2016
Stå som den sanna millenniegenerationen
October 2016


Stå som den sanna millenniegenerationen

Från en världsomfattande andakt för unga vuxna, ”Att verkligen tillhöra millenniegenerationen”, som hölls på Brigham Young University–Hawaii den 10 januari 2016. För hela talet, gå till broadcast.lds.org.

Ni är ”ett utvalt släkte” – en generation förutordinerad av Gud att utföra ett anmärkningsvärt arbete – att hjälpa till att bereda världens folk för Herrens andra ankomst.

Bild
young adults carrying electronic devices

Illustrationer Scotty Reifsnyder

Många kallar er millenniegenerationen. Jag medger att när forskare kallar er för det och beskriver vad deras studier avslöjar om er – vad ni gillar och inte gillar, era känslor och böjelser, era starka och svaga sidor – så känns det lite obekvämt. Det finns något med deras användning av ordet millenniegenerationen som stör mig. Och uppriktigt sagt är jag mindre intresserad av vad experter har att säga om er än vad Herren har sagt mig om er.

När jag ber för er och frågar Herren vad han anser om er, känner jag något helt annat än det forskarna säger. Andliga intryck jag fått om er får mig att tänka att termen millenniegenerationen faktiskt kan vara helt rätt för er, men av ett helt annan skäl än experterna någonsin kan förstå.

Termen millenniegenerationen är perfekt om termen påminner er om vilka ni verkligen är och vad era mål i livet verkligen är. En som verkligen tillhör millenniegenerationen är en som i föruttillvaron undervisade och undervisats om Jesu Kristi evangelium, som har ingått förbund med vår himmelske Fader där om modiga ting – även moraliskt modiga ting – som han eller hon skulle göra här på jorden.

En som verkligen tillhör millenniegenerationen är en man eller kvinna som Gud betrodde att sända till jorden under den mest krävande utdelningen i världens historia. En som verkligen tillhör millenniegenerationen är en man eller kvinna som är på jorden nu för att hjälpa till att bereda världens folk för Jesu Kristi andra ankomst och hans tusenårsrike. Var så säker – du är född till att verkligen tillhöra millenniegenerationen.

Frågan är: ”Hur kan du stå upp och leva upp till att vara en som verkligen tillhör millenniegenerationen?” Jag har fyra rekommendationer.

1. Ta reda på vem du verkligen är

Ta dig tid att med en bön i hjärtat fundera över följande fakta:

  • Du är en utvald son eller dotter till Gud.

  • Du är skapad i hans avbild.

  • Du fick i andevärlden lära dig att förbereda dig för allting som du skulle möta under denna del av den sista tiden (se L&F 138:56). Den undervisningen finns kvar inom dig!

Du lever i ”elfte timmen”. Herren har förkunnat att det här är sista gången som han ska kalla arbetare till sin vingård att samla de utvalda från jordens fyra hörn (se L&F 33:3–6). Och du sändes att delta i samlandet. Gång på gång har jag själv sett den sanna millenniegenerationens mäktiga inflytande när de för andra till kunskap om sanningen. Det är en del av din identitet och ditt syfte som Abrahams avkomlingar (se Gal. 3:26–29)!

För många månader sedan hade Wendy och jag en märklig upplevelse i det avlägsna Sibirien. Bland dem som reste med oss under vår förberedelsedag i Irkutsk var missionspresidenten Gregory S. Brinton, hans fru Sally och deras son Sam, hemkommen från sin mission i Ryssland. Vi besökte den vackra Bajkal-sjön och en marknadsplats vid dess strand.

När vi kom tillbaka till bilen märkte vi att Sam saknades. Strax därefter återvände han, åtföljd av en medelålders kvinna som hette Valentina. På sitt eget språk ryska utropade Valentina entusiastiskt: ”Jag vill träffa den här unge mannens mor. Han är så artig, intelligent och vänlig! Jag vill träffa hans mor!” Valentina hade lagt märke till Sams ansikte, som sken av ljus.

Sam presenterade Valentina för både sin mor och far, gav henne en broschyr om Frälsaren och ordnade med ett besök av missionärerna. När missionärerna senare återvände med en Mormons bok, lovade hon att läsa den. Flera av de andra kvinnorna som var på marknadsplatsen var också glada över den nya bok som Valentina hade fått. Vi vet ännu inte slutet på historien, men tack vara det klara ljus som Sam utstrålade hade Valentina och några av hennes vänner fått möta evangeliet.

Den sanna millenniegenerationen, som Sam, vet vilka de verkligen är. De är hängivna Jesu Kristi lärjungar som instinktivt tar varje möjlighet att hjälpa sig själva och andra att bereda sig för vår Frälsares tusenåriga rike.

