2018
Paden naar waar geluk
April 2018


Paden naar waar geluk

Uit de toespraak ‘Paths for Happiness’ voor afstuderenden aan de Brigham Young University–Hawaï op 8 juni 2017.

Moge ieder van ons ervoor kiezen om de Heer lief te hebben en zijn paden naar geluk te volgen.

Afbeelding
couple standing outside the Oakland California Temple

Onze hemelse Vader wenst ons bovenal waar en blijvend geluk toe.

‘Alle zegeningen die Hij ons geeft – evangelieleringen, geboden, priesterschapsverordeningen, gezinsrelaties, profeten, tempels, de schoonheid van de schepping, en zelfs de tegenslagen die we hebben – zijn erop gericht ons geluk te bevorderen. […] Hij heeft zijn geliefde Zoon gestuurd om de verzoening te volbrengen, zodat we hier en nu gelukkig kunnen zijn en in de eeuwigheid een volheid van vreugde kunnen ervaren.’1

Mensen zijn overal naar iets op zoek. Ieder is op zijn of haar eigen manier in wezen op zoek naar geluk. Net zoals velen de waarheid niet ontdekken, zo bereiken zij ook geen geluk ‘omdat zij niet weten waar die te vinden is’ (LV 123:12).

Zij weten niet waar ze blijvend, waar geluk kunnen vinden. Daarom zoeken ze ernaar in zaken die hooguit tijdelijk plezier opleveren: dingen kopen, door ongepast gedrag naar lof en eer van de wereld streven, of uiterlijke schoonheid en aantrekkelijkheid najagen.

Vaak wordt plezier met geluk verward. Het lijkt erop dat hoe meer iemand tijdelijk plezier zoekt, hoe minder gelukkig hij of zij wordt. Plezier is vaak van korte duur.

President David O. McKay (1873–1970) heeft gezegd: ‘Je kunt het vergankelijke plezier wel vinden, zeker. Maar daarin kun je geen vreugde, geen geluk vinden. Geluk is alleen te vinden op dat veelbelopen pad, dat nauw maar recht is, dat naar het eeuwige leven leidt.’2

Helaas is geluk voor velen ongrijpbaar. Wetenschappers weten dat ‘geluk meer is dan gewoon een positieve stemming. Het is een toestand van welbevinden die met een goed leven gepaard gaat – dat wil zeggen met een gevoel van zingeving en grote voldoening.’3

Uit onderzoek blijkt dat geluk niet de optelsom van allerhande ervaringen is. Geluk is veeleer het resultaat van een aanhoudend streven naar iets belangrijkers in het leven. Geluk wordt bepaald door gewoonten, handelingen en gedachtenpatronen waar we direct vat op hebben. Ons geluk ligt voor een groot deel ‘in onze eigen handen’.4

Laten we stilstaan bij enkele belangrijke paden van geluk die in de Schriften en door hedendaagse profeten en apostelen uiteengezet worden. Als we die paden trouw en vastberaden bewandelen, zullen we geluk op onze tocht vinden.

Deugdzaamheid

Het eerste pad is deugdzaamheid: een denk- of gedragspatroon dat op hoge zedelijke normen is gebaseerd. Kuisheid en zedelijke reinheid maken daar deel van uit. Ze zijn een voorwaarde om de heilige tempels van de Heer te mogen betreden. Deugdzame mensen bezitten een kalme waardigheid en innerlijke kracht. Ze zijn vol vertrouwen omdat ze de nabijheid van de Heilige Geest en zijn leiding waardig zijn. Deugdzaamheid begint in het hart en het hoofd. Ze is de optelsom van duizenden kleine beslissingen en dagelijkse daden.

‘Laat deugd onophoudelijk uw gedachten sieren; dan zal uw vertrouwen in de tegenwoordigheid van God sterk worden; en de leer van het priesterschap zal zich op uw ziel vormen als dauw uit de hemel.

