2019
Jeesus Kristus – kestävän ilon lähde
Joulukuu 2019


Jeesus Kristus –kestävän ilon lähde

Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuudessa 4. joulukuuta 2018 pidetystä puheesta ”That They Might Have Joy” [Jotta heillä voisi olla ilo].

Herran palautetun kirkon jokainen jäsen, joka pyrkii muistamaan pyhät liitot ja kunnioittamaan niitä sekä pitämään käskyt, voi saada kestävän ilon lahjan.

Kuva
Nativity scene

Kristuksen syntymä, Michael Malm

Olin äskettäin eräässä hengellisesti voimallisessa todistuskokouksessa ja kuuntelin tarkoin, kun eräs uskollinen sisar julisti: ”Tunnen suurta iloa Isän pelastussuunnitelman vuoksi.”

Minulle oli heti ilmeistä se seikka, ettei tämä nainen vain lausunut tuttuja sanoja. Hänen silmissään loistava valo, hänen äänensä hengellisen kunnioittava sävy, hänen valoisa ja rauhallinen ilmeensä – kaikki hänessä vahvisti hänen sanojensa olevan totta. Hän oli täynnä iloa. Hän säteili iloa. Hänestä oli todellakin tulossa enemmän Vapahtajan kaltainen ja hän oli saamassa Vapahtajan kuvan kasvoihinsa (ks. Alma 5:14), minkä yksi osa on sitä, että tulee iloiseksi.

Hänen uskon ilmauksensa toi mieleeni useiden tuttujen kirkon laulujen sanat:

Kun katson Herran työtä loistossaan,

Kiitosta tahdon laulaa ainiaan.1

Pelvotta käykää, pyhät Kristuksen,

Riemuiten voittohon. – –

Pois turhat huolet heittäkää,

Niin Herraa voitte ylistää,

Ja silloin laulu kaikuu näin:

Kaikki on parhain päin!2

Nyt kuule laulu riemuinen:

”Hän elää, Herra ihmisten!”3

Ja nyt joulun aikaan me laulamme:

”Kuului laulu enkelten Kautta avaruuksien.

Vuoret kertas kaiullaan Riemulaulun taivaisen.”4

Ja

Riemuitse, maa, kun Kuningas

Jo saapuu kansojen! – –

Soi, laulu enkelten!

Soi, laulu enkelten!

Soi, laulu, laulu enkelten!5

Tultuaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentiksi presidentti Russell M. Nelson on esittänyt toistuvasti maailman ihmisille kutsun, johon sisältyy lupaus ilosta: ”Sanomamme maailmalle on yksinkertainen ja vilpitön: me kutsumme kaikkia Jumalan lapsia verhon kummallakin puolen tulemaan Vapahtajansa luokse, ottamaan vastaan pyhän temppelin siunaukset, kokemaan kestävää iloa ja tulemaan kelvollisiksi iankaikkiseen elämään.”6

Kuva
Christ reaching out

Hän paransi heidät kaikki, Michael Malm

Mitä tarkalleen ottaen on tämä ilo, josta me laulamme, jota me opetamme ja jota meillä on velvoite tarjota koko ihmiskunnalle? Ja kuinka se saadaan? Pohtikaamme nyt yhdessä vastauksia näihin kahteen tärkeään kysymykseen.

Mitä on ilo?

Yleinen sanakirjamääritelmä ilolle on ”suuren mielihyvän ja onnen tunne7. Sen sijaan Pyhien kirjoitusten opas kuvailee ilon olevan ”suuren onnen tila, joka tulee vanhurskaasta elämästä”8. On kiinnostavaa, että evankeliumin näkökulmamme auttaa meitä ymmärtämään ilon olevan enemmän kuin ohikiitävä tunne tai tuntemus. Se on pikemminkin hengellinen lahja ja olemisen ja joksikin tulemisen tila. Tästä syystä kuvailin, että todistuksensa lausunut sisar oli täynnä iloa ja säteili sitä.

