2017
Kuinka koet todellista rauhaa
April 2017


Vastauksia kirkon johtajilta

Kuinka koet todellista rauhaa

Huhtikuun 2013 yleiskonferenssipuheesta.

Kuva
Jesus Christ in a crowd

Hyvien ihmisten taivaalliset pyrkimykset kaikkialla ovat tähdänneet ja tulevat aina tähtäämään rauhaan maailmassa. Emme saa koskaan antaa periksi tämän tavoitteen saavuttamisessa. Presidentti Joseph F. Smith (1838–1918) on kuitenkin opettanut: ”Tuo – – rauhan ja rakkauden henki ei synny maailmassa milloinkaan, ennen kuin ihmiskunta vastaanottaa Jumalan [totuuden ja] – – sanoman ja tunnustaa Hänen voimansa ja valtuutensa, joka on jumalallinen.”

Me vilpittömästi toivomme yleismaailmallista rauhaa ja rukoilemme sen puolesta, mutta vain henkilökohtaisesti ja perheinä me voimme saavuttaa sellaisen rauhan, joka on vanhurskaudesta luvattu palkinto. Tämä rauha on Vapahtajan palvelutyön ja sovitusuhrin lupaama lahja.

Rauha ei tarkoita pelkästään turvallisuutta tai sodan, väkivallan, ristiriitojen ja kiistojen puuttumista. Rauha tulee siitä tiedosta, että Vapahtaja tuntee meidät ja tietää, että me uskomme Häneen, rakastamme Häntä ja pidämme Hänen käskynsä jopa elämän järkyttävissä koettelemuksissa ja murhenäytelmissä – ja erityisesti niiden aikana (ks. OL 121:7–8).

”Missä on turvani? Löydänkö rauhaa, kun ympärilläni kaikk mustaksi käy?” (”Missä on turvani?”, MAP-lauluja, 75.) Vastaus on Vapahtaja, joka on rauhan lähde ja aikaansaaja. Hän on ”Rauhan Ruhtinas” (Jes. 9:5).

Jumalan edessä nöyrtyminen, alati rukoileminen, parannuksen tekeminen synneistä, kasteen vesiin astuminen särkynein sydämin ja murtunein mielin sekä Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapseksi tuleminen ovat syvällisiä esimerkkejä vanhurskaudesta, jonka palkintona on pysyvä rauha.

Kirkko on turvapaikka, jossa Kristuksen seuraajat saavat rauhan. Jotkut nuoret maailmassa sanovat, että he ovat hengellisiä mutta eivät uskonnollisia. Hengellisyyden tunteminen on hyvä ensi askel. Kuitenkin juuri kirkossa me koemme ystävyyttä, meitä opetetaan ja meitä ravitaan Jumalan hyvällä sanalla. Mikä vielä tärkeämpää, juuri kirkossa olevalla pappeuden valtuudella suoritetaan pyhiä toimituksia ja liittoja, jotka sitovat perheen yhteen ja tekevät meille mahdolliseksi sen, että jokainen meistä voi palata Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen luokse selestiseen valtakuntaan. Nämä liitot tuovat rauhaa, koska ne ovat liittoja Herran kanssa.

Monia näistä pyhistä toimituksista suoritetaan temppeleissä. Temppelit tarjoavat myös rauhallisen turvapaikan maailmalta. Ne, jotka vierailevat temppelialueella tai osallistuvat temppelien avoimien ovien tilaisuuksiin, tuntevat myös tämän rauhan.

Vapahtaja on todellisen rauhan lähde. Vapahtajan sovituksen ja Hänen armonsa ansiosta vanhurskas elämä – kaikkine koettelemuksineenkin – palkitaan henkilökohtaisella rauhalla (ks. Joh. 14:26–27; 16:33).