2019
Du: Arbete pågår
September 2019


Endast digitalt: Unga vuxna

Du: Arbete pågår

Känner att du inte håller måttet? Det är dags att ge dig själv en chans.

Känns det alltid som om du inte räcker till? Använder du timmar på att få något precis rätt eller, ännu värre, väntar du i timmar innan du kommer igång eftersom du inte tror ditt arbete duger? Du kanske kämpar med perfektionism.

En till snabb fråga: Bor din ande just nu i din uppståndna kropp? I så fall är det bara att fortsätta. Inget att läsa här. Men om inte, så är den här artikeln för dig. För hur rättfärdiga dina dagliga handlingar än är (eller inte är), och oavsett dina genomsnittsbetyg, ditt familjeliv eller ditt yrkesliv, är du fortfarande ett pågående arbete om du är kvar i dödligheten.

Syndfri eller fullbordad

President Russell M. Nelson undervisade en gång om något han förstått medan han läste Nya testamentets grekiska originaltext jämsides med den engelska översättningen. Han sökte förekomster av ordet fullkomlig.

Ett skriftställe som verkar trycka ner många är Matteus 5:48: ”Var alltså fullkomliga, så som er himmelske Far är fullkomlig.” Men det viktiga är att den grekiska texten inte talar om att vara syndfri eller felfri.

President Nelson lärde: ”I Matteus 5:48 är ordet fullkomlig översatt från grekiskans teleios, som betyder ’fullbordad’.”1

President Nelson gav sedan ett djupgående exempel på den här sanningen: ”Strax innan han korsfästes, sa [Jesus Kristus]: ’På tredje dagen når jag mitt mål.’ Tänk på det! Den syndfrie Herren – redan fullkomlig enligt våra jordiska mått – förkunnade att hans fullkomlighet ännu låg i framtiden. Efter det att han uppstått … skulle han erhålla evig fullkomlighet.”2

Farorna med perfektionism

Ändå är det en vanlig tendens att åsidosätta behovet av gudomlig hjälp och försöka klara sig själv och leva felfritt. När vi gör det misslyckas vi oundvikligen.

Beteendevetare beskriver perfektionismen som ”en snabb och ofelbar väg till att bli olycklig”. Och så är det! Perfektionismen bestjäl oss på lycka och tillfredsställelse. Den stjäl din självaktning, får ditt bästa arbete att kännas helt otillräckligt och kan försätta dig i läget att alltid försöka göra mer än vad som är möjligt.

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum lärde: ”Vårt enda hopp om sann fullkomning ligger i att ta emot det som gåva från himlen. Vi kan inte ’förtjäna’ den. Således möjliggör Kristi nåd inte bara vår frälsning från sorg, synd och död, utan också frälsning från vår ständiga självkritik.”3

Var lite snällare mot dig själv

Är du din egen värsta fiende? Kan du bättre än någon annan slänga dig själv i diket? Sluta! Börja i stället inbjuda ”Kristi nåd” till ditt liv och hitta den hjälp du behöver.

I denna fallna värld är det aldrig någon brist på röster som är villiga att tala om för dig att du inte räcker till, på ena eller andra sättet. Du behöver inte lägga till dig själv på listan över kritiker.

Det är dags att vara lite mildare mot dig själv. Sträva efter att bli bättre, ja, men kom också ihåg följande råd från äldste Holland: ”[Jag] hoppas … att vi strävar efter personlig förbättring på ett sätt som inte leder till magsår, bulimi eller depression, eller bryter ner vår självkänsla.”4

Om du tycker det här är lättare sagt än gjort kan du kanske börja med lite övning.

Steg för steg

Det här livet är ju för kort för att du ska känna att du ständigt misslyckas. President Nelson sa det bäst: ”Vi måste alla komma ihåg att människan är till för att ha glädje – inte för att ha skuldkänslor!”5

Som pågående arbete kommer din slutliga fullkomning inte förrän i nästa liv. Försök under tiden göra så gott du kan. Du kommer dit med Herrens hjälp och i Herrens tid.

I saligprisningarna och andra ord om lärjungeskap sa han: ”Var alltså fullkomliga, så som er himmelske Far är fullkomlig” (Matt. 5:48).

Varje Guds man och kvinna förväntas bli fullkomlig – till slut. Men vi är alla mänskliga och benägna att synda. Så för att inge oss hopp lärde profeten Moroni att om vi kommer till Kristus och blir ”fullkomnade i honom … och avstår från all ogudaktighet och älskar Gud av all [vår] förmåga, allt [vårt] sinne och all [vår] styrka, då är hans nåd tillräcklig för [oss] så att [vi] genom hans nåd kan bli fullkomliga i Kristus” (Moro. 10:32). Vår himmelske Fader planerade att vi skulle vara mänskliga, men det betyder inte att vi inte kan vara Guds män och kvinnor med alla våra ofullkomligheter. Och jag är en av dem som är tacksam för det.

Vi kan vara Guds män och kvinnor fastän vi fortfarande snubblar och faller ibland. Allt vi behöver göra är att göra vårt bästa i våra liv i enlighet med evangeliet. Då hjälper Frälsaren oss resten av vägen till fullkomning.

Slutnoter.

  1. Russell M. Nelson, ”Med fullkomligheten i sikte”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 86.

  2. Se Russell M. Nelson, ”Med fullkomligheten i sikte”, s. 86.

  3. Jeffrey R. Holland, ”Var alltså fullkomliga – till slut”, Liahona, nov. 2017, s. 41.

  4. Jeffrey R. Holland, ”Var alltså fullkomliga – till slut”, s. 40.

  5. Russell M. Nelson, ”Med fullkomligheten i sikte”, s. 86.