2019
Hur man hjälper sig själv och andra att känna frid i svåra tider
April 2019


Hur man hjälper sig själv och andra att känna frid i svåra tider

Här är åtta sätt att hjälpa dig själv och andra att känna frid när livet är tufft.

Bild
hands letting birds go

Bakgrund och illustration från Getty Images

Ibland vänds livet upp och ner och ut och in. Man kanske oroar sig för familjeproblem, hälsoproblem, problem i skolan eller en mängd bekymmersamma händelser i världen i dag. Hur kan vi känna frid i den här oroliga världen? Oavsett om din brist på frid kommer från händelser utanför din kontroll eller från sådant du kan påverka och förändra har du här några förslag som kan hjälpa dig få inre frid genom Jesus Kristus.

4 sätt att känna frid

  1. Fokusera på det som är evigt

    Det är svårt att känna sig till freds när man är fokuserad på kortsiktiga bekymmer. Men om du fokuserar på den stora bilden, Guds lycksalighetsplan, kan du känna frid i vetskapen om att det som gör ont just nu inte varar för evigt. Templet, till exempel, hjälper oss att fokusera på evigheten. President Gordon B. Hinckley (1910–2008) sa att i templet ”upplever du en frid som du inte kan finna någon annanstans”1.

  2. Släpp det som du inte kan kontrollera

    När något utanför din kontroll tar bort din frid är det frestande att bli förtvivlad eller arg. Men det hjälper inte att hålla fast vid sådant som du inte kan kontrollera. Försök i stället komma närmare Frälsaren för att känna inre frid även när livet är jobbigt. Han har lovat att sända Hjälparen, den Helige Anden (se Joh. 14:26–27).

  3. Förlåt andra

    Det svåraste att släppa är ofta den negativitet du känner när någon gör något fel mot dig. Men äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Vi får förlåtelsens glädje i vårt liv när vi är villiga att generöst ge av samma glädje till andra. … Som följd härav fyller Herrens Ande vår själ med den glädje som åtföljer gudomlig samvetsfrid (se Mosiah 4:2–3).”2 När du vänder dig till Frälsaren kan du bli fri från känslomässiga bördor och fyllas av frid.

  4. Omvänd dig och förtrösta på Kristus

    Oavsett vad som för övrigt händer i ditt liv kan du inte känna någon frid när du bär på syndens börda. Ibland behöver biskopen hjälpa oss att omvända oss fullständigt. Men vi behöver alla omvända oss regelbundet och genom Jesu Kristi försoning bli rena från allt som hindrar oss från att bli mer som han.

4 sätt att hjälpa andra att känna frid

  1. Dela med dig av Jesu Kristi evangelium

    Precis som vi själva kan känna frid genom att fokusera på Frälsaren, kan vi vägleda andra till Herren, som är ”fridens grundare” (Mosiah 15:18). Försök till exempel dela ett skriftställe eller ett citat från generalkonferensen som lärde dig mer om Jesus Kristus.

  2. Var en fridsstiftare

    Hjälp dina vänner eller syskon att lösa konflikter. Liksom anti-nephi-lehiterna i Almas bok kan vi gräva ner våra krigsvapen – sådana vapen som skvaller, hämnd, själviskhet – och byta ut dem mot fridens redskap: säga vänliga ord, lyda Guds bud och förlåta andra (se Alma 24:19).

  3. Var en bra lyssnare

    Ibland behöver personer som har det svårt prata öppet om sina tankar och känslor i stället för att hålla inne med dem. Vi behöver inte lösa deras problem åt dem, men vi kan lyssna på deras bekymmer och ge stöd, visa kristuslik kärlek och förståelse.

  4. Tjäna människor i din församling och i samhället

    Du kan arbeta som frivillig i ett härbärge för hemlösa, hjälpa en annan elev med hans eller hennes skolarbete eller ta med något gott till en ny familj i grannskapet. Hjälp andra känna frid genom små saker. Att ha en fast plats där man kan äta och sova, en pålitlig mentor eller en liten försäkran om att någon bryr sig kan betyda mycket.

Jesus sa följande trösterika ord till alla som försöker känna frid: ”Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet” (Joh. 14:27). Om vi för oss själva och andra närmare Kristus kan vi känna frid också när livet är svårt.

Slutnoter

  1. Se Gordon B. Hinckley, i ”Gläd er åt templets välsignelser”, Liahona, dec. 2002, s. 33.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ”Återvänd med säkerhet”, Liahona, maj 2007, s. 101.