Därför rekommenderar jag att du först själv tar reda på vem du verkligen är. Fråga din himmelske Fader i Jesu Kristi namn vad han anser om dig och din uppgift på jorden. Om du frågar med ärligt uppsåt, ska Anden med tiden viska denna livsavgörande sanning till dig. Skriv ner de här intrycken, läs dem ofta och följ upp med noggrannhet.

Jag lovar dig att när du börjar fånga ens en glimt av hur din himmelske Fader ser dig och vad han förväntar sig att du ska göra i hans arbete, blir ditt liv aldrig detsamma!

2. Förvänta och bered dig för att uppnå det omöjliga

Bild
woman on computer

Gud har alltid bett sina förbundsbarn att göra svåra saker. Eftersom ni är Guds söner och döttrar som håller era förbund och lever under den här senare delen av de sista dagarna, ber Herren er att göra svåra saker. Det kan ni räkna med – abrahamslika prövningar upphörde inte med Abraham (se L&F 101:4–5).

Jag vet hur förlamande det kan kännas att ombes göra något som verkar vara långt utöver ens förmåga. Jag hade varit medlem i de tolv apostlarnas kvorum i bara 19 månader när president Spencer W. Kimball (1895–1985) gick bort. Vid det första mötet för första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum efter president Ezra Taft Bensons (1899–1994) ordination, gav han specifika uppdrag till de tolv. Hans uppdrag till mig var följande ord: ”Äldste Nelson, du ska öppna Östeuropas länder för evangeliets predikande.”

Det var 1985. Under de politiskt kylslagna år som vi kallar kalla kriget var det inte bara en fysisk mur som delade staden Berlin. Hela Östeuropa befann sig också under kommunismens förtryckarok. Kyrkor var stängda och religiös tillbedjan var starkt begränsad.

Jag hade ägnat mycket av mitt yrkesliv åt att utföra livräddande operationer, men hade ingen erfarenhet som fick mig att tro att jag kunde öppna länder för evangeliets predikande. Men en profet hade gett mig ett uppdrag, så jag bestämde mig för att göra det som verkade vara helt omöjligt.

Från första början lades hinder i min väg. De flesta länder kom jag till utan att veta vart jag skulle. Även när jag fick tag i namnet på rätt ämbetsman, var det inte ovanligt att mötet avbokades i sista stund eller sköts upp. I ett land, där ett möte försenades i två dagar, placerades ett antal frestelser i min väg med avsikt för att pröva mig – till exempel tillfällen till svartabörs-pengar och andra olagliga aktiviteter. Vid ett annat tillfälle inleddes ett möte med kravet att jag skulle ge mig av omedelbart!

Men Herren kan utföra sitt eget verk (se 2 Ne. 27:20–21), och jag fick förmånen att se det ena underverket efter det andra ske – alltid, och endast efter att jag tänkt efter så gott jag kunde och handlat så modigt jag kunde och bett innerliga böner om uppgiften.

Kyrkan erkändes av en del av de här länderna innan Berlinmuren föll. Andra kom senare. Och 1992 kunde jag rapportera till president Benson att kyrkan nu var etablerad i alla länder i Östeuropa!

För en som verkligen tillhör millenniegenerationen och som Herren kan räkna med, kommer du också att forma historien! Du kommer att ombes åta dig svåra uppdrag och bli ett redskap i Herrens hand. Han gör det möjligt för dig att göra det omöjliga.

Hur ska du åstadkomma det omöjliga? Genom att göra vad som än krävs för att stärka din tro på Jesus Kristus och öka din förståelse av den lära som förkunnas i hans återställda kyrka, och ihärdigt söka sanningen. När du ombes göra omöjliga ting kan du – som en som verkligen tillhör millenniegenerationen, förankrad i den sanna läran – gå framåt med tro och envis ståndaktighet och med glädje göra allt som står i din makt för att fullfölja Herrens avsikter (se L&F 123:17).

Du kommer att uppleva dagar när du är helt modfälld. Så be om modet att inte ge upp! Du behöver den styrkan, för det kommer att bli mindre och mindre populärt att vara en sista dagars helig. Tyvärr kommer en del av de du trodde var dina vänner att svika dig. Och ibland kommer det helt enkelt att kännas orättvist.

Men, jag lovar dig att när du följer Jesus Kristus finner du bestående frid och sann glädje. När du håller dina förbund allt mer noggrant och när du försvarar Guds kyrka och rike på jorden i dag, ska Herren välsigna dig med styrka och visdom till att utföra det omöjliga.

3. Lär dig hur du får tillgång till himlens kraft

Vi har alla frågor. Att försöka lära sig, förstå och känna igen sanningen är en viktig del av vår tid på jorden. Mycket av mitt liv har gått åt till forskning. Också ni lär bäst genom att ställa inspirerade frågor.

