2016
Vær tusenårsgenerasjonen verdig
Oktober 2016


Vær tusenårsgenerasjonen verdig

Fra en verdensomspennende andakt for unge voksne, “Bli sanne tusenårsungdommer”, ved Brigham Young University – Hawaii 10. januar 2016. Hele talen finnes på broadcast.lds.org.

Dere er “en utvalgt generasjon”, som er forutordinert av Gud til å utføre et bemerkelsesverdig arbeid – å bidra til å forberede denne verdens innbyggere til Herrens annet komme.

Bilde
young adults carrying electronic devices

Illustrasjoner: Scotty Reifsnyder

Mange kaller dere for tusenårsungdom. Jeg skal innrømme at når forskerne omtaler dere med dette ordet og beskriver hva deres studier avslører om dere – hva dere liker og ikke liker, deres følelser og tilbøyeligheter, deres sterke og svake sider – blir jeg utilpass. Det er noe ved hvordan de bruker begrepet tusenårsungdom som plager meg. Og for å være ærlig, er jeg mindre interessert i hva ekspertene har å si om dere enn hva Herren har fortalt meg om dere.

Når jeg ber angående dere og spør Herren hva Han mener om dere, føler jeg noe helt annet enn det forskerne sier. Åndelige tilskyndelser jeg har mottatt om dere, får meg til å tro at begrepet tusenårsungdom faktisk kan passe perfekt på dere – men av en helt annen grunn enn ekspertene kanskje noensinne vil forstå.

Begrepet tusenårsungdom er perfekt for dere hvis det minner dere om hvem dere egentlig er og hva deres hensikt i livet egentlig er. En sann tusenårsungdom er en som underviste og ble undervist i Jesu Kristi evangelium før jordelivet, og som inngikk pakter med vår himmelske Fader der om tapre ting – til og med moralsk tapre ting – som dere ville gjøre her på jorden.

En sann tusenårsungdom er en mann eller kvinne som Gud stolte nok på til å sende til jorden under den viktigste evangelieutdelingen i verdens historie. En sann tusenårsungdom er en mann eller kvinne som lever nå for å forberede verdens innbyggere til Jesu Kristi annet komme og hans tusenårige regjeringstid. La det ikke være noen tvil – dere er født til å være en sann tusenårsungdom.

Spørsmålet er: “Hvordan kan dere stå frem og leve som en sann tusenårsungdom?” Jeg har fire anbefalinger.

1. Finn ut hvem dere egentlig er!

Ta dere tid til å tenke over og be om disse tingene:

  • Dere er en utvalgt sønn eller datter av Gud.

  • Dere er skapt i hans bilde.

  • Dere ble undervist i åndeverdenen for å forberede dere til alt dere ville oppleve i løpet av denne siste del av disse siste dager (se L&p 138:56). Denne undervisningen varer ved i dere!

Dere lever i “den ellevte time”. Herren har erklært at dette er siste gang han vil kalle arbeidere til sin vingård for å samle de utvalgte fra jordens fire hjørner. (Se L&p 33:3-6.) Og dere ble sendt for å delta i denne innsamlingen. Om og om igjen har jeg sett tusenårsungdoms mektige innflytelse idet de bringer andre til kunnskap om sannheten. Dette er en del av deres identitet og deres hensikt som Abrahams ætt (se Galaterne 3:26-29)!

For noen måneder siden hadde min hustru Wendy og jeg en enestående opplevelse langt inne i Sibir. Blant dem som reiste sammen med oss på vår forberedelsesdag i Irkutsk, var misjonspresidenten, Gregory S. Brinton, hans hustru Sally og deres hjemvendte misjonærsønn Sam, som hadde vært på misjon i Russland. Vi besøkte den vakre Bajkalsjøen og en markedsplass ved bredden av den.

Da vi kom tilbake til bilen, oppdaget vi at Sam manglet. Han kom kort tid senere, ledsaget av en middelaldrende kvinne som heter Valentina. På sitt morsmål russisk utbrøt Valentina entusiastisk: “Jeg ønsker å møte denne unge mannens mor. Han er så høflig, intelligent og snill! Jeg ønsker å møte hans mor!” Valentina ble tiltrukket av Sams klare og lysende ansikt.

