satan ons verleidt? Omdat Hij weet dat tegenstelling nodig is voor onze vooruitgang en beproeving in het sterfelijk leven.31 Tegenstelling geeft ons de onbetaalbare mogelijkheid om ons tot God te wenden en op Hem te vertrouwen. Aangezien we voortdurend met goed en kwaad geconfronteerd worden, kunnen we de verlangens van ons hart duidelijk maken door het ene te kiezen en het andere te verwerpen.32 Er is tegenstelling in Satans verleidingen, maar ook in onze eigen zwaktes, de gebreken die inherent zijn aan het aardse leven.33

Om ons te helpen de juiste keuzes te maken, heeft God ons zijn verlossingsplan geopenbaard en ons geboden,34 het licht van Christus,35 en het gezelschap van de Heilige Geest gegeven.36 En zelfs met al die gaven zondigen we in deze gevallen wereld allemaal, waardoor we op eigen kracht niet bij God kunnen terugkeren.37 Daarom voorziet zijn barmhartige plan in een Heiland.

Jezus Christus kwam als de eniggeboren Zoon van God naar de aarde en vervulde zijn zending perfect door Zich in alles aan de wil van de Vader te onderwerpen.38 Overeenkomstig het barmhartige plan van de Vader worden de gevolgen van de val door de opstanding van de Heiland overwonnen.39 Als we de verzoening van Jezus Christus benutten, kunnen de gevolgen van zonde teniet worden gedaan en kan een zwakte in een sterkte worden omgezet.40

Afbeelding
Frontal head and shoulders portrait of Jesus Christ. Christ is depicted wearing a pale red robe with a white and blue shawl over one shoulder. Light emanates from the face.

Christus’ beeltenis, Heinrich Hofmann, met dank aan C. Harrison Conroy Co.

We kunnen alleen door gehoorzaamheid aan de geboden het eeuwige leven beërven. Dat vergt geloof in de Heer Jezus Christus, bekering, de doop, het ontvangen van de gave van de Heilige Geest en tot het einde toe volharden in het volgen van het voorbeeld van de Heiland.41 In de praktijk moeten we alle noodzakelijke priesterschapsverordeningen ontvangen en tot het einde toe volharden in het nakomen van de bijbehorende verbonden.

Het nasterfelijk leven

Na onze dood zullen we op een dag voor de Heiland staan om te worden geoordeeld.42 Aangezien God barmhartig is, zullen diegenen die hun geloof in Christus tot bekering geoefend hebben, vergeving krijgen en alles beërven wat de Vader heeft, inclusief het eeuwige leven.43 Aangezien God rechtvaardig is, zal ieder die zich niet bekeert de gave van het eeuwige leven niet ontvangen.44 Iedereen zal volgens zijn geloof, bekering, gedachten, verlangens en werken beloond worden.45

Het heilsplan in ons dagelijks leven toepassen

Als we de strekking van het plan begrijpen en onze rol erin zien, krijgen we iets onbetaalbaars, iets essentieels: een eeuwig perspectief. Dat eeuwig perspectief leidt ons in onze dagelijkse beslissingen en handelingen. Het biedt ons verstand en onze ziel houvast. Als overtuigende, maar in eeuwig opzicht verkeerde, meningen om ons heen wervelen, blijven we standvastig en onwrikbaar.

Ouderling Neal A. Maxwell (1926–2004) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Als we zonder kennis van het heilsplan, inclusief ons voorsterfelijk leven en het oordeel en de opstanding, dit leven proberen te begrijpen, is het alsof we alleen het tweede bedrijf van een toneelstuk met drie bedrijven zien.’46 We moeten het eerste bedrijf (voorsterfelijk leven) begrijpen om te weten hoe we in het tweede bedrijf (sterfelijk leven) de beste keuzes kunnen maken die bepalen wat er met ons in het derde bedrijf (nasterfelijk leven) gebeurt.

Met andere woorden, als we het heilsplan begrijpen en oprecht bidden, verandert onze visie van het leven, van de mensen om ons heen en van onszelf. Als we het plan begrijpen, wordt ons geestelijk zicht duidelijker en kunnen we de dingen zien zoals ze werkelijk zijn.47 Net zoals de Urim en Tummim de profeet Joseph Smith in staat stelde om openbaring en leiding te ontvangen,48 zal kennis van het plan ons tonen hoe we ‘in leer en beginsel met betrekking tot de toekomst […] kunnen handelen volgens de morele keuzevrijheid’49 die de Heer ons gegeven heeft. Zo wordt ons geloof versterkt en weten we hoe we ons leven moeten plannen en keuzes kunnen maken die met eeuwige waarheden overeenstemmen.

Hier zijn een paar voorbeelden die nu erg toepasselijk zijn.

Het doel van het huwelijk in Gods plan

Afbeelding
illustration of a bride and groom in front of a temple

ILLUSTRATIE JAMES JOHNSON

Het huwelijk en gezin worden aangevallen omdat Satan weet dat ze noodzakelijk zijn om het eeuwige leven te beërven — net zo noodzakelijk als de schepping, de val en de verzoening en opstanding van Jezus Christus.50 Satan is er niet in geslaagd om een van die pilaren van het plan onderuit te halen en probeert nu om onze kennis en toepassing van het huwelijk en gezin te vernietigen.