Lehi oli viisas ja rakastava isä, joten hän opetti pojilleen, että kuolevaisen elämän varsinainen tarkoitus on, että kaikilla ihmisillä olisi ilo:

”Mutta katso, kaikki on tapahtunut hänen viisautensa mukaan, joka tietää kaiken.

Aadam lankesi, jotta ihmisiä voisi olla, ja ihmiset ovat, jotta heillä voisi olla ilo.” (2. Nefi 2:24–25.)

Aadam ja Eeva tekivät yhteenvedon niistä keskeisistä opetuksista, jotka he olivat saaneet iankaikkiselta Isältä ja omien kokemustensa perusteella. Aadam julisti: ”Siunattu olkoon Jumalan nimi, sillä minun rikkomukseni tähden silmäni ovat avautuneet, ja tässä elämässä minulla on ilo, ja jälleen lihassa saan nähdä Jumalan” (Moos. 5:10, kursivointi lisätty).

Eeva sanoi: ”Ellei rikkomustamme olisi ollut, meillä ei olisi koskaan ollut jälkeläisiä emmekä olisi koskaan tienneet hyvää emmekä pahaa, emme lunastuksemme iloa emmekä iankaikkista elämää, jonka Jumala antaa kaikille kuuliaisille” (Moos. 5:11, kursivointi lisätty).

Isän onnensuunnitelman ansiosta Hänen lapsensa voivat saada fyysisen ruumiin ja kokemusta kuolevaisuudessa, valita vanhurskauden pahuudesta ja kiusauksista huolimatta sekä auttaa taivaallista Isää Hänen suuressa suunnitelmassaan olemalla hyviä aviopuolisoita ja vanhempia.9 Viimein ylösnousemuksemme aikaan ”henki ja ruumis [yhdistetään] niin, ettei niitä enää koskaan [eroteta], jotta [me saamme] ilon täyteyden” (OL 138:17, kursivointi lisätty).

Kuinka ilo saadaan?

Uskon, että vanhurskaan ilon ja maailmallisen hauskuuden välinen vastakohtaisuus on opettavaista ja auttaa meitä ymmärtämään paremmin, millaista todellinen ilo on luonteeltaan. Ilo tulee siitä, että osoittaa uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen, ottaa kelvollisena vastaan pyhiä toimituksia ja liittoja ja kunnioittaa niitä uskollisesti sekä pyrkii kokemaan syvän kääntymyksen Vapahtajaan ja Hänen tarkoituksiinsa. Hauskuus on tulosta ”huvittelusta”, ”leikkisästä [ja] usein riehakkaasta toiminnasta tai puheesta” tai miellyttävästä ajanvietteestä.10 Päivä Disneylandin laitteissa on hauskuutta. Kelvollinen valmistautuminen ja osallistuminen sakramenttitoimitukseen on iloa.

Ilo on enimmäkseen hengellistä, hauskuus on enimmäkseen ajallista. Ilo on enimmäkseen kestävää, hauskuus on enimmäkseen hetkellistä. Ilo on enimmäkseen syvällistä ja rikasta, hauskuus on enimmäkseen pinnallista. Ilo on enimmäkseen kokonaisvaltaista ja täydellistä, hauskuus on enimmäkseen vaillinaista. Ilo liittyy enimmäkseen kuolevaisuuteen ja iankaikkisuuteen, hauskuus liittyy ainoastaan kuolevaisuuteen.

Kuinka tärkeää meidän onkaan olla koskaan sekoittamatta tai vaihtamatta kestävää, syvää uskollisen opetuslapseuden iloa hetkelliseen ja pinnalliseen hauskuuteen.

Lunastaja on kestävän ja iankaikkisen ilon tärkein ja ainoa lähde. Profeetta Jaakob todisti: ”Mutta katso, vanhurskaat, Israelin Pyhän pyhät, ne, jotka ovat uskoneet Israelin Pyhään, ne, jotka ovat kestäneet maailman ristit ja halveksineet sen häväistystä, he perivät Jumalan valtakunnan, joka on ollut valmistettuna heille maailman perustamisesta asti, ja heidän ilonsa on täysi ikuisesti” (2. Nefi 9:18, kursivointi lisätty).