Sam presenterte Valentina for både moren og faren, ga henne en brosjyre om Frelseren og avtalte at misjonærene skulle besøke henne. Da misjonærene senere kom med et eksemplar av Mormons bok, lovet hun å lese den. Flere kvinner som arbeider på markedsplassen, var også begeistret for den nye boken Valentina hadde mottatt. Vi vet ennå ikke slutten på denne historien, men på grunn av det særegne lyset Sam utstrålte, har Valentina og noen av vennene hennes fått evangeliet presentert.

Sanne tusenårsungdommer som Sam vet hvem de egentlig er. De er hengivne Jesu Kristi disipler som instinktivt griper enhver anledning til å hjelpe seg selv og andre å forberede seg til vår Frelsers tusenårige regjeringstid.

Derfor er min første anbefaling at dere selv finner ut hvem dere egentlig er. Spør deres himmelske Fader, i Jesu Kristi navn, hva han mener om dere og deres oppgave her på jorden. Hvis dere spør med ærlig hensikt, vil Ånden med tiden hviske den livsendrende sannheten til dere. Skriv ned disse tilskyndelsene, gjennomgå dem ofte, og følg dem opp med nøyaktighet.

Jeg lover at når dere begynner å få bare et glimt av hvordan deres himmelske Fader ser dere og hva han stoler på at dere vil gjøre for ham, vil livet deres aldri bli det samme!

2. Forvent – og forbered dere til – å gjøre det umulige

Bilde
woman on computer

Gud har alltid bedt sine paktsbarn om å gjøre vanskelige ting. Fordi dere er paktslojale sønner og døtre av Gud som lever i den siste del av disse siste dager, vil Herren be dere om å gjøre vanskelige ting. Dere kan stole på det – prøvelser som Abrahams sluttet ikke med Abraham (se L&p 101:4-5).

Jeg vet hvor nervepirrende det kan være å bli bedt om å gjøre noe som virker langt utenfor deres evne. Jeg hadde bare vært medlem av De tolv apostlers quorum i 19 måneder da president Spencer W. Kimball (1895-1985) gikk bort. På Det første presidentskap og De tolv apostlers quorums første møte etter president Ezra Taft Bensons (1899-1994) ordinasjon, ga han konkrete oppdrag til De tolv. Hans instruksjoner til meg omfattet disse ordene: “Eldste Nelson, du skal åpne landene i Øst-Europa for evangeliets forkynnelse.”

Det var i 1985. I løpet av de politisk iskalde årene som vi kaller den kalde krigen, delte ikke bare en fysisk mur byen Berlin, men hele Øst-Europa var under kommunismens undertrykkende åk. Kirker ble stengt, og religionsutøvelse var strengt begrenset.

Jeg hadde brukt mye av mitt yrkesliv på å åpne hjerter for å utføre livreddende operasjoner, men jeg hadde ingen erfaring som kunne få meg til å tro at jeg kunne åpne land for evangeliets forkynnelse. En profet hadde imidlertid gitt meg et oppdrag, så jeg dro ut for å gjøre det som virket helt umulig.

Helt fra starten av ble hindringer lagt i min vei. Jeg kom til de fleste land uten vite hvor jeg skulle. Selv da jeg klarte å finne navnet på en høvelig offentlig tjenestemann, var det ikke uvanlig at et møte ble avlyst i siste øyeblikk eller utsatt. I ett land, da en avtale ble utsatt i to dager, ble en rekke fristelser bevisst lagt foran meg for å prøve meg – herunder feller i form av svarte penger og andre illegale aktiviteter. Ved en annen anledning ble et møte åpnet med kravet om at jeg skulle dra øyeblikkelig!

Men Herren er i stand til å utføre sitt eget arbeid (se 2 Nephi 27:20-21), og jeg hadde det privilegium å få se det ene miraklet etter det andre utspille seg – alltid, og først etter at jeg hadde anvendt min beste tenkning, min tapreste innsats og mine inderligste bønner på oppgaven.

