2017
Hengen vuodatusta
March 2017


Hengen vuodatusta

Haastattelijana oli LaRene Porter Gaunt kirkon lehdistä. Aikajanan ja oheistekstin laati Kate Holbrook kirkon historian osastolta.

Apuyhdistyksen ylimmän johtokunnan jäsenet puhuvat lempeydellä ja voimalla kertoessaan tänä Apuyhdistyksen 175. juhlavuonna meille Apuyhdistyksen sisarille ajatuksistaan ja näkemyksistään sekä lausuessaan todistuksensa.

Kuva
Relief Society pages 14-15
Kuva
Relief Society pages 16-17
Kuva
Relief Society pages 18-19
Kuva
Relief Society pages 20-21
Kuva
Relief Society pages 22-23
Kuva
Relief Society pages 24-25
Kuva
Young woman in sunlight

”Rakastamme sisaria kaikkialla kirkossa”, sanoo Linda K. Burton, Apuyhdistyksen ylijohtaja, puhuen sekä itsensä että neuvonantajiensa – ensimmäisen neuvonantajan Carole M. Stephensin ja toisen neuvonantajan Linda S. Reevesin – puolesta. ”Mitä muuta voisimme haluta kuin auttaa toinen toistamme liittopolulla kohti iankaikkista elämää? Jumala ilmoitti tarkoituksensa kohdassa Moos. 1:39: ’Sillä katso, tämä on minun työni ja kirkkauteni – ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen.’ Apuyhdistyksessä me autamme naisia valmistautumaan iankaikkisen elämän siunauksiin. Teemme sen lisäämällä uskoa taivaalliseen Isään sekä Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, vahvistamalla yksilöitä, perheitä ja koteja toimituksin ja liitoin sekä työskentelemällä ykseydessä auttaaksemme apua tarvitsevia.1

Kun muistamme Apuyhdistyksen tarkoituksen ja elämme sen mukaan, meistä myöhempien aikojen pyhiin kuuluvista naisista tulee myönteisellä tavalla muista erottuvia ja erilaisia naisia2, joilla on merkittävä hyvää aikaansaava vaikutus kaikkialla maailmassa. Sitä me haluamme sisarillemme Apuyhdistyksessä.”

Tässä haastattelussa kirkon lehtien toimittajan kanssa Apuyhdistyksen ylimmän johtokunnan jäsenet vastaavat nykyisiä huolenaiheita koskeviin kysymyksiin ja kertovat näkemyksensä tulevaisuudesta.

1. Mikä Apuyhdistyksessä yhdistää erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista tulevia naisia?

Kuva
Women talking

Sisar Burton: Meitä yhdistää kulttuureista riippumatta tieto tarkoituksestamme ja eläminen sen mukaan. Tapasin viime vuonna Uruguayssa erään naisen, joka kertoi minulle, kuinka hänet oli kutsuttu Apuyhdistyksen johtajaksi hänen elämänsä synkimpänä aikana. Hän tunsi kiusausta sanoa: ”En pysty siihen juuri nyt.” Mutta koska hän oli tehnyt pyhiä liittoja, hän sanoi: ”Teen sen, mitä minua on pyydetty tekemään. Minä uskon taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Tiedän pystyväni siihen Kristuksen sovituksen avulla.” Sitten hän sanoi minulle: ”Kutsumukseni toi valoa elämääni palvellessani sisariani. Turvasin Herraan, ja Hän siunasi minua.”

Tunnistin hänen kertomuksessaan Apuyhdistyksen tarkoituksen. Hänen uskonsa taivaalliseen Isään sekä Jeesukseen Kristukseen ja Kristuksen sovitukseen auttoi häntä. Hän oli tehnyt pyhiä liittoja ja halusi pitää ne. Kun hän teki ykseydessä työtä piispan kanssa, hän täytti tehtävänsä. Nyt hänellä on todistus siitä, että Herra siunaa meitä, kun me turvaamme Häneen. Lisään hänen todistukseensa oman todistukseni, että Vapahtajamme Jeesus Kristus auttaa meitä selviytymään jokaisesta haasteesta kuolevaisuudessa ja kaikesta, mikä tässä elämässä tuntuu epäoikeudenmukaiselta.