Todellisen ilon lähde

Taivaallisen Isän suunnitelman ja Vapahtajan sovituksen ansiosta vilpitön parannus kutsuu meitä kääntymään Jeesuksen Kristuksen puoleen ja luottamaan Häneen, todelliseen ilon lähteeseen. Mietittehän tarkoin, kuinka kuningas Benjaminin kansa suhtautui tämän opetuksiin Vapahtajan sovituksesta:

”Ja nyt, tapahtui, että kun kuningas Benjamin oli lakannut puhumasta sanoja, jotka Herran enkeli oli hänelle antanut, niin hän loi katseensa ympärilleen väkijoukkoon, ja katso, se oli langennut maahan, sillä Herran pelko oli vallannut sen.

Ja se oli nähnyt itsensä omassa lihallisessa tilassaan, jopa maan tomuakin vähäisempänä. Ja he kaikki huusivat kuuluvasti yhteen ääneen sanoen: Oi armahda ja pelasta meidät Kristuksen sovitusveren kautta, niin että me saisimme syntimme anteeksi ja sydämemme voisi puhdistua; sillä me uskomme Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan, joka loi taivaan ja maan ja kaiken ja joka on tuleva alas ihmislasten keskuuteen.

Ja tapahtui, että kun he olivat puhuneet nämä sanat, Herran Henki tuli heidän päällensä, ja he täyttyivät ilosta saatuaan anteeksiannon synneistään ja saatuaan omantunnonrauhan suuren uskon tähden, joka heillä oli Jeesukseen Kristukseen, joka oli tuleva.” (Moosia 4:1–3, kursivointi lisätty.)

Taivaallisen Isän suunnitelman ja Vapahtajan sovituksen ansiosta kuuliaisuus kutsuu meitä seuraamaan Jeesusta Kristusta, todellisen ilon lähdettä. Vapahtaja julisti opetuslapsilleen:

”Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.” (Joh. 15:10, kursivointi lisätty.)

”Eikä kukaan saa täyteyttä, ellei hän pidä hänen käskyjänsä.

Se, joka pitää hänen käskynsä, saa totuutta ja valoa, kunnes hänet kirkastetaan totuudessa ja hän tietää kaiken.” (OL 93:27–28.)

Taivaallisen Isän suunnitelman ja Vapahtajan sovituksen ansiosta palveleminen kutsuu meitä omaksumaan todellisen ilon lähteen eli Jeesuksen Kristuksen kaltaisen luonteen. Luin äskettäin Brigham Youngin yliopiston rehtorin Kevin J Worthenin ajatuksen syvästä ilosta. Hän sanoi: ”Olen oppinut uskomaan, että yksi iankaikkisen edistymisemme mitta on, kuinka paljon iloa saamme palvelemisesta.”11

Alma nuorempi sanoi pojalleen Helamanille: ”Siitä lähtien aina tähän asti minä olen ponnistellut lakkaamatta johdattaakseni sieluja parannukseen, johdattaakseni heitä maistamaan sitä suurta iloa, jota minä olen maistanut, jotta hekin syntyisivät Jumalasta ja täyttyisivät Pyhällä Hengellä” (Alma 36:24, kursivointi lisätty).

Muistelkaa Ammonin riemua, kun hän kertoi lähetystyöstään lamanilaisten keskuudessa:

”Katso, minun iloni on täysi, niin, sydämeni on ääriään myöten täynnä iloa, ja minä riemuitsen Jumalastani. – –

Katso, kuinka monta tuhatta veljeämme hän onkaan päästänyt helvetin tuskista, ja heidät on johdatettu laulamaan lunastavaa rakkautta, ja tämä hänen sanansa voiman tähden, joka meissä on; eikö meillä sen tähden ole suuri syy riemuita? – –

Nyt tämä on minun iloni ja suuri kiitokseni; niin, ja minä kiitän Jumalaani ikuisesti.” (Alma 26:11, 13, 37, kursivointi lisätty.)