Kirken ble anerkjent av noen av disse landene før Berlinmuren falt. Anerkjennelse fra andre kom senere. I 1992 kunne jeg rapportere til president Benson at Kirken nå var etablert i alle land i Øst-Europa!

Som en ekte tusenårsungdom som Herren kan stole på, vil også dere skape historie! Dere vil bli bedt om å påta dere krevende oppgaver og å bli et redskap i Herrens hender. Og han vil gjøre dere i stand til å gjøre det umulige.

Hvordan skal dere gjøre det umulige? Ved å gjøre alt som skal til for å styrke deres tro på Jesus Kristus ved å øke deres forståelse av den lære som undervises i hans gjenopprettede kirke, og ved ustanselig å søke sannhet. Som en ekte tusenårsungdom – forankret i ren lære – når dere blir bedt om å gjøre umulige ting, vil dere være i stand til å stå frem med tro og innbitt utholdenhet, og med glede gjøre alt som står i deres makt for å oppfylle Herrens hensikter (se L&p 123:17).

Dere vil ha dager da dere vil være fullstendig motløse. Be om mot til ikke å gi opp! Dere vil trenge denne styrken fordi det vil bli stadig mindre populært å være en siste-dagers-hellig. Dessverre vil noen som dere trodde var venner, svikte dere. Og visse ting vil ganske enkelt virke urettferdig.

Men jeg lover dere, at hvis dere følger Jesus Kristus, vil dere finne varig fred og sann glede. Hvis dere holder deres pakter med økende nøyaktighet, og hvis dere forsvarer Kirken og Guds rike på jorden i dag, vil Herren velsigne dere med styrke og visdom til å gjøre det umulige.

3. Lær å få tilgang til himmelens kraft

Vi har alle spørsmål. Å prøve å lære, forstå og oppfatte sannheten er en viktig del av vår jordiske erfaring. Mye av livet mitt har gått med til forskning. Dere vil også lære best ved å stille inspirerte spørsmål.

I dette øyeblikk er det noen av dere som ikke vet hva dere skal gjøre med livet. Andre av dere lurer kanskje på om dere har fått tilgivelse for deres synder. De fleste av dere lurer på hvem og hvor deres evige ledsager er – og de som ikke gjør det, burde gjøre det.

Noen lurer kanskje på hvorfor Kirken gjør noe av det den gjør. Kanskje mange av dere er usikre på hvordan dere skal få svar på deres bønner.

Vår himmelske Fader og hans Sønn står parat til å besvare deres spørsmål via Den hellige ånds betjening. Men det er opp til dere å lære å kvalifisere dere til og motta disse svarene.

Hvor kan dere begynne? Begynn med å tilbringe mer tid på hellige steder. Templet er et hellig sted. Det samme er møtehuset der dere fornyer pakter hver søndag ved å ta del i nadverden. Jeg oppfordrer dere også til å gjøre leiligheten, internatet, hjemmet eller rommet deres til et hellig sted hvor dere trygt kan trekke dere tilbake fra verdens mørke distraksjoner.

Bønn er en nøkkel. Be om å få vite hva dere skal slutte å gjøre og hva dere skal begynne å gjøre. Be om å få vite hva dere kan tilføre deres omgivelser, og hva dere kan fjerne, slik at Ånden kan være hos dere i rikelig grad.

Be Herren inntrengende om å få dømmekraftens gave. Lev og arbeid deretter for å være verdige til å motta denne gaven, slik at når forvirrende hendelser finner sted i verden, vil dere vite nøyaktig hva som er sant og ikke (se 2 Nephi 31:13).

Bilde
young adult walking with elderly man

Utfør tjeneste med kjærlighet. Kjærlig tjeneste for dem som har gått seg vill eller som er såret i ånden, åpner deres hjerte for personlig åpenbaring.

Bruk mer tid – mye mer tid – på steder hvor Ånden er tilstede. Det betyr mer tid sammen med venner som ønsker å ha Ånden med seg. Tilbring mer tid på deres knær i bønn, mer tid på Skriftene, mer tid på slektshistorisk arbeid, mer tid i templet. Jeg lover at hvis dere konsekvent gir Herren en generøs del av deres tid, vil han mangfoldiggjøre resten.