‘De Heilige Geest zal uw constante metgezel zijn en uw scepter een onveranderlijke scepter van gerechtigheid en waarheid; en uw heerschappij zal een eeuwigdurende heerschappij zijn, en zonder dwang zal die u toevloeien, voor eeuwig en altijd’ (LV 121:45–46).

President Thomas S. Monson (1927–2018) heeft gezegd: ‘Er is geen betere vriend dan je eigen zuivere geweten, je eigen zedelijke reinheid. Wat is het een heerlijk gevoel als je weet dat je op de jou aangewezen plek staat, rein en met het vertrouwen dat je dat waardig bent.’5

Oprechtheid

Een tweede pad van geluk is oprechtheid. Ouderling Richard G. Scott (1928–2015) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

‘Zie in dat blijvend geluk te maken heeft met wie je bent, niet met wat je hebt.

‘Echte vreugde komt door een rechtschapen karakter, dat uit een patroon van consequente rechtschapen beslissingen wordt gevormd. […] Je rechtschapen beslissingen bepalen wie je bent en wat belangrijk voor je is. Ze werken de juiste dingen doen in de hand. Wees standvastig gehoorzaam aan de Heer en je zult nu en je verdere leven gelukkig zijn.’6

Uit onze Schriftstudie wordt duidelijk dat Gods beloften ons tot een rechtschapen levenswijze aanmoedigen. Die beloften voeden onze ziel. Ze geven ons de hoop en de moed om het niet op te geven in een wereld waarin we dagelijks met afbrokkelende ethische en morele waarden te maken hebben. Laten we ervoor zorgen dat onze gedachten, woorden en daden ons op het pad terug naar onze hemelse Vader voortleiden.

Getrouwheid

Een derde pad naar geluk is getrouwheid. God zegent ons naar ons geloof, onthoud dat goed. Geloof is de bron van leven met een goddelijk doel en eeuwig perspectief. Geloof is een praktisch beginsel dat ons tot ijver aanspoort. Het komt tot uiting in onze positieve houding en ons verlangen om alles te doen wat onze hemelse Vader en Jezus Christus van ons vragen. Geloof brengt ons op onze knieën om leiding van de Heer af te smeken en dan op te staan om met vertrouwen zijn wil ten uitvoer te brengen.

Je wordt op je aardse reis beproefd om te zien of je alles zult doen wat de Heer, jouw God, je gebiedt (zie Abraham 3:25). Dat maakt deel uit van je proeftijd. Het vereist dat je met standvastig geloof in Christus voorwaarts streeft, door de Geest geleid wordt en erop vertrouwt dat God in je behoeften zal voorzien.

Bedenk dat je niet moet wankelen in je geloof, ook niet in zeer moeilijke tijden. Als je standvastig bent, zal de Heer je de kracht schenken om boven de moeilijkheden van het leven uit te stijgen. Je zult negatieve impulsen de kop in kunnen drukken en zelfs ogenschijnlijk overweldigende obstakels het hoofd leren bieden.

Heiligheid

Afbeelding
young adults walking toward the Provo City Center Temple

Heiligheid is nog een pad naar geluk. Zij heeft met geestelijke en morele volmaaktheid te maken. Heiligheid duidt op zuiverheid van hart en bedoelingen. Hoe kunnen we onszelf iedere dag geestelijk voeden zodat we deze goddelijke eigenschap ontwikkelen?