Sisar Stephens: Meidän uskomme Vapahtajan sovitusuhrin voimaan on suuri yhdistäjä. Rakkautemme taivaallista Isää kohtaan ja tietomme Hänen suuresta onnensuunnitelmastaan sitoo meidät yhteen tavoitellessamme iankaikkista elämää. Sisarissamme on naimattomia naisia, naimisissa olevia, joilla on lapsia, ja naimisissa olevia, joilla ei ole lapsia. Heissä on leskiä ja eronneita. Toivomme, että me kaikki voimme työskennellä ykseydessä ja olla yhtä oppiessamme ymmärtämään identiteettimme, työmme ja tarkoituksemme.

Sisar Reeves: Ykseys tuo meille onnea, koska kiistaa ei ole ja Jumalan rakkaus asuu sydämessämme (ks. 4. Nefi 15). Ykseys ylittää jokaisen rajan. Voi kuinka me haluammekaan sisartemme tuntevan tuota Vapahtajan rakkautta. Voi kuinka me haluammekaan olla yhtä auttaessamme Hänen tarkoitustensa toteuttamisessa.

2. Mitä naiset voivat tehdä, jos heistä tuntuu, etteivät he kuulu Apuyhdistykseen?

Sisar Stephens: Sydämemme halu johtokuntana on, että sisaret ymmärtävät iankaikkisen identiteettinsä. Me olemme aina olleet mukana Jumalan työssä. Meille naisille on suotu erityisiä lahjoja hyödyttämään jokaista. Meille annettiin kuolevaisuutta edeltävässä elämässä opetusta ja valmennusta siihen, mitä työmme olisi. Me olimme siinä suuressa taivaan neuvostossa, missä me valitsimme taivaallisen Isän suunnitelman, johon sisältyi Jeesuksen Kristuksen sovitus. Me huusimme ilosta kuullessamme mahdollisuudesta saada kuolevainen ruumis.

Äiti Eevasta alkaen naiset maan päällä ovat olleet ja ovat vastaisuudessa mukana Jumalan työssä. Profeetta Joseph Smith järjesti naiset pappeuden mallin mukaan – mallin, joka on ollut aina olemassa – perustaessaan Apuyhdistyksen vuonna 1842 Nauvoossa Illinoisin osavaltiossa Yhdysvalloissa.

Presidentti Russell M. Nelson, kahdentoista apostolin koorumin presidentti, on antanut meille neuvon: ”[Selvittäkää] itsellenne, keitä te todella olette. Kysykää taivaalliselta Isältä Jeesuksen Kristuksen nimessä, mitä Hän ajattelee teistä ja teidän tehtävästänne täällä maan päällä. Jos kysytte vakain aikein, niin ajan myötä Henki kuiskaa teille totuuden, joka muuttaa elämänne. Tallentakaa nuo vaikutelmat, käykää niitä usein läpi ja noudattakaa niitä tarkoin.

Minä lupaan teille, että kun alatte edes vähäisessä määrin oivaltaa, millaisena taivaallinen Isä näkee teidät ja mitä Hän luottaa teidän tekevän Hänen hyväkseen, elämänne ei koskaan tule olemaan entisensä!”3 Menkää temppeliin ja kuunnelkaa! Kuunnelkaa, keitä olette ja mitä tulette tekemään.

3. Kuinka naiset, joiden elämä on äärimmäisen kiireistä, voivat silti nauttia Apuyhdistyksen siunauksista?

Kuva
Women walking with containers on heads

Sisar Stephens: Kyse on tärkeysjärjestyksestä. Vietin äskettäin aikaa Länsi-Afrikassa ja näin naisten kantavan vettä kaivosta päänsä päällä päivittäin ja lähtevän sitten työhön auttamaan perheensä elatuksessa. Toisinaan köyhyys tuntui minusta pakahduttavalta. Sitten vietin aikaa kirkkaanvalkoisiin paitoihin ja kotitekoisiin värikkäisiin mekkoihin pukeutuneiden kirkon jäsenten kanssa koulutuskokouksissa.

Minulle opetettiin, että he ovat rikkaita asioissa, joita ei voi ostaa rahalla. Opin, että he asettavat etusijalle kaikkein tärkeimmät asiat. Evankeliumi on heille kaikki kaikessa. He sanoivat minulle: ”Minä en tarvitse mitään. Minulla on kaikki, mitä tarvitsen – minulla on evankeliumi ja perheeni.” Kun asetamme etusijalle kaikkein tärkeimmät asiat, elämästämme jää luonnostaan pois muita asioita.

