2016
Hvordan du kan hjelpe misjonærene
Juni 2016


Svar fra Kirkens ledere

Hvordan du kan hjelpe misjonærene

Fra en tale ved generalkonferansen i april 2008.

Bilde
prayer

Det er riktig av oss å be for heltidsmisjonærenes sikkerhet og fremgang over hele verden. I mange av våre bønner ber vi om at misjonærene må bli ledet til enkeltpersoner og familier som er forberedt til motta gjenopprettelsens budskap. Men det er egentlig mitt ansvar og deres ansvar å finne mennesker som misjonærene kan undervise. Misjonærer er heltidslærere, mens dere er heltidsfinnere. Vi som er misjonærer hele livet, skulle ikke be om at heltidsmisjonærene må gjøre vårt arbeid!

Hvis dere og jeg virkelig ville be i tro, slik Joseph Smith gjorde – hvis vi ville be med en forventning om å handle og ikke bare uttrykke – da ville arbeidet med å forkynne evangeliet gå fremover på bemerkelsesverdig vis. En slik bønn i tro kan inneholde noen av følgende elementer:

  • At vi takker vår himmelske Fader for læresetningene og ordinansene i Jesu Kristi gjengitte evangelium som gir oss håp og lykke.

  • At vi ber om mot og frimodighet til å åpne vår munn og dele evangeliet med familie og venner.

  • At vi bønnfaller vår himmelske Fader om å hjelpe oss å finne enkeltpersoner og familier som vil være mottakelige for vår innbydelse til å bli undervist av misjonærene i vårt hjem.

  • At vi lover å gjøre vår del denne dagen og denne uken, og at vi ber om hjelp til å overvinne angst, frykt og nøling.

  • At vi søker dømmekraftens gave – at vi må ha øyne til å se og ører til å oppfatte misjonæranledninger når de byr seg.

  • At vi ber inderlig om styrke til å handle slik vi vet vi bør.

Takknemlighet ville bli uttrykt, og det ville bli anmodet om andre velsignelser i en slik bønn, som ville bli avsluttet i Frelserens navn. Og så ville det innviede arbeidet i forbindelse med den bønnen fortsette og vokse.

Dette samme mønsteret med hellig kommunikasjon og innviet arbeid kan anvendes i våre bønner for de fattige og trengende, for de syke og plagede, for familiemedlemmer og venner som strever og for dem som ikke kommer på Kirkens møter.

Jeg vitner om at bønn blir meningsfylt når vi ber i tro og handler. Jeg oppfordrer oss alle til å be i tro om vårt gudgitte oppdrag å forkynne evangeliet. Hvis vi gjør dette, lover jeg at dører vil åpne seg, og vi vil bli velsignet med å gjenkjenne og handle på de muligheter som byr seg.