2017
Fjerde søndags møter
November 2017


Fjerde søndags møter

På den fjerde søndagen i måneden drøfter quorum, grupper og Hjelpeforeningen et emne valgt av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum. Disse emnene vil bli oppdatert etter hver generalkonferanse. Emnet frem til neste generalkonferanse er sabbatsdagen. Ledere eller lærere kan velge fra læresetningene og læringsaktivitetene som er foreslått nedenfor, kombinere noen av dem eller lage sine egne ut fra medlemmenes behov.

Sabbaten er en dag for å minnes hva Gud har gjort for oss.

Opp gjennom hele historien har Gud forbundet visse mektige gjerninger med sabbaten. Disse mektige gjerninger omfatter skapelsen (Se 1 Mosebok 2:1-3), Israels utvandring fra Egypt (se 5 Mosebok 5:15), og Frelserens oppstandelse (se Johannes 20:1-19; Apostlenes gjerninger 20:7). Be medlemmer gjennomgå disse skriftstedene og drøfte hvordan det å huske hver av disse hendelsene kan hjelpe oss til å holde sabbatsdagen hellig. Hva er noen av de mektige gjerninger som Gud har gjort for oss? Hvordan kan vi huske disse tingene på sabbatsdagen? Slik det passer, be medlemmer drøfte spørsmål som disse i sine familier.

Jesus Kristus er Herre over sabbaten.

Sabbaten kalles også Herrens dag (se Johannes’ åpenbaring 1:10). Hvorfor tror du at Jesus Kristus kalles Herre over sabbaten? (se Matteus 12:8.) Gå gjennom noen vers som kan inspirere medlemmene til å tenke på måter å sentrere sine sabbatsdagserfaringer rundt Jesus Kristus (eksempelvis, Helaman 5:12; Ether 12:41; Moroni 10:32; og L&p 6:36-37). Hvilke andre vers kan medlemmene dele som kan hjelpe dem å gjøre sabbaten mer Kristus-sentrert? Hvilke mål kan vi sette for å hjelpe oss å fokusere på Frelseren under sabbatsdagen?

Jesus Kristus er vårt eksempel på å helligholde sabbaten.

Under sitt jordiske virke benyttet Frelseren anledninger til å undervise om sabbatsdagen. Be medlemmene om å lese følgende beretninger og lage en liste over ting som Jesus gjorde på sabbaten og på prinsippene han forkynte: Lukas 6:1-11; 13:11-17; Johannes 5:1-20; 9:1-16. Hvilke andre prinsipper angående sabbaten kan vi lære av følgende vers?2 Mosebok 20:8-11; 31:12-18; Jesaja 58:13-14; og L&p 59:9-19. Be medlemmene dele hva de kan gjøre for å følge Frelserens eksempel.

Se også Russell M. Nelson, “Sabbaten er en lyst”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 129-32.

Sabbaten er en dag for tilbedelse.

Skriv ordet tilbe på tavlen og be klassens medlemmer om å skrive andre beslektede ord ved siden av. Lag deretter tre kolonner med ordene før, under og etter øverst i hver kolonne. Hva kan vi gjøre før, under og etter kirken for å tilbe Herren på hans hellige dag? Klassens medlemmer kan lese Mosiah 18:17-29 og Moroni 6 for å få ideer. Be medlemmene grunne over hvordan deres holdninger og handlinger på sabbaten hjelper dem i deres tilbedelse av Herren på denne dagen. (se 2 Mosebok 31:16-17). Hva kan vi gjøre for å forbedre erfaringen våre familier og menighetens medlemmer har med å tilbe på Kirkens møter?

Deltagelse i nadverden muliggjør at vi har Ånden med oss alltid.

Skriv følgende spørsmål på tavlen: Hvordan påvirker nadverden livet ditt? For å besvare dette spørsmålet, la medlemmene jobbe parvis med å velge og drøfte en setning fra Nadverdsbønnene i Lære og pakter 20:77, 79 og rådet i Lære og pakter 59:9. Gi hvert par tid til å finne skriftsteder som hjelper dem å bedre forstå sine setninger og til å drøfte hvordan de ville besvare spørsmålet på tavlen. Du kan også be klassens medlemmer velge favoritter blant nadverdssalmene og synge dem sammen.

Se også Cheryl A. Esplin, “Nadverden – en fornyelse for sjelen”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 12–14

Bilde
Tar vare på en eldre sengeliggende kvinne

Sabbatsdagen er en dag til å yte tjeneste for andre.

Hva kan vi lære om å yte tjeneste for andre på sabbaten fra måten Frelseren betjente og velsignet dem som var rundt ham? Oppmuntre medlemmene til å lese og drøfte Matteus 9:10-13; Lukas 19:1-9; Johannes 11:32-46; 13:1–5, 12-17; og 3 Nephi 17:5-10. Be medlemmene tenke på disse skriftstedene mens de evaluerer hvordan de kan yte tjeneste på sabbaten. Eksempelvis kan de hjelpe familiemedlemmer, ta vare på enkeltpersoner og familier de betjener som hjemmelærere og besøkende lærerinner, jobbe med slektshistorie, besøke syke, eller dele evangeliet. Kanskje medlemmene kunne ha et familieråd for å planlegge hvordan de kan yte tjeneste for andre på sabbaten.