2015
Et liv som vidne i Tyskland
December 2015


Unge voksne profiler

Et liv som vidne i Tyskland

Forfatteren bor i Tyskland.

Når man står ved sin overbevisning er det lettere at fortælle om dem.

Billede
Photo of a young adult woman, Esther Graf, in a field of flowers in Germany.

Foto brugt med tilladelse af Esther Graf

Den lille tyske by, Stadthagen, ligger ikke mere end 30 minutter med tog fra storbyen Hannover og er smukt beliggende mellem blomstrende vårmarker. Det er her, 19-årige Esther Graf er vokset op. Det er et sted, hvor alt er inden for rækkevidde til fods eller på cykel, hvor bagerier og isbutikker pryder gaderne, og hvor der er ugentlige markeder på byens torv.

Stadthagen er også hjemsted for et blomstrende sidste dages hellige samfund.

Selvom byen er lille, har Stadthagen en stor menighed – hvilket er unormalt i Tyskland, hvor der er mindre end fem medlemmer for hver 10.000 tysker. Men for Esther har det været det perfekte sted at lære at efterleve principperne i Jesu Kristi evangelium, og hvordan man bruger de principper til at tjene og velsigne andre.

Da Esther var 14, fik hun sin patriarkalske velsignelse, som afstedkom en vigtig indsigt. »Det blev klart for mig, hvor vigtig jeg egentlig er for vor himmelske Fader,« fortæller hun. »Jeg lærte, hvor vigtige vi alle er for ham.«

Hun bruger den viden og anvender den i sit forhold til andre.

For eksempel i sin kaldelse i stavens unge voksnes råd, hvor hun er ansvarlig for at sørge for, at alle føler sig inkluderet. »Jeg lærer ikke at være kritisk over for andre, men at lære dem at kende i stedet for.«

Det husker hun også, når hun er i skole. »Jeg bliver tit spurgt om min tro, men det finder jeg på ingen måde ubehageligt,« fortæller hun. »På en eller anden måde gør det mig altid glad, for så minder det mig om, hvor meget den hjælper mig og giver i mit liv. Gennem evangeliet ved jeg bare så meget.

Der vil altid være folk, som gør nar af vores tro og ikke forstår den,« siger hun, »men det er ikke så slemt, når vi står ved det, vi tror på.«

Esthers kærlighed og tillid til Gud er det, der hjælper hende mest til at efterleve og fortælle om evangeliet.

»Stol på Gud, før du bekymrer dig,« siger hun. »Når jeg gør det og har tro, er alt andet enkelt. Når vi sætter vores lid til Gud, kan vi gå fremad i livet med tro på og fortrøstning for fremtiden. Når vi gør det, kan vi leve som vidner om Gud.«