4. Mitä Apuyhdistyksellä on tarjota nuorille naisille?

Kuva
Young and older women

Sisar Burton: Nuorilla naisilla on tilaisuus auttaa profetian täyttymisessä, kun he siirtyvät Apuyhdistykseen. Vuonna 1979 presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) profetoi, että ”kirkkoon tulee suurin joukoin maailmasta hyviä naisia – – siinä määrin, että [kirkon naisia] pidetään – myönteisellä tavalla – muista erottuvina ja erilaisina kuin maailmassa eläviä naisia”4. Me tarvitsemme ainutlaatuisia lahjoja, näkemyksiä ja kykyjä, joita nuoret naiset tuovat avuksi tämän profetian täyttämisessä.

Presidentti Russell M. Nelson sanoi vuonna 2015 kaikenikäisille naisille – myös nuorille naisille – presidentti Kimballin profetiasta: ”Te olette ne naiset, joista [presidentti Kimball] ennusti! – –

Me tarvitsemme naisia, joilla on luja ymmärrys Kristuksen opista. – – Me tarvitsemme naisia, jotka tietävät, kuinka pääsee käyttämään voimaa, jonka Jumala tuo niiden ulottuville, jotka pitävät liittonsa – –. Me tarvitsemme naisia, joilla on äitimme Eevan rohkeus ja näkemys. – –

Vetoan teihin, että täytätte presidentti Kimballin profetian. – – Kun teette niin, Pyhä Henki laajentaa vaikutuksenne ennennäkemättömällä tavalla!”5

Sisar Reeves: Me olemme kaikki ”taivaallisen Isän tyttäriä. Hän rakastaa meitä, ja me rakastamme Häntä.”6 Apuyhdistyksessä huomaa, että me olemme enemmän samanlaisia kuin erilaisia. Esimerkiksi me kaikki olemme sosiaalisen median, mainosten ja maailmallisten roolimallien maailmassa. Tuo maailma määrittelee naisten arvon. Se, että vertaamme itseämme siihen, mitä näemme ja kuulemme tuossa maailmassa, voi saada meidät ajattelemaan, että sellaisia meidän pitää olla. Nyt enemmän kuin koskaan meidän kaikkien tulee muistaa, että olemme arvokkaita, koska olemme Jumalan tyttäriä – emme sen vuoksi, millaisia meidän pitäisi maailman mukaan olla. Voimamme me saamme suhteestamme taivaalliseen Isäämme, Vapahtajaamme ja toinen toiseemme sisarina evankeliumissa. Käyttäkää sitä hyödyksenne.

Sisar Stephens: Nuoret naiset, Jumala tarvitsee teitä ja me tarvitsemme teitä. Te olette nouseva sukupolvi, joka on saanut syntymälahjakseen voiman seistä lujana näissä myöhempien aikojen haasteissa. Tulkaa yhdessä meidän kanssamme naisiksi, jotka ymmärtävät Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa merkityksen, naisiksi, jotka tekevät pyhiä liittoja ja pitävät ne, ja naisiksi, jotka työskentelevät ykseydessä toistensa ja pappeusjohtajien kanssa. On siunaus olla minkä ikäinen nainen tahansa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa tänä aikana. Lausukaamme todistuksemme siitä, keitä me olemme ja keitä meistä on tulossa. Jakakaamme ilon sanomaamme riemuiten toistemme kanssa!

5. Miksi on tärkeää, että pappeudenhaltijat ja Apuyhdistyksen sisaret työskentelevät yhdessä ykseydessä?

Sisar Burton: Miehillä ja naisilla on toisiaan täydentäviä tehtäviä. Jokainen meistä tuo mukanaan ainutlaatuiset lahjansa ja kykynsä valtakunnan työn edistämiseen ja toistemme vahvistamiseen. Naiset ovat puolet Herran varastohuoneesta, elintärkeitä tälle työlle. Me tuomme valtakunnan rakentamiseen näkökulman ja edistämisen halun, joka alkoi Eevasta ja jatkui Saaran, Rebekan, Esterin, Marian, Elisabetin, Emman, Elizan sekä muiden tämän viimeisen taloudenhoitokauden ja muinaisten uskollisten sisarten myötä.

