2017
Ymmärrä patriarkallista siunaustasi
April 2017


Ymmärrä patriarkallista siunaustasi

Kirjoittajat asuvat Illinoisin osavaltiossa ja New Yorkin osavaltiossa Yhdysvalloissa.

Siunauksesi eri osien huomaaminen voi auttaa sinua löytämään suunnan elämällesi.

Kuva
man with a map in a maze

Man in maze © Digital Vision Vections/Getty Images

Elämä on täynnä kartoittamattomia vesiä: Minne minun pitäisi lähteä opiskelemaan? Mitä minun pitäisi opiskella? Pitäisikö minun palvella lähetystyössä? Kenen kanssa minun pitäisi mennä naimisiin? Jos saisit henkilökohtaisen kartan opastamaan elämän päätöksissä, noudattaisitko sen ohjeita?

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat antaneet meille sellaisen kartan – patriarkallisen siunauksen – ohjaamaan elämäämme. Vaikka meille on annettu tahdonvapauden lahja, jotta voimme tehdä päätöksiä omaa vapaata tahtoamme käyttäen, patriarkallinen siunaus voi valaista sitä, mitkä polut tuovat suurinta onnea.

Mutta pelkkä kartan omistaminen ei riitä. Meidän täytyy tutkia, ymmärtää ja käyttää kartassa olevia merkkejä. Niin ikään, kun opit ymmärtämään patriarkallisessa siunauksessasi – omassa henkilökohtaisessa elämänoppaassasi – käytettyä kieltä, pystyt näkemään, kuka olet Jumalan silmissä ja mitä sinusta voi tulla.

Löydä oma syntyperäsi

Ennen kaikkea patriarkallinen siunauksesi ilmoittaa syntyperäsi eli niistä Jaakobin (jota myöhemmin kutsuttiin Israeliksi) 12 heimosta juuri sen heimon, johon kuulut. Vaikka me kaikki emme olekaan Jaakobin kirjaimellisia jälkeläisiä, pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan, että kirkon jäsenet adoptoidaan Israelin huoneeseen: ”Sillä kaikkia, jotka ottavat vastaan tämän evankeliumin, kutsutaan sinun nimesi mukaan, ja heidät luetaan sinun jälkeläisiisi, ja he nousevat ja siunaavat sinua isänänsä” (Abr. 2:10).

Shelisa Schroeppel Utahista Yhdysvalloista sanoo: ”Tieto siitä, että kuulun Jaakobin huoneeseen, auttaa minua ymmärtämään tarkoitukseni tässä elämässä ja sen, miksi minut kutsutaan tiettyihin tehtäviin kirkossa.”

Patriarkallisessa siunauksessasi voidaan myös kuvailla mahdollisia siunauksia, jotka liittyvät omaan heimoosi. Esimerkiksi monet kirkon jäsenet kuuluvat Efraimin heimoon, jolla on ainutlaatuinen vastuu viedä palautetun evankeliumin sanoma maailmalle (ks. 5. Moos. 33:13–17; OL 133:26–34).

Etsi henkilökohtaisia neuvoja

Kun karttaa käytetään oikein, se estää matkaajaa eksymästä. Samalla tavoin tällä maallisella matkalla patriarkallinen siunauksesi voi antaa neuvoja ja suuntaa elämääsi varten. Patriarkallisessa siunauksessasi ei suoranaisesti kerrota, mitä sinun tulee tehdä, mutta siinä voidaan tarjota juuri sinua koskevia näkemyksiä siitä, mitkä polut – jos pyrit niille uskossa – voivat auttaa sinua tietämään, milloin olet sovittamassa elämääsi taivaallisen Isän tahtoon. Kun tutkit patriarkallista siunaustasi ja pyrit elämään tavalla, joka tuo Herran Hengen elämääsi, voit saada varmuutta, iloa ja ohjausta.

Gabriel Paredes Limasta Perusta sanoo: ”Joitakin minulle siunauksessani annetuista neuvoista olen pystynyt toteuttamaan täysin vasta perheessäni sen jälkeen kun meidät sinetöitiin yhteen vaimoni kanssa.

Olimme pohtineet jokin aika sitten, mitä voisimme tehdä vahvistaaksemme ja rakentaaksemme uutta perhettämme. Kysymykseemme vastattiin patriarkallisessa siunauksessani. Siinä minua neuvotaan asettamaan perheessäni etusijalle arvostus, suvaitsevuus ja rakkaus, koska ne ovat Jeesuksen Kristuksen evankeliumin tärkeitä perusasioita.

Kun olemme keskittyneet niihin, vaimoni ja minä olemme kyenneet ratkaisemaan ongelmia. Meillä on yhä toisinaan haasteita perheenä, mutta me olemme onnellisia. Minusta tuntui kuin Herra olisi muistuttanut minulle, kuinka voisin saada sen perheen, jonka Hän on minulle luvannut. Tiedän, että Herra puhuu patriarkallisten siunausten kautta ja että meidän tulee käyttää niissä olevia neuvoja elämässämme.”

Noudata varoituksia

Karttaan ei välttämättä ole merkitty jokaista vaaranpaikkaa matkan varrella, mutta onneksi patriarkallisessa siunauksessa on usein varoituksia suojelemassa meitä matkalla. Jotkin noista varoituksista suojelevat meitä osaltaan Saatanan vaikutukselta, ja toiset saattavat valaista meille sitä, kuinka me voimme voittaa meissä olevan luonnollisen ihmisen.

Utahilaiselle Caitlin Carrille muutamat hänen patriarkallisen siunauksensa varoituksista eivät olleet heti selkeitä, mutta kun hän myöhemmin tutki siunaustaan, se tarjosi uusia oivalluksia.