Just i kväll kämpar en del av er med att få veta vad ni bör göra med era liv. Andra undrar om ni har blivit förlåtna för era synder. De flesta av er undrar vem er eviga livskamrat är och var han eller hon finns – och de som inte gör det borde göra det.

En del kanske undrar varför kyrkan gör en del av de saker den gör. Kanske är många av er inte säkra på hur man får svar på sina böner.

Vår himmelske Fader och hans Son står redo att besvara era frågor med den Helige Andens hjälp. Men det är er sak att lära er hur ni blir värdiga och tar emot de här svaren.

Var kan ni börja? Genom att oftare vara på heliga platser. Templet är en helig plats. Det är också kapellet, där ni förnyar förbund genom sakramentet varje söndag. Jag ber er att göra er lägenhet, er sovsal, ert hem eller ert rum till en helig plats dit ni i säkerhet kan dra er undan världens mörka förströelser.

Bönen är en nyckel. Be för att få veta vad ni bör sluta göra och börja göra. Be för att få veta vad ni bör lägga till i er miljö och vad ni ska ta bort, så att Anden kan vara med er i rikt mått.

Vädja till Herren om urskiljningens gåva. Lev och arbeta sedan för att vara värdiga den gåvan, så att när förvirring uppstår i världen ni då kan veta exakt vad som är sant och inte sant (se 2 Ne. 31:13).

Bild
young adult walking with elderly man

Tjäna med kärlek. Att kärleksfullt tjäna dem som gått vilse eller sårats i anden öppnar hjärtat för personlig uppenbarelse.

Tillbringa mer tid – mycket mer tid – på platser där Anden är närvarande. Det innebär mer tid med vänner som försöker ha Anden med sig. Tillbringa mer tid på knä i bön, mer tid i skrifterna, mer tid med släktforskning, mer tid i templet. Jag lovar er att när ni konsekvent ger Herren generöst av er tid, så förökar han återstoden.

Vi stödjer 15 män som är ordinerade till profeter, siare och uppenbarare. När ett snårigt problem uppstår – och de verkar bara bli allt snårigare – brottas dessa 15 män med frågan, försöker se alla återverkningar av olika åtgärder och söker ivrigt efter att höra Herrens röst. När jag fastar, ber, studerar, begrundar och samråder med mina bröder om tunga frågor, är det inte ovanligt att jag väcks under natten med ytterligare inspiration om de frågor som bekymrar oss. Och mina bröder har samma erfarenhet.

Första presidentskapet och de tolv apostlarna samråder och delar allt som Herren lett oss till att förstå och känna, enskilt och tillsammans. Och sedan ser vi Herren påverka kyrkans president till att förkunna Herrens vilja.

Denna profetiska process följdes 2012 med förändringen av minimiåldern för missionärstjänst och återigen med de nyligen gjorda tilläggen till kyrkans handbok som följde på legaliseringen av samkönade äktenskap i vissa länder. Fyllda av medkänsla med alla, särskilt för barnen, kämpade vi länge för att förstå Herrens vilja i frågan.

Vi är medvetna om Guds frälsningsplan och hans hopp om evigt liv för alla hans barn, och vi beaktade oräkneliga förändringar och kombinationer av möjliga scenarier som kunde uppstå. Vi sammanträdde gång på gång i templet under fasta och bön och sökte ytterligare ledning och inspiration. Och när sedan Herren inspirerade sin profet, president Thomas S. Monson, att förkunna Herrens sinne och vilja, kände var och en av oss i det heliga ögonblicket en andlig bekräftelse. Det var vår förmån som apostlar att stödja det han uppenbarat till president Monson. Uppenbarelse från Herren till hans tjänare är en helig process, och det är också din förmån att ta emot personlig uppenbarelse.

Mina kära bröder och systrar, ni har lika stor tillgång till Herrens sinne och vilja för ert eget liv som vi apostlar har för hans kyrka. Precis som Herren kräver att vi söker och begrundar, fastar och ber, och studerar och kämpar med svåra frågor, kräver han att ni gör samma sak när ni söker svar på era egna frågor.

Ni kan lära er höra Herrens röst genom den Helige Andens viskningar.1 Google, Twitter och Facebook kanske verkar bra, men de kan inte ge svar på de viktigaste frågorna!

Mina kära unga vänner, ni kan lära känna Herrens sinne och vilja för era egna liv. Ni behöver inte undra om ni är där Herren behöver er eller om ni gör vad han behöver att ni gör. Ni kan veta! Den Helige Anden ”skall tillkännage för er allt vad ni bör göra” (2 Ne.32:3).