Kun ajattelemme voimaa ja vaikutusta, voima yhdistetään yleensä pappeuden voimaan. Mutta vanhurskaan naisen vaikutuksessa on myös valtavaa voimaa. Jakeessa OL 121:41 mainitut hyveet, jotka tuovat mukanaan pappeuden voiman, ovat samoja hyveitä, jotka tuovat voiman naisen vaikutukseen – taivuttelu, pitkämielisyys, lempeys, sävyisyys ja vilpitön rakkaus. Nämä ovat luontaisina jumalallisessa luonteessamme, ja näissä on mahdollisuutemme olla hyvään vaikuttavana voimana tehokkaalla tavalla.

Kun työskentelemme ykseydessä pappeusveljiemme kanssa, meistä tulee vähitellen enemmän Siionin kaltainen kansa (ks. Moos. 7:18).

Sisar Reeves: Kun luemme perhejulistusta, näemme, että taivaallinen Isämme käyttää miesten ja naisten vahvuuksia niiden tehtävien ja velvollisuuksien mukaan, jotka tuovat suurimman mahdollisen määrän Hänen lapsistaan takaisin Hänen luokseen.7 Apuyhdistyksen tarkoitus auttaa meitä tekemään niin.

6. Millaista johtokunnallenne on työskennellä profeettojen kanssa?

Kuva
Linda K. Burton meeting Elder Holland

Sisar Burton: Aivan kuten Jeesus Kristus oli naisten puolustaja omana aikanaan, samoin ovat Hänen apostolinsa meidän aikanamme. Profeettamme ovat perusteellisia pohdiskeluissaan ja pyytävät aina kirkon sisarten panosta ja näkökantaa. Kunpa jokainen sisar kirkossa voisi nähdä ja kuulla ja tuntea sen, mitä me saamme kokea säännöllisesti kanssakäymisessämme profeettojen, näkijöiden ja ilmoituksensaajien kanssa. He ovat todellisia opetuslapsia, jotka antavat epäitsekkäästi ja iloisesti elämänsä Herralle pyrkiessään tekemään Hänen tahtonsa ja luottaessaan Hänen aikatauluunsa. He todistavat usein, että tämä kirkko kuuluu Jeesukselle Kristukselle ja että Hän johtaa ja ohjaa sitä.

Sisar Reeves: Kun meillä on vaikutusta johtajiimme, ja meillä on sitä usein, he kysyvät mielipidettämme entistä useammin. Johtavat veljet näissä neuvostoissa kuuntelevat ja arvostavat sitä, mitä me sanomme, ja he työskentelevät kanssamme kohti yhteisiä tavoitteitamme.

Sisar Stephens: Ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenet ovat Jeesuksen Kristuksen erityisiä todistajia. He tuntevat Hänet. Heistä on tulossa Hänen kaltaisiaan. Jos siis haluaa ymmärtää suhdetta, joka naisjohtajilla on näiden Jeesuksen Kristuksen todistajien kanssa, kannattaa katsoa Hänen esimerkkiään pyhissä kirjoituksissa. Jeesus Kristus puolusti naisia, otti naiset mukaan ja ylevöitti naisia. Neuvonpidoissa johtavien veljien kanssa olen usein katsonut heitä ja ajatellut: ”Tämä on pienessä määrin sitä, miltä kenties tuntuu olla Vapahtajan seurassa.”

7. Mikä on hengellisen voiman ja liittojemme välinen suhde?

Sisar Stephens: Me saamme hengellistä voimaa ottamalla vastaan toimitukset ja tekemällä liittoja. Hengellistä voimaa tulee myös liittojemme pitämisestä.

Me saamme hengellistä voimaa, kun nautimme kelvollisesti sakramentin sunnuntaisin. Silloin voimme uudistaa kaikki liitot, jotka olemme tehneet Herran kanssa. Me otamme päällemme Hänen nimensä, muistamme Hänet, noudatamme Hänen käskyjään ja pyrimme aina pitämään Hänen Henkensä kanssamme (ks. OL 20:77, 79).

Sisar Burton: Nefi sanoi tästä hengellisestä voimasta: ”Minä, Nefi, näin Jumalan Karitsan voiman laskeutuvan Karitsan kirkon pyhien päälle” (1. Nefi 14:14). Eikö tuo sana pyhien ole kattava?

