2016
Hvordan sette Kristus i sentrum av vårt liv
Oktober 2016


Svar fra Kirkens ledere

Hvordansette Kristus i sentrum av vårt liv

Fra en tale under en andakt ved Brigham Young University–Idaho 27. januar 2009.

Bilde
holding the Book of Mormon

Jesus oppnådde fullkommen enhet med Faderen ved å underkaste seg Faderens vilje, både legemlig og åndelig. Under henvisning til sin Fader sa Jesus: “Jeg gjør alltid det som er til behag for ham” (Johannes 8:29). Fordi det var Faderens vilje, underkastet Jesus seg til og med døden: “Sønnens vilje blir oppslukt av Faderens vilje” (Mosiah 15:7). Hans fokus på Faderen er en av hovedgrunnene til at Jesu tjenestegjerning var så tydelig og kraftfull. Det fantes ikke noe distraherende tvisyn i ham.

På samme måte kan du og jeg sette Kristus i sentrum i vårt liv og bli ett med ham slik han er ett med Faderen (se Johannes 17:20-23). Vi kan begynne med å ta bort alt i vårt liv og deretter sette det tilbake i prioritert rekkefølge med Frelseren i sentrum. Vi må først få på plass det som gjør det mulig å alltid minnes ham – hyppig bønn og skriftstudium, ettertenksomt studium av apostlenes læresetninger, ukentlig forberedelse til verdig deltagelse i nadverden og søndagens møter, samt å skrive ned og minnes det Ånden og erfaring lærer oss om disippelskap. Du vil kanskje komme på andre ting som er spesielt tilpasset deg der du nå befinner deg i livet. Når tilstrekkelig tid og midler til disse tingene, til å sette Kristus i sentrum av vårt liv, er på plass, kan vi begynne å legge til andre oppgaver og ting av verdi i den grad tid og ressurser tillater det, for eksempel utdannelse, familieforpliktelser og personlige hobbier. På denne måten vil ikke det essensielle bli fortrengt av det som bare er godt i vårt liv, og ting av mindre verdi vil få lavere prioritet eller helt og holdent falle bort.

Selv om det ikke alltid er lett, kan vi konsekvent streve fremover i tro på Herren. Jeg kan vitne om at vårt ønske om og vår evne til alltid å minnes og følge Frelseren vil vokse med tiden. Vi skulle tålmodig arbeide mot dette målet og alltid be om den dømmekraft og guddommelige hjelp vi trenger (se 2 Nephi 32:9).