Vi oppholder 15 menn som er ordinert som profeter, seere og åpenbarere. Når et tornefullt problem oppstår – og det virker som om de blir mer tornefulle for hver dag – kjemper disse 15 mennene med saken, prøver å se alle konsekvenser av forskjellige løsninger, og de søker flittig å høre Herrens røst. Når jeg har fastet, bedt, studert, grunnet og rådført meg med mine brødre om tungtveiende saker, er det ikke uvanlig for meg å bli vekket om natten av ytterligere tilskyndelser om problemstillinger som vi er opptatt av. Og mine brødre opplever det samme.

Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum rådfører seg med hverandre og deler alt som Herren har ledet oss til å forstå og føle, individuelt og kollektivt. Og så ser vi Herren påvirke Kirkens president til å erklære Herrens vilje.

Denne profetiske prosessen ble fulgt i 2012 med endringen i minstealder for misjonærer, og igjen med de nyeste tilføyelsene i Kirkens håndbok som følge av legaliseringen av likekjønnet ekteskap i noen land. Fylt av medlidenhet med alle, og spesielt med barna, kjempet vi lenge for å forstå Herrens vilje i denne saken.

Mens vi hele tiden hadde Guds frelsesplan og hans håp om evig liv for hvert av sine barn i tankene, vurderte vi utallige variasjoner og kombinasjoner av mulige scenarier som kan oppstå. Vi møttes gjentatte ganger i templet i faste og bønn og søkte ytterligere veiledning og inspirasjon. Og så, da Herren inspirerte sin profet, president Thomas S. Monson, til å erklære Herrens sinn og vilje, følte hver enkelt av oss i dette hellige øyeblikk en åndelig bekreftelse. Det var vårt privilegium som apostler å støtte det som hadde blitt åpenbart til president Monson. Åpenbaring fra Herren til hans tjenere er en hellig prosess, og det samme er deres privilegium å motta personlig åpenbaring.

Mine kjære brødre og søstre, dere har like mye tilgang til Herrens sinn og vilje for deres eget liv som vi apostler har for hans kirke. Akkurat som Herren krever av oss at vi søker og overveier, faster og ber, studerer og kjemper med vanskelige spørsmål, krever han at dere gjør det samme når dere søker svar på deres egne spørsmål.

Dere kan lære å høre Herrens røst gjennom Den hellige ånds hvisken.1 Så nyttige som Google, Twitter og Facebook enn kan virke, kan de rett og slett ikke gi dere svarene på deres viktigste spørsmål!

Mine kjære unge venner, dere kan kjenne Herrens sinn og vilje for deres eget liv. Dere trenger ikke å lure på om dere er der Herren trenger dere, eller om dere gjør det han trenger at dere gjør. Dere kan få vite det! “Den Hellige Ånd vil … vise dere alt dere skal gjøre” (2 Nephi 32:3).

4. Følg profetene

Bilde
young adult watching general conference

I 1979, da jeg var Søndagsskolens generalpresident, ble jeg invitert til å delta på et seminar for regionalrepresentanter der president Spencer W. Kimball holdt en inspirerende tale om å åpne dørene til nasjoner som da var lukket for Kirken, som for eksempel Kina. Han utfordret alle de tilstedeværende til å studere språket mandarin slik at vi kunne tilby vår faglige kompetanse for å hjelpe Kinas innbyggere.

For meg virket president Kimballs utfordring som en profetisk befaling. Samme kveld spurte jeg min nå avdøde hustru Dantzel om hun ville studere mandarin sammen med meg. Hun sa ja, og vi fant oss en lærer som kunne hjelpe oss. Selvfølgelig lærte vi ikke å snakke mandarin så veldig godt, men vi lærte nok til at da jeg ble invitert allerede neste år (etter en rekke svært uventede hendelser) til å dra til Kina som besøkende professor for å undervise i åpen hjertekirurgi, var jeg bedre i stand til å ta imot invitasjonen.