”Kun sain patriarkallisen siunaukseni, minua varoitettiin ihmisistä, jotka yrittäisivät saada minut mieluisalla puheella luopumaan totuudesta. En ajatellut sitä paljoakaan, koska uskoin lujasti oppeihin, joita minulle oli opetettu.

Seuraavana vuonna kohtasin kuitenkin ajatussuuntia ja filosofioita, jotka pinnalta katsottuna näyttivät perustuvan oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen, vaikka niin ei ollut. Näitä viestejä näytti tulevan kaikkialta: mediasta, koulusta, jopa läheisiltä ystäviltä. Vaikka tiesin, että nämä filosofiat olivat vastoin Jumalan suunnitelmaa, huomasin haluavani tukea sekä näitä uusia maailmallisia ajatussuuntia että kirkkoa. Pian tajusin, että ’kukaan ei voi palvella kahta herraa’ (Matt. 6:24) ja ettei minun pitäisi luottaa ihmisviisauteen. Taivaallinen Isä ratkaisi epäilykseni pyhien kirjoitusten avulla ja puhui rauhaa mielelleni ja sydämelleni. Sen johdosta todistukseni on vahvistunut ja olen alkanut lujemmin puolustaa sitä, minkä tiedän olevan totta.”

Kehitä lahjojasi ja kykyjäsi

Patriarkallisessa siunauksessasi voidaan myös mainita hengellisiä lahjoja ja kykyjä, joita Herra on antanut sinulle rakentaaksesi Hänen valtakuntaansa. Jos siunauksessasi mainitaan kyky, joka ei tunnu sinusta tutulta, se voi johtua siitä, ettei sinulla kenties ole vielä ollut tilaisuutta löytää tai kehittää tuota kykyä. Kun etsit uutterasti, voit Herran avulla edistyä niin, että omaksut tämän kyvyn ja monia muita.

Kykyjesi kehittäminen auttaa sinua huomaamaan, millä ainutlaatuisilla tavoilla voit edistää Herran työtä. Johanna Blackwell Kaliforniasta Yhdysvalloista pohtii siunauksessaan mainittuja lahjoja ja kykyjä, kun hän tuntee houkutusta verrata itseään muihin: ”Kun käyn läpi patriarkallisen siunaukseni sanoja, muistan, että minua on siunattu lahjoilla, joita olen itse tarvinnut voittaakseni koettelemuksia ja osallistuakseni Herran työn jouduttamiseen.

Siunauksessani minulle kerrotaan kyvystäni rakastaa ja antaa anteeksi ja rohkeudesta olla tekemisissä ympärilläni olevien ihmisten kanssa. Kun olen käyttänyt näitä lahjoja, Herra on siunannut minua niin, että olen saanut suuremman halun kohdata uusia ihmisiä ja kulttuureja ja solmia suhteita heihin. Sen johdosta todistukseni siitä, että me kaikki olemme rakastavan taivaallisen Isän lapsia, on vahvistunut ja olen pystynyt palvelemaan muita, kun me kukin pyrimme tulemaan enemmän Kristuksen kaltaisiksi.”

Kuva
points on the map

Tavoittele luvattuja siunauksia

Lopuksi patriarkallinen siunauksemme ilmoittaa siunauksia, joita taivaallinen Isä on luvannut meille, jos pysymme uskollisina Hänelle. Ei ole mitään taetta siitä, milloin nämä lupaukset täyttyvät, mutta me voimme tietää, että kunhan vain elämme kuuliaisina evankeliumin mukaan, ne täyttyvät, joko tässä elämässä tai seuraavassa.

Sergio Gutierrez Nevadasta Yhdysvalloista turvaa patriarkallisen siunauksensa lupaukseen aina kun hän tuntee huolta tulevista urasuunnitelmistaan: ”Toisinaan tunnen levottomuutta siitä, että tulevaisuuteni on epävarma, mutta patriarkallisessa siunauksessani on lupaus, joka aina rauhoittaa mieleni. Tämä lupaus auttaa minua tietämään, että kunhan teen lujasti töitä ja pysyn uskollisena, minulla on riittävät voimavarat, joilla pystyn huolehtimaan perheestäni ja vahvistamaan kirkkoa. En tiedä vielä tarkalleen, mille uralle haluan suunnata, mutta tämä lupaus antaa minulle uskoa ja varmuutta.”

Jos olet joskus miettinyt, mikä on taivaallisen Isän tahto kohdallasi, et ole yksin. Herra ymmärsi, että eteesi tulisi monta erilaista polkua, joille voisit elämässäsi lähteä, joten Hän on antanut sinulle henkilökohtaisen kartan, jonka avulla voit pitää elämäsi sopusoinnussa Hänen evankeliuminsa kanssa. Patriarkallinen siunaus ei voi tehdä päätöksiä puolestamme, mutta se voi johtaa meitä saamaan henkilökohtaista ilmoitusta. Patriarkallisen siunauksen avulla meille näytetään, kuinka me sovimme Herran suunnitelmaan koota Israel, sillä siinä kerrotaan meille heimomme ja siinä annetaan henkilökohtaisia neuvoja, varoituksia ja lupauksia sekä opetetaan, mitä ainutlaatuisia lahjoja ja kykyjä taivaallinen Isä on antanut meille palvellaksemme Häntä. Niin kauan kuin pyrit elämään sopusoinnussa kaikkien näiden oman patriarkallisen siunauksesi osatekijöiden kanssa, voit tietää, että päätöksesi ovat olleet sen mukaisia kuin mikä on Herran tahto kohdallasi.