President Harold B. Lee (1899–1973) heeft als volgt geantwoord: ‘We ontwikkelen onze geest door oefening. […] We moeten onze geest dagelijks oefenen, door gebed, door goede werken en door met anderen te delen. We moeten onze geest voeden door dagelijks de Schriften te bestuderen, door [gezinsavond] te houden, door naar de kerk te gaan en door aan het avondmaal deel te nemen. […]

‘De rechtschapen mens streeft naar zelfverbetering. Hij weet dat hij zich dagelijks moet bekeren.’7

Een ander belangrijk element van heiligheid heeft met het sluiten en nakomen van tempelverbonden te maken. Als we trouw zijn, kunnen deze verbonden ons boven onze eigen vermogens en visie verheffen. We kunnen alle beloofde zegeningen van het evangelie van Jezus Christus deelachtig worden, als we de verordeningen en verbonden die we in de tempel onder het oog van onze hemelse Vader en Jezus Christus sluiten, trouw blijven. Bij ‘een leven[spatroon] van geluk’ hoort de bouw van een tempel waarin we de Heer aanbidden en verbonden met Hem sluiten (zie 2 Nephi 5:16, 27).

Het gaat er op dit pad vooral om dat we ons geestelijk ontwikkelen en zedelijk rein zijn.

Gehoorzaamheid

Alle geboden van God gehoorzamen heeft met de andere paden naar geluk te maken. Nadat de Nephieten zich van de Lamanieten hadden afgescheiden, werden ze uitermate voorspoedig. Ze onderhielden namelijk nauwgezet de gerichten, inzettingen en geboden ‘van de Heer in alles, volgens de wet van Mozes’ (2 Nephi 5:10). Dat patroon is nog een belangrijk element van ‘een leven van geluk’ leiden.

President Monson heeft gezegd: ‘Als we de geboden onderhouden, zal ons leven gelukkiger en minder gecompliceerd zijn, en ons meer voldoening schenken. Onze moeilijkheden en problemen zullen draaglijker zijn en we zullen de beloofde zegeningen van God ontvangen.’8 Hij heeft ook gezegd: ‘De kennis waar wij naar streven, de antwoorden waar wij naar verlangen en de kracht die wij in deze tijd wensen om de moeilijkheden van een gecompliceerde, veranderende wereld tegemoet te treden, kunnen wij krijgen als we bereidwillig de geboden van de Heer gehoorzamen.’9

De Heiland smeekt ons:

‘Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht. […]

‘Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren’ (Johannes 14:15, 21).

Onzelfzuchtigheid en liefde

Het gouden pad naar geluk bestaat uit onzelfzuchtigheid en liefde – liefde die zich bekommert om, interesse toont in en naastenliefde heeft voor elke levende ziel. Liefde is de rechtstreekse weg naar het geluk dat ons en andere mensen overvloedig tot zegen zal zijn. Dat betekent dat je zelfs, op aanwijzing van de Heiland, je vijanden liefde betoont (zie Mattheüs 5:44).

Daarmee vervul je het grootste gebod om God lief te hebben. Dan stijg je boven alle winden van ellende – boven al het verachtelijke, alles waarmee je jezelf hindert en alle verbittering – uit. Waar en blijvend geluk komt alleen als je ‘de Heere, uw God, liefheb[t] met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand’ (Mattheüs 22:37; zie ook Deuteronomium 6:5; Markus 12:30; Lukas 10:27).

Moge ieder van ons ervoor kiezen om de Heer lief te hebben en zijn paden naar geluk te volgen. Dat is immers ‘het doel van ons bestaan’.10

Noten

  1. ‘Happiness’, Gospel Topics, topics.lds.org.

  2. David O. McKay, Conference Report, oktober 1919, 180.

  3. ‘Happiness’, Psychology Today, psychologytoday.com/basics/happiness.

  4. ‘Happiness’, Psychology Today.

  5. Zie Thomas S. Monson, ‘Een rechtschapen voorbeeld’, Liahona, mei 2008, 65.

  6. Richard G. Scott, ‘Making the Right Decisions’, Ensign, mei 1991, 34.

  7. Leringen van kerkpresidenten: Harold B. Lee (2000), 176, 178.

  8. Zie Thomas S. Monson, ‘Onderhoud de geboden’, Liahona, november 2015, 83.

  9. Thomas S. Monson, ‘Door gehoorzaamheid ontvangen we zegeningen’, Liahona, mei 2013, 92.

  10. Joseph Smith, in History of the Church deel 5, 134.