4. Följ profeterna

Bild
young adult watching general conference

1979, när jag var Söndagsskolans generalpresident, inbjöds jag att närvara vid ett seminarium för regionrepresentanter där president Kimball höll ett inspirerande tal om att dörrar skulle öppnas i länder som då var stängda för kyrkan, såsom Kina. Han uppmanade alla närvarande att studera språket mandarin så att vi kunde erbjuda våra kunskaper för att hjälpa Kinas folk.

För mig kändes president Kimballs uppmaning som ett profetiskt uppdrag. Så redan samma kväll frågade jag min framlidna fru Dantzel om hon ville studera mandarin med mig. Det ville hon, och vi fann en lärare som skulle hjälpa oss. Vi lärde oss förstås inte mandarin så bra, men vi lärde oss så pass bra att när jag redan året därpå (genom en serie högst oväntade händelser) inbjöds till Kina som besökande professor för att undervisa om öppen hjärtkirurgi, var jag i ett bättre läge att acceptera inbjudan.

Vi snabbspolar fem år till 1985, året efter min kallelse till de tolvs kvorum. En dag fick jag en brådskande begäran att åka till Kina för att utföra en öppen hjärtoperation på nationens berömda operastjärna, som i hela Kina sågs som nationalhjälte. Jag förklarade att mitt heltidstjänande i kyrkan hindrade mig, men de kinesiska läkarna vädjade till mig att komma genast och utföra den viktiga operationen.

Jag diskuterade saken med min kvorumpresident och första presidentskapet. De kände att jag som en tjänst åt Kinas folk borde företa resan och utföra operationen.

Det gjorde jag. Tack och lov lyckades operationen! Det var förresten den sista öppna hjärtoperation som jag utförde. Det var i Jinan, Kina, den 4 mars 1985.

Snabbspolning igen, nu till oktober 2015. Wendy och jag inbjöds att återvända till Shandong Universitys medicinska fakultet i Jinan. Vi förundrades när jag varmt hälsades som ”en gammal vän” till Kina och återsåg kirurger jag undervisat 35 år tidigare. Det var spännande att också träffa sonen och sonsonen till den berömda operastjärnan. Alla dessa fantastiska upplevelser kunde ske av ett skäl: Jag lydde en profets råd att studera mandarin!

Profeter ser framåt. De ser de hotande faror som motståndaren placerat eller kommer att placera i vår väg. Profeter förutser också de stora möjligheter och förmåner som väntar dem som lyssnar i avsikt att lyda. Jag vet att det är så! Jag har upplevt det själv gång på gång.

Herren har lovat oss att han aldrig ska låta profeten leda oss vilse. President Harold B. Lee (1899–1973) förkunnade: ”Ni kanske inte tycker om det som kommer från kyrkans auktoriteter. Det kanske motsäger era politiska åsikter. Det kanske motsäger er sociala övertygelse. Det kanske kolliderar med något i ert sällskapsliv. Men om ni lyssnar till dessa ting, som om de kom från Herrens egen mun, med tålamod och tro, finns löftet att ’helvetets portar inte [skall] få överhand över er, ja, och Herren Gud skall skingra mörkrets makter framför er och låta himlarna skälva för er skull och sitt namns förhärligande’ (L&F 21:6).”2

Ni kanske inte alltid förstår varje förkunnelse från en levande profet. Men när ni vet att en profet är en profet, kan ni gå till Herren i ödmjukhet och tro och be om ett eget vittnesbörd om vad än hans profet har förkunnat.

Omkring 40 f. Kr. anslöt sig många nephiter till kyrkan och kyrkan hade framgång. Men hemliga sammansvärjningar började också växa och många av deras ledare gömde sig bland folket och var svåra att upptäcka. När människor blev allt mer högmodiga hånade många nephiter det som var heligt [och] förnekade profetians och uppenbarelsens ande” (Hel. 4:12).

Samma hot finns bland oss i dag. Den nyktra verkligheten är att ”Satans tjänare” (L&F 10:5) finns utspridda i samhället. Så var mycket noga med vems råd ni följer (se Hel. 12:23).

Mina kära bröder och systrar, ni föddes för att verkligen tillhöra millenniegenerationen. Ni är ”ett utvalt släkte” (1 Petr. 2:9), en generation förutordinerad av Gud att utföra ett anmärkningsvärt arbete – att hjälpa till att bereda världens folk för Herrens andra ankomst.

Slutnoter

  1. I februari 1847, nästan tre år efter att profeten Joseph Smith lidit martyrdöden, visade han sig för president Brigham Young och gav honom följande budskap: ”Säg åt medlemmarna att vara ödmjuka och trofasta och se till att behålla Herrens Ande, så ska den leda dem rätt. Var försiktiga och avvisa inte den milda och stilla rösten. Den ska lära [er vad ni] ska göra och vart [ni] ska gå (i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 97).

  2. Kyrkans presidenters lärdomar: Harold B Lee (2000), s. 84–85.