Spol frem fem år til 1985, året etter at jeg ble kalt til De tolvs quorum. En dag fikk jeg en inntrengende anmodning å dra til Kina for å utføre åpen hjertekirurgi på landets berømte operastjerne, som i hele Kina ble ansett som en nasjonalhelt. Jeg forklarte at mine kirkelige ansvarsoppgaver hindret meg i å komme, men legene i Kina tryglet meg om å komme med en gang for å utføre den livreddende operasjonen.

Jeg diskuterte saken med min quorumspresident og Det første presidentskap. De følte seg tilskyndet til at jeg, som en tjeneste for det kinesiske folk, skulle ta turen og utføre operasjonen.

Det gjorde jeg. Heldigvis var operasjonen vellykket! Dette var forresten den siste åpne hjerteoperasjonen jeg noensinne utførte. Det var i Jinan i Kina 4. mars 1985.

Spol så frem igjen, denne gangen til oktober 2015. Wendy og jeg ble invitert til å komme tilbake til Shandong-universitetets medisinske fakultet i Jinan. Vi ble forbauset da jeg ble varmt mottatt som “en gammel venn” av Kina, og ble gjenforenet med kirurger jeg hadde undervist 35 år tidligere. Et høydepunkt under besøket var møtet med sønnen og barnebarnet til den berømte operastjernen. Alle disse fantastiske opplevelsene kom i stand av én grunn: Jeg fulgte en profets råd om å studere mandarin!

Profeter ser fremover. De ser de opprivende farene motstanderen har lagt eller fortsatt vil legge i vår vei. Profeter forutser også de store muligheter og privilegier som venter dem som lytter i den hensikt å adlyde. Jeg vet at dette er sant! Jeg har opplevd det selv om og om igjen.

Herren har lovet oss at han aldri vil tillate at profeten leder oss på villspor. President Harold B. Lee (1899-1973) sa: “Dere vil kanskje ikke like det som kommer fra Kirkens autoritet. Det kan gå på tvers av deres politiske oppfatning. Det kan gå på tvers av deres sosiale oppfatning. Det kan virke inn på noe av deres sosiale liv. Men hvis dere lytter til dette med tålmodighet og tro, som om det kom fra Herrens egen munn, har dere løfte om at ‘helvetes porter ikke [skal] få makt over dere … og Gud Herren vil drive mørkets makter bort fra dere og få himlene til å ryste til deres gavn og til sitt navns ære’ (L&p 21:6).”2

Dere vil kanskje ikke alltid forstå enhver erklæring fra en levende profet. Men når dere vet at en profet er en profet, kan dere komme til Herren i ydmykhet og tro og be om deres eget vitnesbyrd om hva som helst hans profet har erklært.

Rundt år 40 f.Kr. var det mange nephitter som sluttet seg til Kirken, og Kirken blomstret. Men hemmelige forbund begynte å vokse frem, og mange av deres listige ledere gjemte seg blant folket og var vanskelige å oppdage. Etter hvert som folket ble stadig stoltere, gjorde mange av nephittene narr av det som var hellig [og] fornektet profetiens og åpenbaringens ånd” (Helaman 4:12).

Disse samme truslene finnes blant oss i dag. Den dystre realiteten er at “Satans tjenere” (L&p 10:5) er integrert i hele samfunnet. Så vær svært forsiktige med hvem sine råd dere følger (se Helaman 12:23).

Mine kjære brødre og søstre, dere er født til å være sanne tusenårsungdommer. Dere er en utvalgt generasjon (1 Peter 2:9), forutordinert av Gud til å utføre et bemerkelsesverdig arbeid – for å bidra til å forberede denne verdens innbyggere til Herrens annet komme.

Noter

  1. I februar 1847, nesten tre år etter at profeten Joseph Smith led martyrdøden, viste han seg for president Brigham Young og ga ham følgende råd: “Si til folket at de må være ydmyke og trofaste og passe på å bevare Herrens ånd, og den vil lede dem på rett vei. Vær forsiktig med å avvise den stille, lave røsten. Den vil lære [deg] hva [du] skal gjøre og hvor [du] skal gå” (i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 98).

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee (2000), 84.