Nefi jatkaa samassa jakeessa sanomalla, että Jumalan Karitsan voima laskeutui ”Herran liittokansan päälle, joka oli hajotettu kaikkialle maan päällä; ja heidät varustettiin vanhurskaudella ja Jumalan voimalla suuressa kirkkaudessa”. Meidät, ”liittokansa” – sekä miehet että naiset – voidaan varustaa ”vanhurskaudella ja Jumalan voimalla suuressa kirkkaudessa”. Se on kaikkien liittonsa pitävien Jumalan lasten jumalallinen päämäärä.

Sisar Stephens: Ymmärrys jumalallisen päämäärämme ulottuvuuksista löytyy vastauksista kahteen kysymykseen: 1) Tiedätkö, kuka olet? 2) Tiedätkö, mitä sinulla on? Jos ymmärtäisimme, mitä meillä on, me ymmärtäisimme, että meillä on kaikki, mitä tarvitsemme. Temppelissä tekemiemme toimitusten ja liittojen kautta meillä on siunaukset, voima ja valtuus kaikkeen, mikä kuuluu pappeuteen. Meitä ei ole asetettu siihen. Me emme tiedä miksi. Pappeuteen asettaminen isältä pojalle on ollut Jumalan järjestys Aadamin ja Eevan ajoista lähtien.

Sisar Reeves: Minulla on todistus siitä, että naiset, jotka pitävät liitot, ymmärtävät Isämme antaneen meille kaiken, mitä tarvitsemme, palataksemme Hänen luokseen tekemällä liittoja ja pitämällä ne.

8. Mikä on tärkein asia, minkä haluaisitte Apuyhdistyksen sisarten muistavan?

Kuva
Mother and baby

Sisar Burton: Jakeessa OL 45:3 sanotaan: ”Kuunnelkaa häntä, joka on puolustaja Isän luona ja joka ajaa teidän asiaanne hänen edessään.”

”Sen tähden, Isä, säästä nämä veljeni [ja sisareni], jotka uskovat minun nimeeni, jotta he voisivat tulla minun luokseni ja saada ikuisen elämän” (jae 5). Rakastan Kristuksen lempeyttä meitä kohtaan. Hän ajaa meidän asiaamme, koska Hän rakastaa meitä! Hän haluaa meidän tulevan luokseen! Rakastakaamme Jeesusta Kristusta ja taivaallista Isäämme ja lisätkäämme uskoamme Heihin.

Jumalan liittotyttärinä, jotka ovat hajallaan kaikkialla maan päällä tänä aikana, meidät on varustettu vanhurskaudella ja Jumalan voimalla suuressa kirkkaudessa. Kun muistamme tarkoituksemme, riemuitsemme liitoistamme ja pidämme ne, meitä pidetään myönteisellä tavalla ”muista erottuvina ja erilaisina” kuin maailmassa elävät naiset ja me voimme auttaa maailman valmistamisessa Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen paluuseen.

Viitteet

  1. Ks. Käsikirja 2: Johtaminen ja palveleminen kirkossa, 2010, 9.1.1.

  2. Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, 2006, s. 240.

  3. Russell M. Nelson, ”Olkaa todellisia milleniaaleja”, Liahona, lokakuu 2016, s. 49.

  4. Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, s. 240.

  5. Russell M. Nelson, ”Vetoomus sisarilleni”, Liahona, marraskuu 2015, s. 96–97.

  6. Nuorten Naisten edistyminen, kirjanen, 2009, s. 3.

  7. Ks. ”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129.

  8. Emma Smith, julkaisussa Relief Society Minute Book, 17. maaliskuuta 1842, s. 13, kirkon historian kirjasto, Salt Lake City.

  9. Joseph Smith, julkaisussa Relief Society Minute Book, 9. kesäkuuta 1842, s. 63.

  10. Ks. Jill Mulvay Derr, Janath Russell Cannon, Maureen Ursenbach Beecher, Women of Covenant: The Story of Relief Society, 1992, s. 138.

  11. Zina D. H. Young, ”First General Conference of the Relief Society”, Woman’s Exponent, 15. huhtikuuta 1889, s. 172.

  12. Julie B. Beck, ”’Tyttäriä minun valtakunnassani’ – Apuyhdistyksen historia ja työ”, Liahona, marraskuu 2010, s. 114.