Kuva
Portrait of Christ

Mitään vahinkoa ei voi tapahtua, kun Puolustajani on lähellä, Michael Malm

Taivaallisen Isän suunnitelman ja Vapahtajan sovituksen ansiosta haasteet ja koettelemukset kutsuvat meitä kohottamaan katseemme (ks. Jes. 40:26; Ps. 123:1–2) Jeesukseen Kristukseen, todelliseen ilon lähteeseen. Palautetun evankeliumin antaman kallisarvoisen näkökulman ansiosta me saamme opetuksia, jotka valmistavat meitä iankaikkisuuteen kuolevaisuuden vastoinkäymisten avulla. ”Ilo Kristuksessa” (Alma 31:38) voi voittaa kärsimyksemme ja vastoinkäymisemme, ja ne voivat olla hyväksemme (ks. 2. Nefi 2:2), ”jotta [tekomme] olisivat [sielumme] parhaaksi” (2. Nefi 32:9). Näin tietomme Isän suunnitelmasta ja Vapahtajan sovituksesta tuo ilon, joka kestää sekä hyvissä että huonoissa hetkissä ja kokemuksissa.

Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, parannus, kuuliaisuus, palveleminen ja evankeliumin näkökulma kuolevaisuudessa kohtaamiimme koettelemuksiin kutsuvat kaikki meitä tulemaan kestävän ilon lähteen eli Jeesuksen Kristuksen luo. Minä kehotan teitä etsimään, tutkimaan ja rukoillen pohtimaan muita periaatteita, joiden avulla me voimme saada tämän tärkeän hengellisen lahjan – ilon.

Riemullinen lupaus

Kestävä ilo ei ole siunaus, joka on varattu harvoille ja valituille. Sen sijaan Herran palautetun kirkon jokainen jäsen, joka pyrkii muistamaan pyhät liitot ja kunnioittamaan niitä sekä pitämään käskyt, voi saada kestävän ilon lahjan Jumalan tahdon ja ajoituksen mukaan. Pyrkikäämme jokainen tänä jouluna arvostamaan täydemmin ilon jumalallista lahjaa. Kun teemme niin, alkakaamme nähdä uusin silmin ja kuulla uusin korvin, kuinka soi laulu enkelten ja kuinka me toistamme sen riemuiten ja Herraa palvellen12.

Julistan iloiten varman todistukseni siitä, että Herra Jeesus Kristus on elävä, todellinen ja jumalallinen.

Viitteet

  1. ”Isäimme Herra käsin voimakkain”, MAP-lauluja, 41.

  2. ”Pelvotta käykää”, MAP-lauluja, 17.

  3. ”Hän elää, Vapahtajani”, MAP-lauluja, 82.

  4. ”Kuului laulu enkelten”, MAP-lauluja, 127.

  5. ”Riemuitse, maa”, MAP-lauluja, 125.

  6. Russell M. Nelson, ”Herran työhön käyn”, Liahona, toukokuu 2018, s. 118–119, kursivointi lisätty.

  7. English Oxford Living Dictionaries, ”joy”, en.oxforddictionaries.com, kursivointi lisätty.

  8. PKO, ”Ilo”, scriptures.churchofjesuschrist.org, kursivointi lisätty.

  9. Ks. ”Perhe − julistus maailmalle”, Liahona, toukokuu 2017, s. 145.

  10. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. laitos, 2003, ”fun”, merriam-webster.com.

  11. Kevin J Worthen, ”Enter to Learn; Go Forth to Serve”, Brigham Youngin yliopiston promootiopuhe, 16. elokuuta 2018, s. 3, speeches.byu.edu.

  12. Ks. ”Riemuitse, maa”.