Als we het plan van onze hemelse Vader als referentiepunt gebruiken, wordt het doel van het huwelijk duidelijk. Het gebod om vader en moeder te verlaten, zich aan de huwelijkspartner te hechten,51 en talrijk te worden en de aarde te vervullen,52 maakt zijn plan mogelijk. Door het huwelijk brengen we zijn geestkinderen ter wereld en worden we deelgenoten van God door zijn kinderen aan zijn plan te laten deelnemen.53

Het plan van onze hemelse Vader maakt het ons mogelijk om het eeuwige leven te beërven, het leven dat onze hemelse Ouders leiden. In het plan ‘is de man niet zonder de vrouw, en de vrouw niet zonder de man, in de Heere’.54 De kern van het eeuwig leven houdt het eeuwig huwelijk van man en vrouw in, wat een essentieel onderdeel is van net als onze hemelse Ouders worden.55

Het huwelijk tussen een man en een vrouw

In het huwelijk vullen we elkaar aan zoals alleen een man en een vrouw met hun unieke en essentiële verschillen dat kunnen. Door als man en vrouw samen door het sterfelijk leven te gaan, worden we één en komen we dichter tot de Heiland, mits we gehoorzamen, offers brengen om Gods wil te doen, en zijn koninkrijk opbouwen. Door de kennis dat het eeuwige huwelijk een gebod van God is en dat Hij een weg bereidt waardoor zijn kinderen al zijn geboden kunnen gehoorzamen,56 weten we dat we een succesrijk huwelijk kunnen hebben als we samen de verbonden naleven die we gesloten hebben.

Het is dankzij de verordeningen van het priesterschap en onze keuze om de bijbehorende verbonden na te leven dat we ons de macht der goddelijkheid eigen maken, welke problemen we ook op ons levenspad tegenkomen.57 De verordeningen van de tempel begiftigen ons met macht uit den hoge en stellen ons in staat bij onze hemelse Vader terug te keren.58 De verzegelverordening stelt man en vrouw in staat om samen door Gods macht te groeien en met de Heer één te zijn.59 Niets anders dan dit soort huwelijk kan zijn heilige doeleinden voor ons of voor de volgende generaties van zijn kinderen vervullen.60

Gevoelens en verlangens

Ieder van ons komt naar deze gevallen wereld met zwaktes of driften die inherent aan de menselijke staat zijn.61 Als we Gods plan begrijpen, zien we alle menselijke zwaktes — inclusief gevoelens en verlangens die niet met zijn plan stroken — als tijdelijk.62 Als we weten dat we vóór dit leven geliefde zoons en dochters van hemelse Ouders waren, kunnen we onze persoonlijke identiteit van onze goddelijke oorsprong afleiden. Onze status als zoon of dochter van God — niet onze gebreken en neigingen — is de ware bron van onze identiteit.63

Met dat perspectief is het makkelijker om nederig en geduldig op de Heer te wachten,64 en erop te vertrouwen dat door geloof, gehoorzaamheid en volharding tot het einde onze hartstochten en verlangens zullen worden gezuiverd, ons lichaam zal worden geheiligd, en we werkelijk zoons en dochters van Christus zullen worden, vervolmaakt in en door zijn verzoening.

Een eeuwig perspectief van het plan geeft ons de verzekering dat voor de getrouwen de dag zeker aanbreekt dat ‘God alle tranen van hun ogen [zal] afwissen, en […] moeite zal er [niet] meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.’65 Die ‘volmaakt stralende hoop’66 zal ons verstand en ons hart tot bedaren brengen en ons in staat stellen om geduldig en trouw op de Heer te wachten.

Beloften aan wie getrouw volharden

Wie zich afvraagt of zijn huidige situatie of toestand hem het eeuwig leven ontzegt, dient dit in gedachten te houden: ‘Niemand is voorbestemd om minder te ontvangen dan alles wat de Vader voor zijn kinderen heeft.’67

Geen enkele zegening zal de getrouwen ontzegd worden. President Lorenzo Snow heeft gezegd: ‘Geen enkele heilige der laatste dagen die een goed leven geleid heeft, zal na zijn of haar dood ook maar iets onthouden worden omdat hij of zij niet datgene heeft gerealiseerd waartoe hij of zij in dit leven geen gelegenheid heeft gehad. Met andere woorden, als een jonge man of jonge vrouw geen gelegenheid heeft gehad om te huwen, maar verder goed geleefd heeft, dan zal hij of zij dezelfde zegeningen, verhoging en heerlijkheid ontvangen die elke man of vrouw ontvangt die wel in die gelegenheid was en die heeft grootgemaakt. Dat staat als een paal boven water.’68

Beloften aan wie het plan kennen en dagelijks toepassen

Afbeelding
One painting depicting a boy writing, with open books on a table, including the scriptures. The father, next to him seated, looks at his work and rests his arm on the back of the boy's chair. A case of books is at viewers left and french doors are at viewers left in background.

Ieder van ons heeft in het voorsterfelijk leven het plan van de Vader volledig gesteund. We wisten dat Hij ons liefhad en we stonden versteld van zijn milde aanbod dat we de mogelijkheid zouden krijgen om alles te beërven wat Hij heeft, waaronder het eeuwige leven. De sleutel tot succes in ons voorsterfelijke leven was onze steun aan het plan van de Vader. Dat is ook de sleutel tot succes in het aardse leven.

Ik nodig u dus uit om samen met mij het plan van de Vader opnieuw te steunen. Dat doen we met liefde voor alle mensen want het hele plan is een uiting van Gods liefde.

Als we de kennis van het plan van de Vader dagelijks toepassen, krijgt ons leven meer inhoud. Dan pakken we onze beproevingen met meer geloof aan. Dan volharden we met de zekere, heldere, schitterende hoop op het eeuwige leven.